(Fotografie de: Marius Oprea) |
Toleranţa este astăzi un
cuvânt foarte prost înţeles. Redus de multe ori la o retorică vidă ce
recomandăo pioasă îngăduinţă universală lipsită de criterii, invocarea toleranţei
a devenit un soi de exerciţiu„holist“ care se referă practic la orice, fără a
lăsa loc pentru delimitări sau nuanţe. Toleranţa e invocată vocal şi
combativ mai ales de ateii militanţi şi de „relativiştii“care îşi justifică toleranţa
seculară subliniind, prin contrast,intoleranţa extremă a
Inchiziţiei, a Reginei Maria I (Tudor) a Angliei sau a Ecaterinei de Medici,
sau interpretând univoc fundamentalismul terorist ca pe o derivăinevitabilă a
credinţei în Dumnezeu.
Verbul a tolera este explicat în dicţionar ca însemnând „a îngădui“ ca o realitate să existe chiar dacă îţi produce disconfort, „a suferi“ cu răbdare efectele adverse ale unor acţiuni, şi, în sens politic, „a accepta“ puncte de vedere sau practici culturale diferite pe baza dreptului altor oameni de a fi altfel decât tine. Totuşi, întrucât există drepturi ale omului mai universale decât altele, chiar şi în epoca pluralismului suntem îndreptăţiţi să fim mai degrabă intoleranţi atunci când anumite practici culturale conduc la atrocităţi sau abuzuri sistematice. Semnificaţia toleranţei se pierde atunci când limitele sale devin atât de fluide şi de vagi încât ni se spune că totul trebuie tolerat în numele unei interpretări ambigue şi „universaliste“ a drepturilor omului.
„Nebunia“ umilinţei
De cele mai multe ori, retorica
ce susţine toleranţa fără limite este apanajul unui relativism care afirmă, în
esenţă, că adevărul ar fi stabilit prin consens şi că orice„adevăr“ acceptat în
cadrul unui grup social sau cultural este în sine tolerabil. Acest
discurs are însă dezavantajul major că nu poate oferi, prin termenii pe care îi
propune, nici un argument pentru o valorizare pozitivă a toleranţei înseşi.
Dacă orice poate fi acceptat ca adevărat, rezultăcă nici o valoare nu
poate fi superioară alteia – prin urmare, nici toleranţa. Dacă
relativistul nostru tolerant întâlneşte, de pildă, un grup de canibali
care şi-a stabilit consensual „adevărul“ că practicile antropofage sunt
dezirabileşi benefice, nu are, în conformitate cu relativismul său, nici un
motiv întemeiat să-i persuadeze pe canibali de imoralitatea şi falsitatea
„adevărului lor consensual“. Relativistul care împinge toleranţa până la a
susţine legitimitatea oricărui adevăr ce întruneşte un acord în cadrul
unui grup cultural este dezarmat în faţa acelor grupuri care susţin, teoretic
şi practic, un „adevăr“ ca superioritatea intoleranţei. Dacă se întâmplă
ca un grup să cadă de acord cu privire la supremaţia toleranţei, acesta
poate fi considerat un accident – dar acel grup poate fi, în realitate, expus,
fără a se putea apăra, altor grupuri care susţin că intoleranţa ar fi o
valoare supremă, aşa cum s-a întâmplat, de pildă, în cazul grupurilor expuse
masacrelor justificate ideologic în Germania nazistă şi în URSS.
Dacă istoria creştinismului a
cunoscut ea însăşi episoade de intoleranţă radicală, mai ales din cauza
identificării politicii ecleziale cu interesele puterilor seculare,toleranţa
nu e doar o valoare manifestată exclusiv în contextul Iluminismului, ci există
şi o toleranţă creştină. Ea recomandă îngăduinţa faţă de slăbiciunile
aproapelui şi umilinţa de a nu îi impune acestuia adevăruri pe care nu le poate
accepta prin conştiinţa proprie.
Dar toleranţa creştină nu
are, spre deosebire de cea profesată de relativişti, pretenţia că ar fi
nelimitată. Creştinul consecvent nu poate tolera orice: nu poate privi
impasibil abuzurile şi nedreptatea, nu poate închide ochii în faţa păcatelor
strigătoare la cer, nu poate îngădui falsitatea evidentă etc. Altfel spus,
creştinul are valori nenegociabile care impun limite toleranţei sale. Un
creştin echilibrat trebuie să tolereze desigur, necredinţa aproapelui, fără a
porni o cruciadă, împotriva lui şi având delicateţea să-i respecte libertatea
conştiinţei, dar nu poate tolera, de pildă, ca altcineva să-i impună lui
însuşi să se dezică de Isus Cristos şi de Botez.
Pe de altă parte, aceste limite
nu justifică nici îngustarea toleranţei creştine până la o sferă atât de
minusculă încât să-şi piardă sensul. Dacă un creştin nu tolerează,de pildă, decât
o credinţă ce se manifestă sub anumite forme ceremoniale sau o teologie care se
sprijină doar pe anumiţi autori sau pe anumite enciclice papale, privind tot
restul Bisericii, care fie nu împărtăşeşte aceeaşi perspectivă, fie are vederi
mai largi, ca pe o mulţime cuprinsă de un furor eretic, acesta poate deveni
foarte uşor un fanatic sau un fundamentalist. Credinţa Bisericii este vie şi
inspirată de Duhul Sfânt în moduri care pot surprinde mereu. Şi este mai
adecvat cu condiţia noastră de creaturi să ne păstrăm întrebările cu
privire la modul în care se poate manifesta Dumnezeu, decât să avem răspunsuri
definitive, precum cărturarii Legii care l-au acuzat pe Isus de blasfemie, din
cauză că n-au putut recunoaşte prezenţa lui Dumnezeu în „nebunia“ umilinţei la
care s-a coborât Cristos.
Tradiţia creştină, care include
învăţătura Bisericii şi canoanele privitoare la liturghie, are funcţia de a ne
ajuta să ne definim propria identitate. Dar osificarea tradiţionalistă poate
conduce la uitarea fundamentalistă a istoricităţii revelaţiei creştine.
Isus Cristos e mereu prezent în istoria lumii şi Duhul Sfânt nu „e plecat în
vacanţă“. Este, de aceea, mai curând un semn de necredinţă să ai convingerea că
prezenţa lui Dumnezeu nu poate fi „recuperată” decât prin resuscitarea
nostalgică a formelor din Biserica Tridentină sau prin idealizarea încruntată a
Bisericii din primul mileniu.
Magisteriul Bisericii Catolice
din ultimele decenii corelează explicit toleranţa creştină cu respectul
pentru libertatea conştiinţei, care poate întemeia o „civilizaţie a iubirii“.
Toleranţa creştină nu are sens dacă nu e animată de caritate şi dacă nu conduce
la o acceptare şi o primire ale celuilalt.
O toleranţă crispată şi silnică
este numai o concesie făcută obiectului său, ce derivă de obicei din orgoliu
condescendent şi nu-i transmite celuilalt mesajul că poate fi el însuşi.
Adevărata toleranţă este animată de delicateţea de a respecta libertatea
fiecăruia de a merge pe drumul său, care solicită „profunzime, atenţie [...] şi
sensibilitate spirituală“, dar şi renunţarea la „pretenţia că propriile idei şi
tradiţii sunt unice şi absolute“, aşa cum a amintit Papa Francisc, în mesajul
său pentru ziua mondială a comunicaţiilor sociale din 2014. Totuşi, avem nevoie
şi de discernământ în exercitarea toleranţei: păcătosul da, păcatul nu; cel
care se căieşte şi se umileşte ca vameşul din templu este iertat de Dumnezeu,
fariseul care se mândreşte cu meritele lui nu poate primi iertarea.
„Civilizaţia iubirii“ presupune aşadar respectul profund pentru persoana
privită în diversitatea ei culturală şi spirituală. E vorba despre acceptarea
libertăţii fiecărui om, dar nu în stilul „holist“
şi lipsit de criterii al multiculturalismului.
„Cine sunt eu, ca să judec un
homosexual?“
În interiorul Bisericii, cred că civilizaţia
iubirii ar trebui să însemne mai multă disponibilitate de a-l ascultaşi
înţelege pe celălalt, mai înainte de a-l judeca. De pildă, un preot sever poate
avea tendinţa să-l privească ca un procuror inchizitorial pe un „laic păcătos“,
uitând că acesta nu a primit probabil o educaţie religioasă sistematică şi că
poate nu şi-a descoperit nici motivaţia interioarăcare ar putea să-l conducă la
o viaţă mai „sfântă“. La rândul lui, un laic exigent poate fi tentat să judece
aspru un anumit stil de viaţă „clerical“, uitând că preoţii care nu sunt şi
călugări nu au de multe ori o comunitate care să îi susţină în ceea ce li se
cere să fie şi că se simt uneori nu numai suspendaţi solitar într-un fel de no man‘s land, ci şi supravegheaţi şi
ameninţaţi cu pedepse disproporţionate, dacă îşi iau cele mai mici libertăţi.
Toleranţa pusă în mişcare de
forţa carităţii respectă,aşadar, nu doar libertatea omului, ci şi complexitatea
vieţii sale. Totuşi, ea trebuie să distingă între obiectele sale legitime şi
cele ilegitime. De pildă, Papa Francisc a uimit lumea cu umila sa întrebare:
„Cine sunt eu, ca să judec un homosexual?“. Dar, în acelaşi interviu, a
criticat lobby-ul pentru „cauza
homosexualilor“ din Curia Romană. Papa distinge astfel obiectul legitim al
toleranţei,persoanele, de obiectul ei ilegitim, lobby-ul din Biserică,care este o expresie a corupţiei. El menţine
astfel principiul „civilizaţiei iubirii“ formulat de predecesorii săi şi, în
acelaşi timp, discernământul ce însoţeşte caritatea autentică. Toleranţa
creştină presupune, desigur, o lărgire a câmpului vizual al blândeţii, dar nu până
în punctul în care nu mai poţi distinge între ceea ce merită şi ceea ce nu
merită să fie cuprins în orizontul îngăduinţei. Chesterton a definit falsa
toleranţă relativistă descrisă mai sus ca pe „virtutea omului care nu crede în
nimic“. Şi tot el a exprimat limitele legitime ale toleranţei dând următorul
sfat: „Nu fi atât de deschis la minte încât să-ţi explodeze creierii“ (Do
not be so open-minded that your brains fall out). (Sursa: Palade Tereza-Brîndușa, „Toleranţa creştină şi civilizaţia iubirii”; http://www.observatorcultural.ro/Toleranta-crestina-si-civilizatia-iubirii*articleID_29782-articles_details.html).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu