„Ce vreţi? Omul este om. Este desigur homo faber, din leagăn nu poate să stea
cu mâinile liniştite, mâinile sale puternice şi delicate [...], mâinile sale
minunate... Omul este foarte satisfăcut de mâinile sale, dar nu este deloc
satisfăcut de sufletul său, iată ce trebuie înţeles. N-are nici o dificultate
cu mâinile sale, mâinile sale fac mereu ce vrea el, contradicţia este în
sufletul său. Omul este faber prin
mâini; visează să aibă patru, opt, şaisprezece, tot atâtea mâini câte ar putea
să numere, le multiplică de altfel prin maşini, ştim aceasta, am spus-o, s-a
auzit. Răul este în suflet. Omul
n-are decât două mâini, ele lucrează foarte uşor împreună. Ele pot chiar, odată
primită sarcina, să lucreze fără el. Mâinile sunt docile, în schimb duhul nu
este. Iar spiritul omului nu este numai neascultător, el este adesea şi ca un
judecător, ca un duşman. Desigur, nu se poate nega că există o parte de spirit
acordat cu mâinile, făcut pentru ele – cel puţin mâinile nu sunt făcute pentru
el – un spirit al mâinilor, şi dificultăţile nu vin de la acest spirit. Dar
există această altă parte mereu nesatisfăcută, mai mult sau mai puţin în
opoziţie clară cu mâinile, şi care este cu adevărat ca un alt om în om. Când
adversarul misterios îl prinde, mâinile încetinesc puţin câte puţin munca, apoi
se opresc dintr-o dată; spiritul mâinilor trebuie să renunţe să le pună la
treabă, homo faber se simte ridicol.
Ajunge chiar ca mâinile să crească sau să se ridice în aer, într-o mişcare de
rugăciune sau de teamă, în faţa unei fiinţe invizibile. Atunci homo faber se simte, şi el, cuprins de
nelinişte. Refuză să cedeze rivalului său, nu ştie de altfel foarte bine ce
vrea de la el, şi totuşi trebuie să i se supună. Incapabil de a se preda, se
răzbună. Se răzbună din cauza neliniştii sale asupra lucrărilor mâinilor sale,
distruge ceea ce a făcut mâinile sale minunate, devine atât de puternic ca să
distrugă aşa cum s-a arătat ingenios în a construi. (Bernanos G., Essais et écrits de combat, II, La liberté pour quoi faire?, Gallimard, Paris 1995, 1358-1359).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu