La confesional [„Spovada”] - de Adolf Seel (1829-1907) |
Pentru Jung, ritualul spovezii
este important, pentru a surmonta, în profunzimea inconştientului nostru,
neîncrederea noastră profundă în iertare. „Prin ritual, este dată satisfacţie
aspectului colectiv şi numinos al momentului, dincolo de semnificaţia lui pur
personală. Acest aspect al ritualului este de o importanţă majoră. Rugăciunea
personală a pastorului nu satisface de loc această nevoie. Pentru că răspunsul
trebuie să fie colectiv şi istoric; el trebuie să evoce spiritul înaintaşilor
şi să reunească prezentul cu trecutul istoric şi mistic… Efectul ritualului
autentic nu este de loc magic, ci psihologic” (Corespondenţe, IV, p. 23-24).
Spovada transmite iertarea lui Dumnezeu, aşa încât ea să poată ajunge la
străfundul inimii umane. Jung atribuie ritualului un efect asupra psihicului
omului, mai profund decât cuvintele, care se adresează numai sentimentului şi
raţiunii. Dar el reproşează Bisericilor şi neglijarea sensului psihologic al
ritualului. Pentru Biserică este aşadar o sarcină importantă aceea de a
îndeplini şi transmite ritualul spovezii, de aşa manieră încât acesta să
atingă oamenii în inimile lor, pentru ca aceştia să trăiască puterea
eliberatoare a iertării. Ritualul opune sentimentelor profunde ale vinovăţiei
un element supra-personal. El îl pune pe penitent în legătură cu puterea lui
Isus Cristos, care acţionează în persoană asupra celui care a păcătuit,
eliberându-l de vina sa şi de sentimentele de culpabilitate: „Păcatele îţi sunt
iertate… Ridică-te, ia-ţi patul şi umblă!” (cf. Mc 2,5.11). (Anselm Grun, Se pardonner à soi-même, Desclee de Brouwer 2003, 97-123; Anselm Grun, Să ne iertăm pe noi înșine, trad. Viorica Juncan; sursa: http://www.ceruldinnoi.ro).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu