Chemarea spre omenire - de Percy Bigland |
Peter Henrici: în orice epocă omul a avut
dificultăţi să-şi recunoască păcatul, deşi „adevărata cunoaştere a răului
există doar la persoana întâia: „eu am păcătuit”. Astăzi această ascultare a
conştiinţei, este „o cunoaştere difuză”, ea se interpretează ca şi conştiinţă
psihologică (a Super-Eului) sau
sociologică (de obişnuinţe). Omul
astăzi numeşte „conştiinţă” acea realitate care „de obicei nu este nimic
altceva decât o remuşcare fără valoare etică”. Revelaţia vorbeşte continuu
despre păcat dar nici chiar Scriptura nu-i dă o definiţie. „Oferă în schimb
povestiri istorice: relatează cu privire la păcatele făcute de oameni. În
aceste povestiri se spune continuu că păcătosul nu vrea nici să cunoască nici să recunoască păcatul său. Numai în faţa ochilor lui Dumnezeu, care îi
reproşează păcatele sale, omul se recunoaşte – atunci – păcătos”[1].
Aceasta este atitudinea fariseilor şi cărturarilor, care, orbi din cauza
„dreptăţii” sau „sfinţeniei” lor, nu-şi văd păcatul, pe care i-l reproşează
public lui Isus. După evanghelistul Ioan de fapt orice om care nu cunoaşte şi
nu-şi recunoaşte păcatul este orb şi mincinos (In 9,31-41; 8,55; 1In 1,6.8;
2,4). (cf. ivan
fucek, Il peccato
oggi. Riflessione teologico-morale,, PUG, Roma 1991, 52 - rezumat; trad. pr. Isidor Chinez).
[1]
P. HENRICI, „Il peccato come menzogna. Tentativo di accostamento filosofico” în
Communio 103 (1989) 25.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu