Sf. Ioan Botezătorul |
Evanghelia - Matei 11,2-11: În
acel timp, 2 auzind Ioan din închisoare de faptele lui Cristos, a
trimis la el pe doi din ucenicii săi care să-l întrebe: 3 "Tu eşti
cel care trebuie să vină, sau să aşteptăm pe altul?" 4 Drept răspuns,
Isus le-a zis: "Mergeţi şi spuneţi lui Ioan cele ce aţi auzit şi aţi văzut:
5 orbii îşi capătă vederea, şchiopii umblă, leproşii se curăţă,
surzii aud, morţii învie şi săracilor li se aduce vestea cea bună; 6
şi că fericit este acela care nu va găsi în mine un prilej de poticnire".
7 Pe când aceia se îndepărtau, Isus începu să vorbească mulţimilor
despre Ioan: "Ce aţi ieşit să vedeţi în pustiu? O trestie clătinată de vânt?
8 Dar ce aţi ieşit să vedeţi? Un om îmbrăcat în haine moi? Iată, cei
care poartă haine moi stau în palatele regilor. 9 Atunci ce aţi ieşit
să vedeţi? Un profet? Da; şi eu vă spun că aţi văzut mai mult decât un profet.
10 El este acela despre care s-a scris: «Iată, eu trimit înaintea
feţei tale pe crainicul meu, care va pregăti calea înaintea ta». 11
Adevăr vă spun: nu s-a ridicat dintre cei născuţi din femeie cineva mai mare
decât Ioan Botezătorul; totuşi cel mai mic în împărăţia cerurilor este mai mare
decât el".
Omilie
Celor trimiși de Ioan Botezătorul care vor să-și dea seama
de mesianitatea sa (”Tu ești cel care trebuie să vină, sau să așteptăm pe
altul?”), Isus nu le răspunde direct, dar îi trimite la faptele sale: ”orbii
își capătă vederea, șchiopii umblă, leproșii se curăță, surzii aud, morții
învie și săracilor li se aduce vestea cea bună; și fericit este acela care nu
se va scandaliza de mine” (Mt 11,2-6).
Este vorba de miracole care împlinesc exact profețiile din Vechiul Testament,
și printre acestea este și învierea din morți. Ultimul semn însă (celor săraci
li se aduce vestea cea bună) nu este un miracol, și totuși este un semn mai
hotărâtor, care imprimă o direcție bine definită tuturor celorlalte, punându-le
în slujba unei concepții mesianice în care mulți se împiedică: ”Fericit cel
care nu se scandalizează de mine”. Că Isus este un trimis al lui Dumnezeu,
aceasta o dovedesc minunile, dar preferința sa pentru cei săraci – ca și
originea sa umilă și calea crucii – descoperă noutatea teologică a revelației
sale despre Dumnezeu. Această noutate califică așteptarea și speranța creștină,
așa cum ne sugerează și primele două lecturi.
Fragmentul din Isaia
(35,1-10), precizează că speranța nu este simplu așteptarea unei treziri
spirituale, dar chiar așteptarea unui popor nou și a unei conviețuiri diferite,
în care va fi un loc și pentru cei orbi, cei surzi, muți și șchiopi. Nimeni nu
este exclus de la bucuria mesianică.
Este necesar a recunoaște însă că aceasta nu este o
așteptare totdeauna ușoară. De aceea scrisoarea lui Iacob (lectura a doua) vorbește despre răbdarea țăranului și a lui
Iob. Răbdător este cel care, asemenea țăranului, așteaptă rodul muncii sale
până la timpul potrivit, căci nu-i revine lui să fixeze timpul. Răbdător este
acela care, asemenea lui Iob, nu se lasă schimbat de evenimentele potrivnice,
dar rămâne ferm în speranța sa încăpățânată.
După ce a indicat operele asupra cărora să se gândească și
în baza cărora este posibil a judeca despre el, Isus exprimă propria judecată
despre Ioan Botezătorul. Și acum se adresează mulțimii. Măreția lui Ioan nu
constă doar în austeritatea vieții sale și în forța caracterului său. Stă mai
degrabă în a fi acceptat misiunea de a pregăti terenul pentru Mesia. Ioan a
venit pentru a da mărturie despre Isus. Ioan este mare, totuși cel mai mic în
Împărăția lui Dumnezeu este mai mare decât el. O afirmație care nu este ușor de
interpretat, dar care cu siguranță vrea să spună un lucru: apartenența la
Împărăția lui Dumnezeu este lucrul cel mai important dintre toate. Împărăția pe
primul loc, nu pentru că multe alte lucruri din viață nu contează, dar pentru
că pot să-și găsească valoarea lor justă. Ucenicul trebuie să fie profund
convins că primatul Împărăției lui Dumnezeu nu fură spațiu omului, dar îl
lărgește. (don Bruno Maggioni [12.12.2004], trad. pr. Isidor Chinez; sursa: http://www.qumran2.net).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu