luni, 25 noiembrie 2013

Tatăl nostru (de Oliver Clement) [9]



 
...ci ne izbăveste de cel Rău

Lumea zace într-o mare de rău. Răul nu este numai haosul, absenta ființei, ci dovada unei inteligente perverse care, prin orori sistematic absurde, vrea să ne vadă îndoindu-ne de Dumnezeu și de bunătatea sa. Într-adevăr, nu este vorba numai de "lipsa binelui", cum spun părinții, nu numai această "lipsă de a fi", prin care Lacan definea omul, ci de cel viclean, cel Rău, nu materia, nici trupul, ci cea mai înaltă inteligență întoarsă spre propria sa lumină...

Adorno a scris că după Auschwitz - voi adăuga după Hiroshima și Gulag - n-ar mai trebui scrise poeme. Dar eu cred că se poate, că trebuie să se scrie poeme, că se poate și că trebuie să se vorbească mereu de Dumnezeu, dar poate altfel. Trebuie spus că Dumnezeu n-a creat răul și că nici măcar nu l-a permis. "Chipul lui Dumnezeu siroiește de sânge în umbră", spunea Léon Bloy într-o expresie citată adesea de Berdiaev.

Dumnezeu primeste răul în plină față, așa cum Isus primea palmele cu ochii legați. Strigătul lui Iob se înaltă mereu și își plânge copiii. Dar răspunsul lui Iov a fost și rămâne dat: este Crucea. Este Dumnezeu cel Răstignit pentru tot răul din lume, dar care face să izbucnească din întuneric o imensă forță de înviere. Paștele este schimbare la față în adânc. "Izbăvește-ne de cel rău" înseamnă: Vino, Doamne, Isuse, vino, tu care ai venit deja ca să biruiești iadul și moartea, tu care spuneai că l-ai văzut pe "Satan căzând ca un fulger din cer" (Lc 10,18). Această biruință este prezentă în adâncul Bisericii. Noi luăm din ea putere și bucurie, ori de câte ori ne împărtășim. Și dacă Cristos o păstrează tainică, este pentru că vrea să ne asocieze ei. "Izbăvește-ne de cel rău" e o rugăciune activă, o rugăciune care ne angajează.


Întreaga Biserică este angajată în această luptă ultimă, care nu este pentru biruință, ci pentru descoperirea ei: de la călugării care caută lupta corp la corp cu puterile întunericului, astfel încât mânăstirile și chiliile pustnicilor sunt ca niște paratrăsnete spirituale ale lumii, până la cei mai umili dintre noi, cuibăriți de teamă lângă crucea lui Cristos, și care se străduiesc cu răbdare, zi de zi, să lupte împotriva tuturor formelor răului din noi, din jurul nostru, din cultură și societate, care refac strâns tesătura vieții, pe care nu încetează să o deșire cel numit în Scriptură "Stăpânitorul morții".

Fiecare facere de bine curată, neideologică, neconstrângătoare, fiecare gest de dreptate și milă, fiecare scânteie de frumusețe, fiecare cuvânt spus în adevăr, topește zgura care acoperă încă biruința lui Cristos asupra "celui care dezbină". Să nu uităm că, atunci când vorbim de "cel rău", nu trebuie să privim spre vecin, ci în propria noastră ogradă. Să nu uităm nici că cei mai mari oameni duhovnicești - sfântul Isaac Sirul, de exemplu, sau acel "nebun pentru Cristos", de care vorbeste "Misionarul în Siberia" -, cei mai realiști, cei care chiar au văzut iadul, s-au rugat nu numai: "Izbăvește-ne de cel rău", ci și "dacă e cu putință, izbăvește-l și pe cel rău de rău, căci și el este făptura ta..."

Și pe noi, care ne rușinăm că suntem creștini, sau, dimpotrivă, facem din crestinism, din credința noastră, stindardul superiorității și al disprețului.

Pe noi care vorbim de "îndumnezeire" și care suntem adesea atât de puțin umani, "izbăvește-ne de rău".

Pe noi, care vorbim cu atâta ușurință de dragoste și care nu știm nici măcar să ne respectăm unii pe alții, "izbăvește-ne de rău".

Și pe mine, un om al neliniștii și al chinurilor, împărtit atât de adesea, atât de puțin sigur că exist și care îndrăznesc să vorbesc - Biserica e singura mea scuză - despre Împărăție și despre bucuria ei, "izbăvește-mă de rău".

"O, tu, cel ce ești unic, să nu-mi ascunzi amintirea acestor suferinte în ziua când mă vei curăți de tot răul, ca și de tot binele și când îi vei pune pe ai tăi, pe surâzători, să mă îmbrace în haină de lumină (O. V. de L. Milosz).

Sfântul Francisc de Sales a prezis că într-un moment hotărâtor al istoriei se va produce așa-numita decatenatio sanctorum, "scoaterea din lanțuri a sfinților". Deocamdată, avem rugăciunea și așteptarea.

Alăturarea în Cristos, Dumnezeu adevărat și om adevărat, a contemplației tradiționale și a aventurii moderne de căutare a lui Dumnezeu, întâlnirea între Occidentul și Orientul creștin, constituie fără îndoială tot atâtea condiții favorabile acestei decatenatio. Iată acum sâmbăta sfântă, când coborârea la iad devine biruință asupra iadului, când se pregăteste întoarcerea lui Cristos, sau mai degrabă întoarcerea universului și a umanității, prin Cristos, la Tatăl, pentru ca el să poată sterge în sfârșit "toată lacrima din ochii nostri" (Ap 21,4).

"Ca a ta este împărăția, puterea și slava", altfel spus, crucea, dragostea și viața în sfârșit biruitoare, "a Tatălui, a Fiului și a Sfântului Duh" și adaugă ortodocșii "în vecii vecilor. Amin".

(Sursa: http://www.nistea.com/clement_tatalnostru.htm#top).

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu