”A coborât în iad” |
Moarte, judecată, infern, paradis: așa cuna răspunsul Catehismului la întrebarea despre novissimi, adică despre realitățile ultime care așteaptă pe fiecare om. În paginile acestui ziar ne-am oprit deja asupra judecății și paradisului, dar în acest zile care preced memoria răsposaților am vrea să încercăm să citim moartea ca pe un eveniment uman și creștin, știind căastăzi trăim într-o atmosferă culturală care, despre moarte, nu mai vrea săaudă și să știe nimic. Este chiar banală această constatare: moartea este refuzată, a devenit unica realitate concret „obscenă”, care nu mai trebuie văzută, contemplată, luată în considerație. Astăzi vrem să evităm să fim martorii morții care, însă, continuă să fie prezentă în viața familiarilor și a relațiilor noastre; mai ales, vrem să evităm să ne gândim la propria noastrămoarte, care este unicul eveniment sigur care ne stă în față.
Este semnificativă o
invitație făcută de André
Comte-Sponville cititorilor săi, chiar într-o carte care se vrea a fi o
„înțelepciune” pentru toți: „Cititorule, curaj! Pentru moarte ai tot timpul.
Înainte de toate, angajează-te să trăiești!”. Nu întâmplător, și volcabularul
morții este puțin frecventat. Există o anumită jenă a vorbi de„mort, moarte”;
se preferă să se spună: „a plecat. A trecut dincolo. Nu mai este cu noi”...
Acest lucru se întâmplă și la înmormântările celor care-și mai spun creștiin,
dar care, deseori, mai ales în cazul unor persoane importante sau în cazul unei
nenorociri publice, devin „evenimente” cu accente de spectacol. La aceste
înmormântări, în loc să se accepte misterul morții, se vorbește de cel răposat,
ne adresăm lui ca și cum ar fi încă viu, se încearcăaproape o reanimare a
cadavrului, poate făcând ca alții să asculte vreun cuvânt al acestuia, sau,
dacă era un cântăreț, vreun cântec al acestuia. Astfel seșterge moartea din
viața noastră și din orizontul atât de necesar în căutarea unui sens, al unei
direcții spre care să mergem.
Dar ceea ce apare nebunie este faptul că, pe
lângă această eliminare a morții, se întâmplă spectacularizarea ei în
mijloacele de comunicare. În aceste mijloace moartea pare să domnească, într-un
flux de imagini care o expun, o arată, insistă asupra ei pentru „a face
audiență” de catrastrofe eficiente, războaie, torturi, omucideri... Nu vrem
săvedem moartea, și apoi încetinim în mașină pentru a vedea efectele
accidentelorși să vedem victimele. Obișnuindu-ne cu imaginile morții în scenă,
credem căîndepărtăm posibilitatea propriei noastre morți. În fond, și pentru
creștini, tentația este cea de a face să tacă acele novissimi, realitățile ultime ale omului, să le
uităm,și între acestea, mai ales moartea. Cu toate acestea, moartea continuă să
aibăultimul cuvânt asupra noastră, cel puțin în realitatea vizibilă, continuă
săfie o țintă, un scop care ne așteaptă: este unica direcție (sens) al vieții
pe care nu putem să-l mutăm, pentru că totdeauna viața se îndreaptă spre
moarte. Martin Heidegger, în această lectură, a ajuns să afirme că omul
„trăiește pentru moarte”.
Generația mea a mai
primit de la marea tradiție creștină sfatul spiritual de a se exercita în
moarte, de a se pregăti pentru evenimentul final, al trăirii morții. Moartea
era o temă de meditație, nu funerară, nu doloristă, dar trebuia gândită
ca„ceas” care ne așteaptă, ora judecății lui Dumnezeu asupra fiecăruia dintre
noi, întlnire cu chipul lui Dumnezeu atât de căutat. În memoria mortis exista
o tristețe, cea de a trebui să murim; exista o teamă de Dumnezeu (lucru diferit
de frică!), pentru judecata sa care este îndurare, dar și dreptate; exista
mângâiere pentru întâlnirea definitivă cu Dumnezeu, cu viața veșnică. În
amintirea morții trebuia să ne exercităm mai ales să gâdim că propria moarte
trebuie să fie un „act”. Nu înțelegeam acest lucru când eram copil, dar
crescând l-am înțeles. Pentru un creștin moartea nu poate fi un eveniment
pasiv: nu este posibil să ne lăsăm să murim, dar este absolut necesar să putem
face un act din acest eveniment final de care nu scăpăm. Desigur, în
credință,și poate și cu multe dubii și anxietăți, dar este necesar să-i putem
spune Domnului: „Tată, acea viață pe care mi-ai dat-o și pentru care îți
mulțumesc,și-o dau înapoi, ți-o ofer ca sacrificiu viu (cf. Rom 12,1),
sperând numai în îndurarea Ta”. Astfel, moartea devine un act, și astfel se
moare în ascultare, poate acceptând cuvintele celui care însoțește pe cel
muribund care, dacă este inteligent, știe să-i spună în momentul potrivit:
„Mergi, du-te în numele Tatălui, în numele Tatălui care te-a creat, în numele
Fiului care te-a răscumpărat, în numele Duhului Sfânt care te-a sfințit”.
Probabil, a face din moarte un act este ceea ce
ne iartă păcatele, așa cum afirma cu mult curaj Marcu Călugărul (secolele
V-VI). Probabil este extrema posibilitate de „obediență a credinței” (Rom 1,5; 16,26) pentru creștin, care,
astfel, își mărturisește credința în îndurarea infinită a lui Dumnezeu. Tocmai
pentru a predispune totul ca acest lucru să fie posibil, ar fi necesar ca cel care
se află în boală să fie avertizat, dacăvrea, despre situația lui de bărbat sau
femeie ajuns pe pragul morții, la sfârșitul vieții. Operație delicată, care nu
trebuie făcută în orice caz și pentru toți, dar numai atunci când există o
anumită maturiatte de credință, și atunci muribundul dorește să fie conștient
de iminenta întâlnire cu Domnul său. Deci, moartea devine „acțiune”, act
punctual, adevărată „adorație” a Creatorului, de recunoaștere că suntem o
creatură voită de Dumnezeu în iubirea sa și care se reîntoarce la Dumnezeu care
este iubire dintotdeauna (cf. 1In 4,8.16; 1Cor 13,8). Tocmai în această credință, omul mărturisește că nu
este proprietarul propriei vieți, că nu-și decide el propriul sfârșit, dar îl
primește, redând lui Dumnezeu respirația lui, duhul lui (cf. Ps 31,6; Lc 23,46).
Creștinului – trebuie să amintim – nu-i este
cerut să sufere și nici să primească suferințele fizice ca și cum ar fi voite
de Dumnezeu. Dumnezeu nu ne cere nici să ispășim păcatele noastre cu suferințe
fizice, pentru că numai el știe cum să restaureze dreptatea pe care am
ofensat-o și violat-o prin păcatele noastre. Este datoria lui, nu a
noastră:să-l lăsăm pe El să fie Domnul vieții și a morții noastre. Pentru
aceasta este necesar ca suferințele fizice să fie evitate cel mai mult posibil
bolnavului muribund, astfel ca el să poată traversa ceasul morții numai
răspunzând la ceea ce este umanizarea ei și împlinirea voinței lui Dumnezeu: să
poată, adică, sătrăiască boala și moartea continuând să iubească pe cei care
rămân și acceptând, la rândul său, să fie iubit. Nimic mai mult. Aceasta este
porunca ultimă și definitivă: a iubi până la sfârșit, până la extrem (cf. In 13,1), atât cât îi este posibil
unei ființei umane.
Viața este un dar al lui Dumnezeu, ba chiar
este darul lui Dumnezeu prin excelență, iar acest dar trebuie recunoscut și
redat celui care ne este Tată. Da, astăzi, în evenimentul morții – trebuie să o
spunem – se joacă fidelitatea creștinilor față de Domnul lor: creștinii știu,
pentru că în botez au fost cufundați în moartea Domnului, sunt „con-morți cu
Cristos”, că împreună cu Isus vor învia (cf. Rom 6,4-5.8; Col 2,12) și că acest telos (țintă) stă în fața lor ca o
promisiune pentru cel ce perseverează ttodeauna, în ciuda căderii în păcate, în
urmarea Domnului. Tocmai din acest motiv nu vor judeca pe cei care nu au lumina
creșdinței, chiar dacă, tocmai datorită itinerariului de umanizare care este
datoria tuturor, vor arăta și vor spune că moartea poate fi un act, actul culme
al umanizării parcurse cu întreaga viață.
Deja Platon vorbea de necesitatea acelui “meléte
thanátou” (Fedro 81a), a exercitării de a muri, și toatătradiția
creștină a gândit și a indicat în ce constă această exercitate. Moartea nu
poate fi privată de actul muririi, și fiecare dintre noi trebuie săaibă curajul
să-și spună: „Eu voi muri”. Ajuns la bătrânețe, trebuie să se gândească mai
mult la moarte, eveniment care poate fi ultima mare acțiune a vieții noastre.
Nimeni dintre noi nu poate prevedea propria moarte, dau va fi neașteptatăsau după
o lungă boală, dacă va fi în pace sau în dulceața celui care moare fără grave
suferințe fizice sau în chinul celui care suferă chinuri care aproape că nu pot
fi ușurate nici măcar cu medicamentele. Nimeni dintre noi nu poate știi, în
ciuda declarațiilor făcute în această privință, dacă va muri în îndoială sau în
credință.
Nu este întâmplător că, în rugăciunea cea mai
simplă și cea mai cunoscută de către catolici, Bucură-te, Marie! se cere (și acest lucru se face în mod repetat
recitând Rozariul): „Roagă-te pentru noi, păcătoșii, acum și în ceasul morții
noastre”. A gândi că avem pe cineva care mijlocește pentru noi ca o mamă în
ceasul morții este un bun exercițiu pentru a simți moartea ca soră și a-l lăuda
pe Dumnezeu „pentru sora noastră moarte corporală”.
(Sursa: Bianchi Enzo,
”În moarte se află sinteza vieții noastre” [Avvenire - 27.11.2013]; trad. pr. Pătrascu Damian; http://www.sfintisisfinte.blogspot.ro).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu