Crucificarea Sfântului Petru (1660) - de Luca Giordano |
Facă-se voia ta, precum în cer, așa și pe pământ
Voia lui Dumnezeu
nu este o vointă juridică ci un influx de viată, ceea ce dă existentă și o
înnoieste când aceasta se rătăceste. Voia lui Dumnezeu este mai întâi creatia
însăși, universul întreg susținut de ideile-voințe, de logoi, de cuvintele eterne ale lui Dumnezeu-Profetul. Apoi ea este
istoria mântuirii, dialogul dramatic de iubire dintre Dumnezeu și
umanitate, pentru ca "toți oamenii să se mântuiască",
subliniază întâia Epistolă către Timotei.
De aceea trebuie "să ne rugăm zilnic pentru ca toti să se mântuiască";
să ne rugăm pentru toți cei "care nu știu, nu vor sau nu pot să se
roage" așa cum le cerea călugărilor săi patriarhul Iustinian al României.
Voia lui Dumnezeu
nu se face. Lumea, frumoasă și bună, cum spune Facerea, este cufundată în orori. Lumina există, citim în prologul
lui Ioan, dar există și întunericul.
Atotputernicia
lui Dumnezeu este aceea a iubirii. Și cum iubirea nu se poate impune fără să se
nege pe sine, această atotputernicie - în stare să creeze ființe care-o pot
refuza - această atotputernicie este și o atotslăbiciune.
Ea nu poate
actiona decât asupra inimilor care, în mod liber, se deschid spre lumină.
Dumnezeu respectă libertatea omului, asa cum a respectat-o pe a îngerului.
Dar pentru ca ea
să nu fie biruită de întuneric, el se întrupează și coboară în moarte, în iad,
pentru ca să existe de aici înainte un loc unde voința omului să se poată uni
cu voința divină. Acest loc e Cristos. În Cristos, voința umană s-a alăturat cu
durere și bucurie voinței Tatălui. Întru cel înviat, stând la dreapta Tatălui,
voia lui Dumnezeu se împlinește pe pământ, ca și în cer.
De aceea este de
ajuns să aderăm la Cristos cu toată fiinta noastră. "Veniți la mine toți
cei osteniți și împovărați și eu vă voi odihni pe voi. Luati jugul meu asupra
voastră și învățați-vă de la mine că sunt blând și smerit cu inima și veti găsi
odihnă sufletelor voastre. Că jugul meu e bun și povara mea este usoară"
(Mt 11, 28-30). Împărătia unde se
face voia lui Dumnezeu precum în cer asa și pe pământ "nu este din această
lume" și nu în istorie se va realiza ea. Rugăciunea pentru a se face voia
lui Dumnezeu ne dă astfel, despre politică, o nuantă de ironie, de realism și răbdare,
ea laicizează exercițiul puterii, relativizează ideologiile și entuziasmele
istoriei - istoria forțelor colective, în sens marxist. Într-o primă etapă, nu
visăm să transformăm societatea în paradis, ci luptăm, pentru ca ea să nu devină
un iad, să-i mentinem echilibrele necesare, că e vorba de "separarea
puterilor" a lui Montesquieu, sau de checks and balance, din
conceptia anglo-saxonă - și protestantă - despre Stat. Omul rugăciunii și al
speranței evită pe cât se poate, atât cinismul conservatorilor, buna gestionare
a relelor zise inevitabile (pentru ceilalti!), cât și amărăciunea revoluționarilor,
pe care în mod sigur îi dezamăgesc revoluțiile, cele nefăcute, ca și cele prea
bine făcute. El știe că nu se va șfârși niciodată cu prostia și cu ura, dar nu
e un motiv să se resemneze.
În același timp,
trebuie să spunem, odată cu Serghei Bulgakov, că "istoria nu este un
culoar vid". Această imensă fortă de viată, de viată adevărată pe care învierea
a adus-o în lume și care se revarsă din potirul euharistic și din rugăciunile
sfinților, nu lucrează numai în destinele individuale. Societatea și cultura, și
ele sunt dimensiuni ale persoanei și ale relației interpersonale.
Creștinătatea a
încercat o sfințire a culturii, nu fără succes, dar a îngrădit din ce în ce mai
mult libertatea. Astăzi ține de biserică să se elibereze de nostalgii, de voințe
de putere, pentru a deveni sau a redeveni acel pământ tainic de unde se vor
ridica pădurile viitorului. Nu singură de altfel, ci în colaborare cu toate
cercetările convergente, cu cele creștine întâi de toate, cu toate așteptările și
intuițiile culturii contemporane: fie că e vorba de noile reflecții despre
drepturile omului, de acea metanoia
abia schitată a unei filosofii în care ceea ce nu este lucrătură a neantului se
ocupă de relație și de chip, fie că e vorba despre deschiderile științei sau
despre critica economismului.
Odată cu prăbușirea
ideologiilor și cu evolutia nihilismului, vine vremea unui creștinism creator.
Gânditori altfel necreștini, ca Gramsci și Foucault, ne-au sugerat că adevărata
infrastructură a istoriei este cultura. Iar noi știm bine, cultura, cu condiția
să nu devină un fals, se hrăneste din spiritual. Ea ca și în tectonica "plăcilor":
e suficient ca plăcile cele mai profunde ale scoartei terestre să se miste cu
câtiva milimetri pentru ca la suprafată să aibă loc cutremure. Adevăratele
revoluții sunt revoluțiile spiritului, spunea Berdiaev.
"Revoluția
conștiințelor", spune astăzi episcopul Irineu al Cretei. Gânditorii
religioși, mai ales francezi și ruși din prima jumătate a secolului, au deschis
drumuri, au adus o inspiratie.
În anii care vin
va trebui să apară initiative și propuneri creștine în chiar interiorul societătii
civile și al culturii. Va fi important că însiși crestinii, pe cât posibil în
grupuri sau susținuți de comunitățile bisericești, să propună noi atitudini, să
inventeze noi forme de viată și de muncă în profesia lor, la școală, la
tribunal, în spitale, în cartierele urâteniei și ale mizeriei, unde încolțește
violența...
Nu va exista
niciodată, decât poate ca un ideal și ca un catalizator, o "civilizație a
iubirii". Va exista întotdeauna, în viața colectivă, un fond de impulsuri
iraționale, pe care trebuie să știm să le stăpânim, să le folosim, să le
controlăm (și aici machiavelicii moderati și lucizi fac mai mult decât naivii
mânjiți cu sentimentalisme).
Numai șfintenia
este cea care poate vindeca răul din rădăcină. Dar șfintenia trebuie, ca și
Evanghelia, să introducă în societate o tensiune, un ferment sau o rană care să
constituie însuși locul libertății spiritului. Și dacă nu poate exista o
"civilizatie a comuniunii" depline și definitive, trebuie să
deschidem neobosit aceea ce se numeste în Franța, pe poduri și șosele, "căi
de mică comunicatie"!
(Sursa: http://www.nistea.com/clement_tatalnostru.htm#top).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu