Sf. Martin din Tours |
Martin din Tours este unul dintre acei oameni care au făcut să
vorbească despre sine generaţii întregi, pentru faptul că au fost protagoniste
ale unor episoade capabile să trezească fantezia populară. Toţi am auzit
povestindu-se episodul despre sfântul Martin, care călărind acoperit cu mantia
sa de gardă imperială, întâlnind un sărac tremurând de frig, printr-un gest
generos taie în două mantaua, dându-i jumătate săracului. Noaptea, în vis, îl
vede pe Isus, acoperit cu acea jumătate de manta, zâmbindu-i recunoscător.
Martin, fiu al unui tribun roman, se născuse la Sabaria, în
Panonia, pe la 315. La cincisprezece ani îmbrăca deja uniforma militară.
Episodul despre manta trebuie situat în această perioadă, pentru că la
optsprezece ani a primit botezul şi a părăsit armata pentru a-l urma pe sfântul
Ilariu de Poitiers, învăţătorul său. După un scurt noviciat de viaţă pustnică în
insula Gallinaria, pe coasta ligură, Martin a înfiinţat o pereche de mănăstiri:
Liguge, cea mai veche din Europa, şi Marmoutier, destinată să devină un mare
centru de viaţă religioasă.
După paranteza contemplativă, s-a deschis cea activă: Martin,
ales episcop de Tours, a devenit marele evanghelizator al centrului Franţei.
Fusese, după cum se spune, soldat fără voie, călugăr prin alegere, şi a fost
episcop prin datorie. În cei douăzeci şi şapte de ani de viaţă episcopală şi-a
câştigat iubirea entuziastă a săracilor, a nevoiaşilor şi a celor care sufereau
nedreptăţi, dar era rău văzut de către cei din clerul său care tânjeau după
viaţa liniştită. A fost chiar acuzat de către un preot cu numele de Brizio. A
devenit proverbială fraza sa: "Dacă Cristos l-a suportat pe Iuda, eu de ce nu
l-aş suporta pe Brizio?".
A murit pe poziţie, la 8 noiembrie 397 la Candes, în timpul
unei vizite pastorale. Funeraliile sale, care au avut loc după trei zile, au
fost o adevărată apoteoză; în acea zi, 11, Martin este amintit şi acum. El poate
fi considerat primul sfânt nemartir care are sărbătoare liturgică. Acea dată a
rămas şi ca punct de referinţă în contractele de locuinţe, de terenuri, de
vânzare-cumpărare, în lumea agricolă: "noul vin se bea la sfântul Martin", se
spune şi acum în multe regiuni italiene şi franceze. Jumătatea foarte celebrei
mantale pe care sfântul Martin a împărţit-o cu un sărac la Amiens, fiind luate
numeroase franjuri pentru a îmbogăţi diferitele relicviare, este păstrată cu
grijă într-o capelă (numele derivă tocmai de la "cappa", manta), iar custodele a
luat numele de capelan. Sfântul Martin a lăsat urme despre sine până şi în
vocabular.
(Sgarbossa M., Giovannini L., Sfântul zilei, Edizioni Paoline, 1978; trad. de pr. Iosif
Agiurgioaei; sura: http://www.ercis.ro/liturgie/sfantzi.asp).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu