Ultima Cină este „memorialul” Domnului
pr. Isidor Chinez (17 aprilie 2025)
Lecturi biblice: Exod 12,1-8.11-14; 1Corinteni 11,23-26; Evanghelia Ioan 13,1-15; lecturi biblice
Omilie
Astăzi începe Tridu-ul Pascal cu „amintirea” Ultimei Cine. Isus, în ajunul patimii sale, și-a oferit trupul și sângele sub specia pâinii și vinului dându-le ca hrană apostolilor și poruncindu-le să perpetueze jertfa sa ca „memorie”. În această seară, Biserica ne adună în jurul altarului, ca în Joia Sfântă când apostolii împreună cu învățătorul lor s-au adunat în jurul mesei, pentru a celebra și trăi „memorialul” Domnului – Cina de Taină.
Apostolul Paul, în scrisoarea către comunitatea din Corint (1Cor 11,23-26), relatează despre instituirea Sfintei Euharistii spunând: „că Domnul Isus, în noaptea în care era vândut, a luat pâinea şi, mulţumind, a frânt-o şi a zis: «Acesta este trupul meu cel care este pentru voi. Faceţi aceasta în amintirea mea!» De asemenea, după cină, a luat potirul, spunând: «Acesta este potirul noului legământ în sângele meu. Faceţi aceasta ori de câte ori beţi în amintirea mea!»” (v. 23-25). Sunt aceleași cuvinte care se repetă de fiecare dată când se celebrează Sfânta Liturghie. Este „memorialul” sau „amintirea” jertfei Domnului! În limbajului biblic, termenul „trup” indică persoana întreagă a lui Isus, întreaga sa existență, la fel cum termenul „sânge” indică moartea sa pe cruce. Aceasta înseamnă că Domnul oferă întreaga sa viață și moarte lui Dumnezeu Tatăl pentru mântuirea noastră.
Relatarea spălării picioarelor de către evanghelistul Ioan (In 13,1-15), ni-l prezintă pe Domnul, dezbrăcându-se de veșminte, plecântu-se la picioarele discipolilor, inclusiv a lui Iuda Iscarioteanul, cel care îl trădează, și „luând un ştergar” „s-a încins”. Sunt gesturi care indică slujirea și umilința! Este fragmentul prin care vrea să le amintească tuturor creștinilor că Euharistia și iubirea frățească sunt inseparabile: „Dacă cineva spune: «Îl iubesc pe Dumnezeu» şi-l urăşte pe fratele său, este un mincinos; pentru că cine nu-l iubeşte pe fratele său pe care îl vede nu poate să-l iubească pe Dumnezeu pe care nu-l vede” (1In 4,20). Gestul spălării picioarelor devine simbolul fraternității creștine și concretizează porunca iubirii: „Vă dau o poruncă nouă: să vă iubiţi unii pe alţii. Aşa cum eu v-am iubit, aşa să vă iubiţi unul pe altul. Prin aceasta vor recunoaşte toţi că sunteţi discipolii mei: dacă aveţi dragoste unii faţă de alţii” (In 13,34-35). Ioan notează că „Domnul” și „Învățătorul”, după ce a spălat picioarele celor doisprezece apostoli, le spune: „şi voi sunteţi datori să vă spălaţi picioarele unii altora; căci v-am dat exemplu ca şi voi să faceţi aşa cum v-am făcut eu” (v. 14-15). Această declarație a lui Isus înseamnă iubire pe care trebuie să o avem față de cei mai slabi, bolnavi, bătrâni, săraci și lipsiți de apărare. Fără iubire generoasă, gratuită, nu poate exista slujire adevărată. Celebrarea Liturghiei fără dragoste, fără slujire, nu are sens! Ce rost are să mergem în Biserică dacă inima noastră este închisă la iubire și milostivire? La ce să primim Trupul Domnului dacă nu suntem în stare să iertăm?
Să-i cerem lui Dumnezeu darul milostivirii și al iubirii sale nemărginite, căci este „memorialul” Domnului – Ultima Cină!
Bibliografia [anul C]: Angelo Comastri it; Associazione “il filo – gruppo laico di ispirazione cristiana” – Napoli (www.ilfilo.org); Armellini F., (http://www.qumran2.net; https://www.settimananews.it/tema/ascolto-annuncio); Biblia, Sapientia, Iași 2013; Bianco E., Accogliere la parola. Anno C, Elle Di Ci, Leumann (Torino) 1997; Bono L., Preparare insieme l’omelia (C) 1977 it; Cantalamessa R., (http://www.qumran2.net); Commento della Bibbia liturgica, Edizione Paoline, Roma 1981; Ceccarelli M., (http://www.donmarcoceccarelli.it); Compazieu J., (http://dimancheprochain.org); Cortesi A., (https://alessandrocortesi2012.wordpress.com); Dehoniani Andria (https://dehonianiandria.it); Dumea C., (www.pastoratie.ro); Elledici.org (https://www.elledici.org/liturgia/parlare-di-dio-domenica-prossima); Farinella P., (http://www.paolofarinella.eu); Garcìa J. M., (http://www.catechistaduepuntozero.it); Grilli M., (https://diocesitivoliepalestrina.it); Lasconi T., (http://www.paoline.it/blog/liturgia); Lefebvre S., (https://francoisassise.wordpress.com); L'Osservatore Romano; Lucaci A., (http://ro.radiovaticana.va); Ludmann R., Parole pour ta route, Paris 1986; Maggioni B., (http://www.qumran2.net); Masetti N., Guidati dalla Parola, EMP, Padova 1995; Mela R., (http://www.settimananews.it/ascolto-annuncio); Orestano C. F., (http://www.monasterodiruviano.it); Piccolo G., (http://www.clerus.va); Predici și omilii (https://www.elledici.org); Ravasi G., Celebrarea și trăirea Cuvântului, Sapientia, Iași 2014; Rossé G., Il Vangelo di Luca, Citta Nuova, 2001; Sacchi A., (http://nicodemo.net); Tessarolo A., (ed) Messale e lezionario meditato, EDB Bologna 1974; Thabut M-N., (http://thierry.jallas.over-blog.com); Vanhoye A., Pâinea zilnică a cuvântului, Sapientia, Iași 2003; Vianello A., (https://incammino.blog).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu