vineri, 15 septembrie 2017

Iartă de șaptezeci de ori câte șapte [XXIV TPA (A) - duminică, 17.09.2017]

Parabola talanților.

Evanghelia Matei 18,21-35: În acel timp, Petru, apropiindu-se, i-a zis lui Isus: „Doamne, de câte ori să-l iert pe fratele meu care greşeşte împotriva mea? De şapte ori?” Isus i-a spus: „Nu-ţi spun până la şapte ori, ci până la şaptezeci de ori şapte. De aceea, împărăţia cerurilor este asemănată cu un rege care a vrut să încheie conturile cu servitorii săi. Când a început să ceară conturile, i-a fost prezentat unul care îi datora zece mii de talanţi. Întrucât nu putea să-i restituie, stăpânul a poruncit ca să fie vândut el, soţia, copiii şi tot ce avea şi să achite datoria. Atunci, servitorul s-a prosternat în faţa lui, zicându-i: «Stăpâne, ai răbdare cu mine şi-ţi voi restitui totul!» Stăpânului i s-a făcut milă de servitorul acela, l-a lăsat să plece şi i-a iertat datoria. Dar ieşind, servitorul acela s-a găsit cu unul care era servitor împreună cu el şi care îi datora o sută de dinari. Înşfăcându-l, îl strângea de gât, spunându-i: «Dă-mi ceea ce îmi eşti dator!» Căzând în genunchi, cel care era servitor împreună cu el îl implora zicându-i: «Ai răbdare cu mine şi îţi voi restitui!” Dar el nu a vrut; dimpotrivă, a mers şi l-a aruncat în închisoare până când îi va fi plătit datoria. Văzând deci ceilalţi servitori cele petrecute, s-au întristat foarte mult şi, venind, au povestit stăpânului toate cele întâmplate. Atunci, chemându-l stăpânul lui, i-a zis: «Servitor rău, ţi-am iertat toată datoria aceea pentru că m-ai rugat. Nu trebuia să te înduri şi tu de cel care este servitor ca şi tine aşa cum eu m-am îndurat de tine?” Şi, mâniindu-se, stăpânul l-a dat pe mâna călăilor până va fi plătit toată datoria. Tot aşa vă va face şi Tatăl meu ceresc dacă nu veţi ierta fiecare fratelui său din inimă”.

Omilie


Lecturile biblice din această duminică ne vorbesc despre iertare. Ei bine, înainte de venirea lui Isus, Ben Sirach scria: „Ranchiuna şi mânia sunt lucruri abominabile, iar omul păcătos se lasă stăpânit de ele”. Autorul denunţă răzbunare şi recomandă iertarea. Este o lupta zilnică împotriva tendinţele noastre naturale. Dar Biblia ne spune că Dumnezeu nu va ierta niciodată dacă noi înșine nu i-am iertat pe alţii.

Apostolul Petru se gândea că este prea generos iertând până la şapte ori (şapte este o cifră simbolică care înseamnă „fără limite”). Dar Isus merge mai departe: el ne spune că trebuie să iertăm de șaptezeci de ori câte șapte. Măsura iertării este a fi fără măsură. Adevărata iertarea nu se numără; întotdeauna vom avea de iertat şi de a fi iertați. Cristos nu tolerează concesii pe acest punct: este absolut obligatorul să ne iertăm. Pentru a ajunge la acest lucru trebuie să ne întoarcem spre crucea lui Isus: dat în mâinile oamenilor, torturat, batjocorit fără milă şi dat la moarte, el iartă. Numai el poate să ne dea puterea şi curajul de a merge tot drumul după iertare.


Pentru a înțelege mai bine acest apel, Isus apelează la o parabolă. El compară pe Dumnezeu cu un rege care decide să regleze conturile cu slujitorii săi. I se aduce unul care trebuia să-l deie zece mii de talanți  (60 de milioane de arginți). Este o sumă enormă, absolut imposibil să o restituie. Povestindu-ne această parabolă, Isus vrea să ne facă să înțelegem unde suntem noi în comparație cu Dumnezeu. Această nemăsurată datoria nu este decât o imagine a ceea ce se întâmplă între noi și Dumnezeu. Înaintea lui, suntem toți debitori incapabili de a restitui. 

Şi totuşi, atunci când îl implorăm, Dumnezeu nu se mulțumește de a ne acorda un răgaz. El iertă totul în numele iubirii pe care ne-o poartă. Evanghelia ne spune că el are „milă” de noi. Expresia o vedem frecvent când Isus se află în faţa unui bolnav, lepros, paralizat. Este inima care vorbeşte. Iertarea este dată pentru a permite un viitor celui care nu are alte posibilități.

Toată Evanghelia ne spune că Dumnezeu este  „iertător” [pardonneur]. Acest cuvânt nu există în dicţionarul nostru francez, dar definește foarte bine cine este pentru noi Dumnezeu. „Păcatele noastre cele mai grave, spune parohul de Ars, nu sunt decât un bob de nisip în faţa muntelui milostivirii Domnului”. Da, Dumnezeu ierta; el nu sfârșește de a ierta; el șterge totul. Isus a șters totul femeii adultere, femeii din Samaria, lui Petru care l-a renegat, călăilor săi. Ceea ce ne cere nouă astăzi, el a trăit până la sfârșit.

Dacă Domnul se comportă astfel faţă de oameni este pentru a ne învăţa să urmăm exemplul său iertând pe cei care ne-au făcut să suferim. Este adevărat că ofensa fratelui nostru ne-a rănit. Dar ea este puţin lucru în comparație cu toată lipsa noastră față de Dumnezeu. O sută de euro este infim [neînsemnat], în raport cu șaizeci de milioane care trebuie să-i dau. Din păcate, prea mulţi oameni sunt foarte necăjiți până la moarte. Sunt închiși în trecutul său şi în reputaţia sa. Nu le lasă nici o şansă de a face un gest de pace. Dar atunci când rămâne închis în ură, nu face nimic bun: suferă şi face să sufere.

Să înţelegem bine: nu este vorba de a uita, dar de a ține mâna persoanei care ofensează pentru a ajuta la recuperare. A iertă este a iubi, este a porni din nou împreună pe o bază nouă. Dumnezeu este un tată care iubeşte pe fiecare dintre copiii săi. Mare dorinţă a unui tată şi a unei mame este că copiii lor să se înțeleagă bine şi să fie uniţi şi solidari. Și pentru aceasta Isus ne-a lăsat mare sa poruncă: „iubiţi unii pe alţii cum v-am iubit eu” (tot atât cât v-am iubit, până la iertare).

Vorbind de iertare, nu uităm că Isus ne-a dat un sacrament pentru a-l primi. De fiecare dată când ne adresăm unui preot pentru a-i cere iertare, este Isus cel care se înfățișează acolo pentru a ne întinde mâna. El nu ne cere decât să descărcăm greşelile noastre pentru a ne apropia din nou de Dumnezeu. El vine să reînnoiască în noi harul botezului. Așa vom găsi locul nostru de copii ai lui Dumnezeu. În a doua lectură, sfântul Paul ne spune că „noi nu trăim pentru noi înşine”; trăim şi murim pentru Domnul. Cu el, totul este un cadou. Milostivirea sa este izvor de bucurie, liniște și pace. Ea ne deschide la o speranţă de a fi iubit pentru totdeauna cu toate limitele şi păcatele noastre. Pentru toate aceste minuni, putem să-i cântăm: „Glorie lui Dumnezeu, pace printre oameni, bucuria cerului pe pământ”. Amin.

(pr. Jean Compazieu [2017]; tradus din limba franceză de pr. Isidor Chinez; sursă:
http://dimancheprochain.org/7076-homelie-du-24eme-dimanche-du-temps-ordinaire-5/).



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu