vineri, 21 august 2015

Iubește... [3]

Nu fugi de Isus...

 
 
          Da, ştiam.
          Am privit, am ascultat.
          Cine poate scăpa de voci şi de imagini care, aproape în fiecare zi, când e timpul să mănânci sau să dormi, te agresează ca şi cum ţi-ar trage o palmă în plină faţă? Cine poate evita această invazie a omenirii suferinde între cei patru pereţi ai camerei tale? Cine poate împiedica, în golul unei tăceri, ecou misterios al strigătelor celor oprimaţi ca să nu răsune la infinit?
          Dar era vina mea dacă am un tată, o mamă? Dacă aveam un acoperiş deasupra capului şi pâine pe masă?
          Era vina mea dacă am învăţat să citesc şi dacă am un serviciu din care pot să trăiesc?
          Eram confuz. Suferinţa lumii mă lovea ca o remuşcare şi nu puteam să o mai suport.
          Da, am ascultat, am privit, dar nu mai voiam să aud nici să văd.
          Am încuiat cu cheia toate uşile mele.
 
          Cu toate acestea, în anumite zile imaginile erau dintre cele mai dramatice, strigătele cele mai sfâşiitoare şi încuietorile mele săreau una după alta.
          Nu puteam să fac nimic.
         Era invazie. Periculoasă. Pentru că în mine zăcea o răzvrătire murdară, o dinamită teribilă ascunsă adânc în străfundul fiinţei mele. Inima mea exploda şi făcea să-mi explodeze şi capul. Atunci apăreau gândurile, făcând preziuni asupra mea, lovindu-se unele de altele. Recunoşteam că toate acele suferinţe erau atroce, nedrepte, monstruoase.
         Era nevoie de vinovaţi. I-am găsit: societatea, politica, religia... Dumnezeu, şi toată această lume care ne învaţă, ne informează, ne guvernează... aceşti profitori, aceşti oameni incapabili, aceşti imbecili... Toţi aceia care pot face şi nu fac nimic!
          Mă revoltai. Și cu cât mă revoltam, cu atât eram mai orgolios de mine însumi, demonstrându-mi că nu era insensibil şi închis.
          Făcui chiar proiecte cu diferite soluţii. Soluţii radicale: ar fi fost de ajuns... şi atâta timp cât nu va fi... Uneori, actul suprem de curaj îl prezentam cu vehemenţă la serviciu, în faţa colegilor mei, în casă. Și vorbeam cu atâîta siguranţă, reducându-i la tăcere pe ceilalţi, că nu mă înşel, cred, că alţii mă admirau.
          Atunci când gândeam bine, când vorbeam bine, când strigam bine şi când visam bine – mi se întâmpla să mă văd plecând, măreţ, la mari cruciade – adormeam mai cal: pentru un moment îmi adormeam conştiinţa.
 
          Dar aceasta se trezea din nou. Mă chinuia. Și din când în când, într-un moment de tăcere – de asta mă temeam eu de tăcere – ca şi cum altcineva în mine ar fi gândit şi ar fi vorbit, mă auzeam spunând: şi tu, ce faci tu? Atunci, în grabă, cu multă grabă, pentru a nu lăsa ca vocea să se amplifice în mod periculos, murmuram plictisit: ce pot să fac, eu unul aşa de mic în această masă de oameni?... Și chiar dacă aş face vreun gest, la ce ar folosi, de vreme ce alţii nu fac nimic?...
          Și nu făceam nimic.
 
 
          Astăzi Inţeleptul a vorbit, şi eu din păcate l-am ascultat. Trebuia să-l văd din nou, să-i expun preocupările mele. Dar încă o dată am ezitat. Era clar, mă temeam de privirea sa nu mai puţin decât de cuvintele sale...
          Am găsit dintr-o dată un mijloc ca să scap.
          Am să-i scriu.
          ...
          Zis şi făcut.
          Dar nu mi-am dat seama de un obstacol care nu-i prea mic: cum să încep scrisoarea?
          Căutam toate cuvintele unul după altul. Nici un cuvânt nu mă satisfăcea. Am terminat-o cu scrisul... „bună ziua!”
          Trebuia să închei. O altă problemă. Am evitat-o şi, poate imprudent, am scris... „pe curînd”.
 
          Era foarte târziu. Am ieşit, am pus plicul sub uşa Inţeleptului şi am fugit.
          Îmi era teamă că se va deschide uşa.

 
 
(Michel Quoist, Iubește...).

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu