sâmbătă, 22 august 2015

† Duminica a 21-a de peste an (B): Fidelitate Dumnezeului alianței (omilie) [23 august 2015]

Panis angelicus...

Evanghelia Ioan 6,60-69: În acel timp, mulţi dintre discipolii lui Isus au zis: „Greu este cuvântul acesta! Cine poate să-l asculte?” Dar Isus, cunoscând în sine că discipolii lui murmurau pentru aceasta, le-a zis: „Vă scandalizează acest lucru? Dar dacă l-aţi vedea pe Fiul Omului urcându-se acolo unde era mai înainte? Duhul este acela care dă viaţa, trupul nu foloseşte la nimic. Cuvintele pe care vi le-am spus sunt duh şi viaţă. Dar sunt unii dintre voi care nu cred!” De fapt, Isus ştia de la început cine sunt cei care nu cred şi cine este acela care îl va trăda. Şi le-a zis: „De aceea v-am spus că nimeni nu poate să vină la mine decât dacă îi este dat de la Tatăl”. După aceasta, mulţi dintre discipolii lui au plecat şi nu mai mergeau cu el. Atunci, Isus le-a zis celor doisprezece: „Nu cumva vreţi să plecaţi şi voi?” Simon Petru i-a răspuns: „Doamne, la cine să mergem? Tu ai cuvintele vieţii veşnice, iar noi am crezut şi am cunoscut că tu eşti Sfântul lui Dumnezeu”.
 
 
Omilie
 
Liturgia acestei duminici ne adresază cu un apel foarte puternic de a alege sau pentru sau împotriva lui Dumnezeu. În prima lectură, găsim pe Iosuie adunând toate triburile lui Israel la Sihem. El cheamă poporul și îi pune în față responsabilitățile sale; la început, el îi arată ceea ce a făcut Domnul pentru poporul său: l-a eliberat din sclavia Egiptului; a făcut alianță cu el pe muntele Sinai: încearcă să facă primul pas spre oamenii pe care vrea să-i salveze de la nenorocire.
 
Care va fi răspunsul poporului? La Sihem, Iosua le amintește tot ceea ce trebuie ales: să slujească pe Dumnezeu sau să slujească pe dumnezeii locuitorilor națiunilor păgâne; toți răspund unanim: mai degrabă murim decât să-l abandonăm pe Domnul și să slujim altor dumnezei. Dacă Iosuie insistă mai mult este pentru că el este conștient de necredința acestui popor. Aceste triburi rămân marcate de cârtelile din deșert. Mai mult, sunt atrași de idolii păgâni. Dar astăzi, este Domnul pe care că l-au ales să-l slujească.
 
Acest text biblic este întotdeauna de actualitate. Dumnezeul nostru nu s-a schimbat. El este întotdeauna Dumnezeul alianței, un Dumnezeu pasionat de iubire pentru întreaga omenire. În ziua botezului nostru, am trecut Iordanul pentru a intra în Țara lui Dumnezeu. Am avut de ales între Dumnezeul eliberator sau idolii păgâni. Dar tentația de a merge înapoi a revenit. Se întâmplă atunci când ne organizăm viața fără Dumnezeu. Ne atașăm de bani, de bunurile materiale și de tot felul de bogății care lasă un mare gol în viețile noastre. În această zi, cartea lui Iosuie ne invită să refacem pactul de la Sihem, căci pe Domnul voim să-l slujim.
 
Pentru a ne vorbi despre această alianță dintre Dumnezeu și oameni sfântul Paul se folosește de imaginea unui cuplu uman. Sacramentul căsătoriei unește soțul cu soția reciproc, dar și cu Dumnezeu. În această iubire reciprocă se străduiesc să trăiască chemați să fie după imaginea lui Dumnezeu pentru omenire. Este o iubire care face mereu primul pas spre altul, o iubire care ascultă, care împarte, care iartă, o iubire care se dăruește pentru alții. Toate acestea ne spune câte ceva despre iubirea lui Dumnezeu care ne-o poartă el însuși.
 
Acest text începe cu o chemare la supunere reciprocă: „Fiţi supuşi unii altora...” Să ne înțelegem bine, nu este o supunere de sclavie, dar de o supunere a iubirii: sfântul Paul compară această iubire cu un cuplul cel al lui Cristos pentru Biserica sa. El a voit să o salveze cu prețul propriei vieți. În lumea de astăzi, mulți – zic – că sunt dezamăgiți de ea (de Biserică). Dar trebuie să se știe că părăsind Biserica, părăsești pe Cristos. Din nou, avem de a alege sau pentru el sau împotriva lui.
 
Această chemare o găsim în Evanghelia de astăzi. Scriind după învierea lui Cristos, sfântul Ioan se adresează creștinilor în special. Unii au considerat că cuvintele lui Isus despre Euharistie sunt dificil de acceptat. Așa că au început să părăsească comunitatea. Precizând că numai cei doisprezece rămân, Ioan afirmă că nici un cuvânt de a lui Isus nu este de neîngăduit pentru credincioși. Ca și Petru, noi putem spune: „Doamne, la cine să mergem? Tu ai cuvintele vieţii veşnice”. Biserica este trimisă în lume pentru a proclama Evanghelia lui Cristos așa cum a fost revalată. A trăi ca și creștin este a alege cuvintele lui Isus care sunt „Duh și viață”.
 
Cele trei texte biblice din această duminică sunt, deci, o chemare la credință. Suntem invitați să mergem cu Domnul și să trăim în comuniune cu el. Prin Isus și în el intrăm în viața veșnică. În afară de el, noi am cădea în căile pierzaniei.
 
În această zi, vom face că rugăciunea noastră să fie: „O, Doamne, vin la tine, te caut Dumnezeul meu...” Dă-ne în fiecare zi să te alegem pe tine. Dă-ne să proclamăm că viața și fericirea noastră sunt în tine. Păstrează-ne fideli în iubirea ta. Amin.


 
(pr. Jean Compazieu [14 august 2015]; trad. pr. Isidor Chinez; sursa: http://dimancheprochain.org/5396-homelie-du-21eme-dimanche-du-temps-ordinaire-3/).

 
 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu