Unul dintre lucrurile cu adevărat
serioase din viaţa unui creştin, atât de serios încât poate lăsa loc pentru
umorşi echilibru, aşa cum sugerează C.S. Lewis când citează sfatul lui William
Dunbar: „Pe Domnu-ascultă-l, fii voios,/ nu da pe lume nici un os“, este
prezenţa centrală a Mântuitorului în propria viaţă. Cristos nu este doar
începutul şi sfârşitul istoriei creaţiei şi umanităţii, ci se cuvine recunoscut
şi ca un Rege interior al fiecărui creştin. El nu pretinde, totuşi, o recunoaştere
standard a regalităţii sale, numai prin purtarea unor veşminte clericale sau
călugăreşti sau printr-o adoptare conformistă a pietăţii, ca şi când ai purta o
uniformă confesională. O vocaţie creştină este un „da“ care deschide „uşa“
către Cristos-Regele (Ap 3,8) atunci când mărturiseşte disponibilitatea
omului de a se pune la dispoziţia planurilor sale, după modelul Mariei (Lc
1,38). Ea încetează să mai fie astfel când trădează mai curând mediocritatea,
stilul lui „lasă-mă să te las“ sau ceea ce Cardinalul De Lubac numea
„mondenitatea spirituală“ – o corupere „religioasă“ a vocaţiei incomode
de a-l căuta şi a-l sluji pe Dumnezeu, prin adoptarea unui stil de viaţă
hedonist, dar „corect religios“, sau a unui triumfalism eclezial ce se
manifestă, de pildă, prin participarea asiduă la reuniuni bisericeşti sau la
mese festive cu înalte figuri clericale sau prin scrierea unor panegirice
despre discursurile acestora.
Dar ce înseamnă pentru un creştin
a recunoaşte centralitatea lui Cristos?
Înseamnă, în primul rând, a crede
că Dumnezeu s-a apropiat definitiv de om prin Întrupare, dezvăluindu-i
demnitatea lui filială, şi a căuta mai întâi de toate Împărăţia lui Dumnezeu,
ce este inefabil prezentă aici şi acum. Aşa cum explică De Lubac în celebrele
sale Paradoxuri [Paradoxes],
„Împărăţia lui Dumnezeu este realitatea spirituală, interioară şi eternă“ şi nu
poate fi identificată cu „ordinea creştină a lucrurilor“, ce „aparţine încă
domeniului lucrurilor obiective, al lucrurilor exterioare care se petrec în
timp“, făcând parte din „conturul lumii trecătoare“. Împărăţia lui Dumnezeu nu
poate fi, aşadar, identică cu structurile administrative ecleziale, ce sunt
umane şi efemere, sau cu o logică a „puterii“ specifică şi autorităţilor
religioase – şi nu doar celor politice. Întruparea Fiului lui Dumnezeu în
istorie a fost inacceptabilă tocmai pentru cărturarii Legii şi arhiereii
(sacerdoţii) timpului şi pentru puterea politică (Irod), fiind accesibilă în
schimb celor simpli şi marginali (păstorii) şi păgânilor care practicau o
„magie“ scandaloasă din perspectiva Legii (magii).
A accepta centralitatea lui
Cristos înseamnă, aşadar, a putea primi cu veneraţie paradoxul sub care se
manifestă Dumnezeu, ca servitor, şi nu ca stăpân, ca rege umil şi sărac, şi nu
ca tiran autoritar şi sigur pe sine – ca Dumnezeu care se revelează „celor din
urmă care vor fi cei dintâi“. Înseamnă, într-un sens personal, a accepta în
propria viaţă faptul că, în Isus Cristos, Dumnezeul cel atotputernic a riscat
din iubire să se facă vulnerabil faţă de creatura sa. Desigur, aceasta înseamnă
că şi creştinul devine vulnerabil şi iubeşte expunându-se şi putând fi rănit şi
răstignit. Dar vulnerabilitatea lui poate ajunge să semene cu cea a lui Cristos
şi iubirea pentru ceilalţi în Cristos va învia întotdeauna, chiar dacă a condus
uneori la răni sau chiar la dureri sfâşietoare în viaţa pe pământ.
Scriitorul francez Georges
Bernanos scria profetic că omenirea suferă „din cauza neîntrupării Cuvântului
întrupat“. Această observaţie se referă şi la responsabilitatea creştinilor şi
nu aruncă vinovăţia doar asupra ateilor lipsiţi de inimă care au participat, de
pildă, la crimele totalitarismelor din secolul al XX-lea sau asupra
fundamentaliştilor seculari ce condamnă, azi, virulent creştinismul, acuzându-l
de toate relele din istorie.
Întruparea lui Cristos în propria
viaţă înseamnă, cum explica în 2005 Cardinalul Ratzinger, într-o meditaţie
pascală asupra articolului de credinţă „et
incarnatus est“ din Simbolul de la Niceea, şi că Isus poartă cu sine
greutatea istoriei umane – nu numai pe cea a istoriei universale, ci şi
erorile, fragilităţile şi putreziciunea din istoria fiecărui om. Isus nu refuză
nimic din poverile unui om care a devenit prietenul său. Aşa cum scrieşi Sf.
Paul, „în el este numai da“ (2Cor
1,19), numai fidelitate şi curaj de a suferi alături de noi şi pentru noi – de
a suferi până la capăt.
Dar acest „da“ al Prietenului
veşnic are nevoie de un răspuns – de un „da“ care este semnul reciprocităţii,
ca în orice relaţie de prietenie sau de dragoste, şi care, la fel ca orice
„da“, ne expune şi ne face mai uşor de rănit. A-I spune „da“ lui Isus înseamnă
şi a fi atent, cu inima şi, ori de câte ori e posibil, cu fapta, faţă de
cei în care el suferă cel mai mult: cei mici, răniţi sau abandonaţi, cărora le
este refuzată orice consolare.
Şi, ca o mărturie că acest „da“ e
de multe ori absent din inima creştinilor, putem cita din nou cuvintele lui De
Lubac: „un creştinism care evită sarcinile urgente ale carităţii faţă de cei
mai săraci şi mai abandonaţi, un creştinism care refuză mărturia consimţind să
reducă la ceva trivial exact acea parte din Crez care este în acest moment cea
mai ameninţată – acesta e un creştinism neîntrupat. Restul este vorbărie“. De
Lubac se referă aici chiar la articolul din Crez amintit mai sus: „et incarnatus est“. Un creştinism care
este numai „vorbărie“, chiar dacă aceasta înseamnă o predicare evlavioasă, este
un creştinism din care lipseşte Întruparea – adică un soi de spiritualism care
se prevalează de figura lui Cristos pentru a răspândi un fel de gnoză.
Creştinismului fără caritate şi
fără mărturie îi lipsesc, aşadar, inima şi trupul. Fireşte, aceasta este în
primul rând o provocare adresată conştiinţei noastre: de câte ori a fost
creştinismul nostru lipsit de inimă şi trup? De câte ori am fost noi
chemaţi să auzim strigătul celui suferind şi vulnerabil şi ne-am eschivat? De câte
ori am predicat cu o „dublă conştiinţă“, fără a ne păsa de mărturia noastră?
Dar afirmaţia ne îndeamnă să privim lucid şi Biserica – prin aceasta înţelegând
nu numai clerul, ci şi toţi creştinii care fac parte din „poporul lui
Dumnezeu“. Şi probabil că această luciditate este mai alertă la cei care se
identifică mai puţin cu interesele Bisericii ca instituţie şi mai mult cu
vocaţia misionară şi maternă pe care i-a încredinţat-o Cristos.
Creştinismul nu poate fi
credibil, de pildă, în faţa ateilor şi a spiritelor seculare, atâta timp cât nu
manifestă şi o conştiinţă autocritică. Atâta timp cât fidelitatea faţă de
mesajul său central, care este coerenţa între credinţa profesată şi mărturie,
semnificată prin articolul de credinţă „et
incarnatus est“, lipseşte la mulţi dintre noi, este nerezonabil să dăm vina
pe secularism şi ateism pentru reputaţia incertă pe care o are azi
creştinismul, mai ales în Occident.
Un proaspăt convertit care
primeşte consolările credinţei şi este cucerit de misterul Mântuitorului poate
deplânge la început indiferenţa religioasă, secularismul şi neopăgânismul din
Occident, fiind uimit de faptul că atâţia oameni au abandonat comorile
credinţei în Isus Cristos. Istoria declinului credinţei creştine în Occident
este, desigur, complexă şi nu e locul să o dezvoltăm aici. Totuşi, când convertitul
nostru ajunge să cunoască mai în profunzime Biserica, cu aspectele sale bune şi
rele şi cu toate derivele ei omeneşti, poate ajunge să pună şi întrebarea: „et incarnatus est?“. Dacă trăieşti, de
pildă, într-un oraş ca Bucureştiul, împânzit cu biserici de toate confesiunile,
şi observi contrastul dintre limuzinele „clericale“ şi numărul copiilor orfani
sau abandonaţi ce trăiesc în canale sau dorm în gări şi devin „aurolaci“,
întrebarea aceasta răsună destul de dureros. Chiar dacă Biserica nu se poate
transforma într-un ONG cu profil filantropic, aşa cum a precizat Papa Francisc,
e limpede că o Biserică creştină care se autojustifică mai curând prin practici
cultuale, ignorând o mare parte din realităţile din jur, tinde să semene mai
curând cu o sectă pietistă decât cu o comunitate inspirată de Cuvântul
Întrupat. Există, desigur, asociaţii creştine caritabile, care funcţionează
„specializat“ pentru ajutorarea copiilor care trăiesc în stradă – dar acest
efort este încă destul de restrâns, fiind, în plus, în România cel puţin, mai
mult împiedicat decât susţinut de Stat. Cultul adus lui Dumnezeu şi doctrina
creştină sunt, desigur, cruciale pentru Biserică. Totuşi, dacă Biserica se
concentrează doar asupra cultului, îşi pierde substanţa ei umană, aşa cum, dacă
pune accentul mai mult pe doctrină, devine un fel de debate society
pentru care sunt mai semnificative argumentele şi dezbaterile intelectuale decât
credinţa vie şi mărturisirea ei prin fapte.
Întruparea Cuvântului este menită
să aducă un echilibru între aceste dimensiuni. A-l privi pe Cristos ca pe un
Rege nu conduce la extremisme culturale, intelectualiste sau fideiste, ci la
descoperirea omului integral şi a vocaţiei sale complexe şi echilibrate de a
rămâne în comuniune cu Dumnezeu, distingând adevărul de falsitate şi alegând
iubirea în locul urii. La aceasta se adaugă şi vocaţia de a guverna bine
creaţia, dăruită omului în paradis. Întruparea lui Cristos are ca finalitate
restaurarea glorioasă a vocaţiei originare a omului. De aceea, întâlnirea cu Mântuitorul
aduce „o mare bucurie“ în viaţa lui (Mt 2,10), dar o bucurie care îl
face autentic şi liber, şi nu îl încorsetează într-un triumfalism colectiv,
chiar dacă pios şi „religios“. Întâlnirea cu Prietenul veşnic îi transmite, de
fapt, omului curajul lui de a iubi şi sensul libertăţii sale de a trăi ca Fiu
al lui Dumnezeu. (Palade Tereza-Brîndușa, „Creștinismul fără Întrupare”; sursa: http://www.observatorcultural.ro/Crestinismul-fara-Intrupare*articleID_29682-articles_details.html).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu