Existenţa acestei
foarte tinere martire, care a trăit la începutul secolului al IV-lea, victimă
la doisprezece ani a cruntei persecuţii a lui Diocleţian, este foarte
documentată. Popularitatea acestei martire şi devoţiunea pe care a trezit-o în
orice epocă ne fac să nu considerăm improbabile diferitele legende, transmise
prin viu grai şi prin scrieri, din care se inspiră însăşi oficierea liturgică.
Urmând o tradiţie greacă, papa Damasus vorbeşte despre martiriul sfintei Agneza
pe un rug. Pare însă mai verosimilă afirmaţia poetului Prudenţiu, şi cu el a
întregii tradiţii latine, conform căreia tânăra, după ce a fost expusă ruşinii
unui loc rău famat, pentru că a refuzat să sacrifice zeiţei Vesta, a fost
decapitată printr-o lovitură de sabie.
Faptul este
comentat astfel de sfântul Ambrozie, căruia îi este atribuit imnul în cinstea Agnes
beatae virginis: "Într-un trup atât de mic, era loc unde să răneşti?
Fetele de vârsta ei nu pot suporta privirea mâniată a părinţilor, iar înţepătura
unui ac le face să plângă: dar Agneza şi-a oferit întregul său trup tăişului
sabiei, pe care călăul o izbeşte cu furie asupra ei".
În jurul imaginii
ei de curăţie şi de statornicie în credinţă, legenda a voit să introducă un
fapt care are aceleaşi caracteristici ale istoriei altor tinere martire: Agata,
Lucia, Cecilia, introduse, ca şi ea, în canonul roman, care corespunde
rugăciunii euharistice I din Liturghier. Conform legendei populare, cel care a
atentat la curăţia Agnezei a fost chiar fiul prefectului Romei. Fiind respins,
tânărul ar fi denunţat-o drept creştină, iar prefectul Sinfroniu în persoană,
după ce i-a poruncit în zadar să-i aducă omagiu zeiţei Vesta, ar fi expus-o
într-un bordel. Însă Agneza a scăpat în mod minunat nevătămată de acea
infamantă condamnare, deoarece singurul bărbat care a îndrăznit să se apropie
de ea a căzut fără viaţă la picioarele sale. (Pe locul, identificat cu circul
lui Domiţian, s-a ridicat apoi biserica "Santa Agnesa in Agone").
Încăpăţânarea
prefectului nu i-a permis să cedeze în faţa minunii, iar tânăra a dat mărturia
supremă pentru Cristos prin sacrificiul sângeros al tinerei sale vieţi, miel
gingaş şi curat, oferit în dar lui Dumnezeu. Un ritual antic perpetuează
amintirea acestui exemplu de puritate. În dimineaţa zilei de 21 ianuarie sunt
binecuvântaţi doi miei, oferiţi apoi papei, pentru ca din lâna lor să fie
ţesute acele "pallium" destinate arhiepiscopilor. Străvechea ceremonie
are loc în bazilica "Sfânta Agneza", construită pe via Nomentana de
către Constantina, fiica lui Constantin, în jurul anului 345.
(Sgarbossa M., Giovannini
L., Sfântul zilei, Edizioni Paoline, 1978; trad. pr. Iosif Agiurgioaei;
sursa: http://www.ercis.ro/liturgie/sfantzi.asp).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu