Isus Cel Înviat și femeile – de Corbert Gauthier.
Bucurați-vă și nu vă temeți
pr. Isidor Chinez – capelă, Adjudeni (21 aprilie 2025)
Lecturi biblice: Faptele Apostolilor 2,14.22-33; Evanghelia Matei 28,8-15; lecturi biblice
Omilie
Timpul Paștelui se prelungeşte într-o liturgie a vieţii și a bucuriei pascale. Învierea Domnului este cel mai răsunător eveniment al istoriei umanității care confirmă biruința iubirii lui Dumnezeu asupra păcatului şi a morţii şi dăruieşte vieţii speranța vieții veșnice, căci este un fundament solid. Avem încredere în cuvântul apostolilor și în cuvintele lui Isus: „Bucurați-vă și nu vă temeți!”
Lectura întâia (Fap 2,14.22b-33) este primul dintre cele cinci discursuri misionare adresată evreilor păstrate de Faptele Apostolilor ce se referă la kèrigma, adică la prima proclamare a evangheliei încredințată evreilor și păgânilor. Este discursul lui Petru în ziua de Rusalii și vrea să demonstreze că Isus, datorită învierii sale, este la originea darul Duhului Sfânt și mărturisește că Domnul a fost cu adevărat înviat de Dumnezeu: „Pe Isus Nazarineanul, bărbat adeverit de Dumnezeu între voi prin fapte puternice, minuni şi semne pe care le-a făcut Dumnezeu prin el în mijlocul vostru […], voi l-aţi răstignit şi ucis prin mâinile celor fărădelege, pe acesta Dumnezeu l-a înviat, eliberându-l de durerile morţii, deoarece nu era posibil să fie ţinut sub puterea ei” (v. 22-24). Petru a vorbit cu voce tare: a vorbit cu „glasul ridicat”: aceasta înseamnă că a declara ceva măreț. Este verbul „a rosti solemn”. „Pe acest Isus, Dumnezeu l-a înviat şi noi toţi suntem martorii acestui fapt” (v. 32). Se încheie cu proclamarea întronării lui Cristos în glorie: „Pe acest Isus, Dumnezeu l-a înviat şi noi toţi suntem martorii acestui fapt. Înălţat fiind acum la dreapta lui Dumnezeu şi primind de la Tatăl promisiunea Duhului Sfânt, l-a revărsat pe acesta, aşa cum vedeţi şi auziţi voi” (v. 32-33). Promisiunea – făcută prin profetul Ioel [„voi revărsa Duhul meu peste orice făptură” (Il 3,1)] – a fost primită de Cristos în înălțarea sa în gloria lui Dumnezeu, acum este îndeplinită.
Evanghelia după Matei (Mt 28,8-15). După a trecut sâmbăta, Maria Magdalena și cealaltă Marie au venit la mormânt; a fost un cutremur; îngerul a coborât și a rostogolit piatra și s-a așezat pe ea. Paznicii de la mormânt s-au cutremurat și de frica a fost mare. Îngerul le-a spus femeilor: „Nu vă temeţi! Ştiu că-l căutaţi pe Isus cel răstignit. Nu este aici, căci a înviat […]. Veniţi şi vedeţi locul unde a zăcut. Mergeţi în grabă şi spuneţi discipolilor lui: «A înviat din morţi […] merge înaintea voastră în Galileea. Acolo îl veţi vedea»” (Mt 28,5-7). Femeile îndeplinesc misiunea spusă de către înger. Sunt stăpânite de teama, dar sunt cuprinse de o mare bucurie ce învinge frica. E caracteristica Paștelui: evanghelistul Matei vorbeste de o mare bucurie. În timp ce femeile sunt încă pe drum, Cel Înviat le vine în întâmpinare. Salutul cu care li se adresează este cel semitic: sālôm, adică „pace”. El le „informează” despre noua comuniune: „Nu vă temeţi! Mergeţi şi daţi de ştire fraţilor mei să meargă în Galileea şi acolo mă vor vedea!” (v. 10). Este noua identitatea a lui Isus: „ele, apropiindu-se, i-au cuprins picioarele şi l-au adorat” (v. 9). Faptul că „i-au cuprins picioarele” nu vrea să spună că au intenția să-l rețină... Atingerea picioarele demonstrează realitatea trupească a lui Isus. Prosternându-se în fața lui Cristos îi aduc cinstea cuvenită ca Kyrios – „Domnul” și Fiul lui Dumnezeu.
Misiunea lui Cristos este repetată cu cuvintele îngerului: „Nu vă temeți!” (v. 10). Biserica, acceptând anunțul învierii, este plină de teamă și de o bucurie mare. În ziua învierii, Domnul continuă să arate milostivire față de toți. Este vestea bună a lui Isus și a slujirii apostolilor: bucurați-vă și nu vă temeți!
Bibliografia [anul C]: Angelo Comastri it; Associazione “il filo – gruppo laico di ispirazione cristiana” – Napoli (www.ilfilo.org); Armellini F., (http://www.qumran2.net; https://www.settimananews.it/tema/ascolto-annuncio); Biblia, Sapientia, Iași 2013; Bianco E., Accogliere la parola. Anno C, Elle Di Ci, Leumann (Torino) 1997; Bono L., Preparare insieme l’omelia (C) 1977 it; Cantalamessa R., (http://www.qumran2.net); Commento della Bibbia liturgica, Edizione Paoline, Roma 1981; Ceccarelli M., (http://www.donmarcoceccarelli.it); Compazieu J., (http://dimancheprochain.org); Cortesi A., (https://alessandrocortesi2012.wordpress.com); Dehoniani Andria (https://dehonianiandria.it); Dumea C., (www.pastoratie.ro); Elledici.org (https://www.elledici.org/liturgia/parlare-di-dio-domenica-prossima); Farinella P., (http://www.paolofarinella.eu); Garcìa J. M., (http://www.catechistaduepuntozero.it); Grilli M., (https://diocesitivoliepalestrina.it); Lasconi T., (http://www.paoline.it/blog/liturgia); Lefebvre S., (https://francoisassise.wordpress.com); L'Osservatore Romano; Lucaci A., (http://ro.radiovaticana.va); Ludmann R., Parole pour ta route, Paris 1986; Maggioni B., (http://www.qumran2.net); Masetti N., Guidati dalla Parola, EMP, Padova 1995; Mela R., (http://www.settimananews.it/ascolto-annuncio); Orestano C. F., (http://www.monasterodiruviano.it); Piccolo G., (http://www.clerus.va); Predici și omilii (https://www.elledici.org); Ravasi G., Celebrarea și trăirea Cuvântului, Sapientia, Iași 2014; Rossé G., Il Vangelo di Luca, Citta Nuova, 2001; Sacchi A., (http://nicodemo.net); Tessarolo A., (ed) Messale e lezionario meditato, EDB Bologna 1974; Thabut M-N., (http://thierry.jallas.over-blog.com); Vanhoye A., Pâinea zilnică a cuvântului, Sapientia, Iași 2003; Vianello A., (https://incammino.blog).

Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu