vineri, 24 aprilie 2020

† Duminica a 3-a a Paştelui [A]: Drum cu Cristos și împărtășire din viața sa [26 aprilie 2020]

Isus și ucenicii din Emaus.
 Un drum cu Cristos și împărtășire din viața sa
pr. Isidor Chinez – Izvoarele [IS] (26 aprilie 2020)   
Lecturi: Faptele Apostolilor 2,14.22-33; 1Petru 1,17-21; Evanghelia Luca 24,13-35; lecturi

Omilie


În a treia duminică a Paștelui răsună din textele biblice vestea pascală despre învierea Domnului atât în relatarea celor doi ucenici care se duceau spre Emaus, cât și în predica lui Petru în dimineața zilei de Rusalii și în împărtășirea de credință îndreptată spre comunitățile lui Petru. Scrie evanghelistul: „în aceeași zi” [prima a săptămânii], adică ziua învierii care devine „ziua Domnului”, duminica, în care comunitatea creștină este adunată pentru a face „memoria” învierii lui Isus Cristos. Este un model de urmat pentru toți oamenii.



În prima lectură, luată din Faptele Apostolilor (2,14.22-33), este prezentat primul anunț sau kèrygma Bisericii asupra căruia este întemeiată creștinătatea. Avem mărturia apostolului Petru în dimineața zilei de Rusalii, unde explică evreilor, adunați în număr mare înaintea Cenaculului, adică sala unde s-a celebrat Cina de taină, că Isus, mort pe cruce și înviat, este Mesia, promis de Dumnezeu. Acum, Petru poate să dea mărturie curajoasă, nu cu patruzeci de zile înainte când Cristos a fost arestat îi era așa de frică de viaţa sa încât afirma că nu făcea parte din grupul acela. Acum, acest Isus „pe care voi l-aţi răstignit şi ucis prin mâinile celor fărădelege, pe acesta, Dumnezeu l-a înviat, eliberându-l de durerile morţii” (v. 23-24). Iudeii sunt puși să se confrunte cu mister profund descumpănitor. Dumnezeu vine să integreze moartea pe cruce a singurului drept, Isus Cristos, „acreditat” [împuternicit] de Domnul: „pe acest Isus, Dumnezeu l-a înviat şi noi toţi suntem martorii acestui fapt!” (v. 32). Acest lucru este anunţat de Scripturi, de Moise, de psalmi, de profeți. Și David spunea: „Îl vedeam mereu în faţa mea pe Domnul, căci el este la dreapta mea ca să nu mă clatin” (v. 25). Și profeții spuneau: „el nu a fost lăsat în locuinţa morţilor şi nici trupul lui nu a văzut putrezirea” (v. 31). De aici înainte va trebui să citim tot Vechiul Testament în lumina învierii lui Cristos. Această veste trebuie anunțată mai întâi evreilor apoi păgânilor. Toată lumea să știe: Isus Cristos a murit dar Dumnezeu l-a înviat! Planul Domnului se dezlănțuie în viața fără de sfârșit!



Însuși Petru în Scrisoarea întâia (1Pt 1,17-21) îi încurajează pe credincioși să meargă în timpul peregrinării pământești [„în timpul înstrăinării voastre”] în teamă și iubire față de Dumnezeu. „Înstrăinării” poate fi tradus cu „nefiind rezident în cetate”, adică persoană stabilită într-o țară străină. Străinul nu are drepturi: este „a trăi alături”. Experiența baptismală a creștinului se naște din Paștele lui Isus: „nu prin aur şi argint aţi fost răscumpăraţi” dar „cu sângele preţios al lui Cristos, care, ca un miel fără cusur şi neprihănit” (v. 19). Aceasta este semnificația: Paștele lui Cristos în lumina Paștelui ebraic – mielul pascal. Isus și-a oferit viaţa, şi-a vărsat sângele pentru noi! Acum viața lui a devenit viața noastră: incoruptibilă, nepătată. Această viață nouă devine punctul de referință pentru credința și comportarea celor care cred în el, căci i-a smuls din zădărnicia unei existențe fără sens, absurde. „Prin el voi credeţi în Dumnezeu, care l-a înviat din morţi şi i-a dat gloria, aşa încât credinţa şi speranţa voastră să fie în Dumnezeu” (v. 21). Iubirea sa depășește tot ce ne putem imagina. Suntem invitați să primim această veste și să ne convertim.



În ultimul capitol al Evangheliei după Luca (Lc 24,13-35) ne este transmisă experiența pascală a celor doi discipoli în drumul spre Emaus, întâlnirea și dialogul cu Domnul. Luca precizează că unul dintre ei se numea Cleopa; nu ne spune numele celui de al doilea. Am putea spune că discipol cel de-al doilea suntem fiecare dintre noi. Istoria ucenicilor din Emaus nu este altceva decât o iniţiere – o cateheză – în „a şti să vedem” care pleacă de la o privire cu vederi înguste, incapabilă de a-l recunoaşte pe pelerinul de pe acelaşi drum, şi la urmă ajunge să-l recunoască pe Cristos.



Sunt mâhniți „pe cale”… Sunt triști și descurajați. Un drum plin de deziluzie: eșecul crucii; speranțele lor au fost spulberate. Se aşteptau la un Mesia glorios, un rege puternic şi biruitor, dar se găsesc în faţa unui învins pe cruce. Pe drum apare Isus; ni se alătură… Cristos înviat merge cu noi, oamenii, fără a-l recunoaște. Dominați de evenimentului trăit de Isus, „s-au oprit trişti” (v. 17). Luca întrevede ca întâlnirea cu pelerinul Isus să dea unele rezolvări: puțin câte puțin le dă explicații cu privire la Scriptură, la Moise și profeți... Lenți în a crede! La reflecțiile acestui personaj misterios, sufletul celor doi începe să se însenineze: apare speranța; inima începe „să le ardă”, dar nu este încă credința…



„Când s-au apropiat de satul spre care mergeau, el s-a făcut că merge mai departe” (v. 29). Isus „s-a făcut că merge mai departe”. Aici este problema: „s-a făcut că merge mai departe”.  Cristos ar vrea să rămână cu noi, cu problemele noastre ca să ne lumineze… Dar ucenicii îi cer: „Rămâi cu noi, pentru că este seară şi ziua e de acum pe sfârşite!” (v. 29). Este important să insistăm: „Rămâi cu noi, Doamne!” Milostivirea ta este puternică. „Rămâi cu noi!” El rămâne și face un gest: a luat pâinea, a mulţumit, a frânt-o şi le-a dat-o lor. Este gestul de la „cina cea de taină”: pâinea frântă. Este Euharistia – împlinirea vieţii sale. Tristețea se transformă în bucurie inestimabilă. L-au recunoscut „în frângerea pâinii”.



Ultima scenă este recunoașterea lui Isus în credință și vestirea către frați. O dată ce au ajuns la credință ucenicii nu pot să stea în loc: experiența trăită pune pe fugă pentru a ajunge la Ierusalim: „Şi, ridicându-se în acelaşi ceas, s-au întors la Ierusalim” (v. 37). Nu contează că e noapte! Până la Ierusalim sunt cincisprezece kilometri! Aleargă pentru a vesti fraților credința! 



Este trăsătura care-l face recunoscut pe Domnul. Întoarcere de la deziluzie la credință. Suntem invitați să-i urmăm pe discipolii din Emaus, care scoși din orbirea lor, să-l recunoaștem pe Cristos înviat mergând pe drumurile noastre. Aceasta o putem cere și noi: ca inima noastră să fie plină de iubire ce țâșnește din inima sa…



bibliografia [anul A]: Armellini F. (http://www.qumran2.net); Biblia, Sapientia, Iași 2013; Bianchi E. (http://www.monasterodibose.it); Bianco E., Accogliere la parola. Anno A, Elle Di Ci, Leumann (Torino) 1998; Brèthes Ch., Feuillets liturgiques. Année A, MédiasPaul & Éditions Paulines, 1987; Cantalamessa R. (http://www.qumran2.net); Commento della Bibbia liturgica, Edizione Paoline, Roma 1981; Ceccarelli M. (http://www.donmarcoceccarelli.it); Comastri A, Il giorno del Signore. Riflessioni sulle letture festive. Ciclo A,  Edizioni Paoline, Torino 1989; Compazieu J. (http://dimancheprochain.org); Cortesi A., (https://alessandrocortesi2012.wordpress.com); Doglio C. (https://www.qumran2.net); Dumea C. (www.calendarcatolic.ro; www.pastoratie.ro);  Garcìa J. M. (http://www.catechistaduepuntozero.it); Lasconi T. (http://www.paoline.it/blog/liturgia); Lucaci A. (http://ro.radiovaticana.va); Ludmann R., Parole pour ta route, Paris 1986; Maggioni B. (http://www.qumran2.net); Manicardi L. (https://www.monasterodibose.it); Marchioni G., Echi della parola di Dio. Omelie domenicali e festive per l’anno A, Elledici, Torino 1998; Masetti N., Guidati dalla Parola, EMP, Padova 1995; Orestano C. F. (http://www.monasterodiruviano.it); Predici și omilii (https://www.elledici.org); Ravasi G., Celebrarea și trăirea Cuvântului, Sapientia, Iași 2014; Tessarolo A., Messale e lezionario meditato, EDB Bologna 1974; Thabut M.-N. (http://thierry.jallas.over-blog.com).



 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu