luni, 24 decembrie 2018

† Nașterea Domnului (Crăciunul – Aurora): „Glorificându-l şi lăudându-l pe Dumnezeu” (25 decembrie 2018)

Adorația păstorilor - de Bartolome Esteban Murillo.

„Glorificându-l şi lăudându-l pe Dumnezeu”
 pr. Isidor Chinez – Izvoarele [IS] ora 8:00 (25 decembrie 2018)

Lecturi: Isaia 62,11-12; Tit 3,4-7; Evanghelia Luca 2,15-20; lecturi 

Omilie


La Crăciun sunt prevăzute trei Liturghii: cea de noapte, cea din zori și din ziua Crăciunului. Și ne propune trei evanghelii. Noaptea: Iosif și Maria nu au loc în Betleem; sfârșesc prin a se adăposti într-un staul sărac; vestea este dată păstorilor, în noapte, de către un înger: „vi s-a născut Mântuitorul, care este Cristos Domnul!” (Lc 2,11). În zorii zilei, iată reacţia ciobănașilor: „Să mergem până la Betleem şi să vedem acest Cuvânt care s-a făcut!” (Lc 2,15). În timpul zilei de Crăciun este marea meditaţie a sfântului Ioan, evanghelistul, despre Cuvântul veşnic: „La început era Cuvântul şi Cuvântul era la Dumnezeu şi Cuvântul era Dumnezeu” (In 1,1).




Lecturile din zorii zilei se deschid cu oracolul lui Isaia (Is 62,11-12) care anunță reîntoarcerea poporului din exilul babilonic: „Spuneţi fiicei Sionului: «Iată, vine mântuirea ta!»” (v. 11). Mesajul lui parcurge tot pământul. Este prezența Salvatorului care vine cu „răsplata” sa pentru cei rămași credincioși. Răsună acest mesaj: „Iată, vine mântuirea ta!” Sunt două imagini în Biblie: cea a eliberatorului și cea a mirelui. Când Dumnezeu intră în istoria poporului său vine să-l sustragă din orice sclavie pentru a-l introduce într-o lume a libertății, strângându-l, îmbrățișându-l, cu iubirea sa. Textul este capabil să înțeleagă bucuria din cadrul Sărbătorii Corturilor [la evrei], mai ales entuziasmul procesiunii festive: „Oameni evlavioși și de bună purtare obișnuiau să danseze înainte [de Chivotul Legii n.t.], având torțe aprinse și cântând imnuri de laudă. Și nenumărați leviți cu… instrumente muzicale… mergeau, sunând cu trompetele lor…” (Mishnah, Sukhah, 51a). Este bucuria salvării. „Iată, vine mântuirea ta!” Textul profetic este folosit de liturgia Crăciunului întrucât vorbeşte despre o altă întâlnire: cea pe care Dumnezeu o realizează prin Fiul său unul-născut cu omenirea la Betleem. Adevăratul mântuitor şi eliberator al omenirii este prezent într-o iesle dintr-un grajd: este Isus Cristos.

Apostolul Paul, în Scrisoarea către Tit (Tit 3,4-7), descoperă logica acestui eveniment: prin îndurare „el ne-a mântuit prin baia renaşterii […] l-a revărsat din belşug asupra noastră prin Isus Cristos, mântuitorul nostru” (v. 6). De ce s-a întâmplat așa ceva? Singura explicație este: din iubire pentru om! Dar este ceva izbitor în acest lucru. Ceea ce mișcă pe Dumnezeu de a se pune în raport cu omul nu este comportamentul corect al omului: „nu prin faptele pe care le-am fi făcut noi în dreptate” (v. 5). Paul, adresându-se lui Tit, afirmă că noi am fost mântuiţi nu datorită acţiunilor noastre drepte ci „după îndurare” (v. 5), după milostivirea lui Dumnezeu. Domnul și-a arătat bunătatea milostivindu-se creatura sa: „când s-a arătat bunătatea şi iubirea de oameni a lui Dumnezeu, mântuitorul nostru” (v. 4). Bunătate și iubire sunt trăsăturile „chipului” Domnului, care „pentru noi oamenii și pentru a noastră mântuire s-a coborât din cer” (Crez-ul). Este atât de generos cu noi încât „ne-a mântuit prin baia renaşterii” (v. 5). Mai exact, Domnul când a venit la noi a voit să devină unul între noi, luând din iubire chiar trupul nostru, oasele noastre, sângele nostru, viața și moartea noastră. A legat limitele noastre de infinitul său. Cineva crede că e periculos a insista prea mult pe bunătatea lui Dumnezeu pentru om, în timp ce pedeapsa poate fi un mijloc pentru atâtea păcate. Dar este exact contrariul, ne explică Scrisoarea către Tit: oamenii își schimbă viața după ce și-au dat seama de bunătatea lui Dumnezeu, asistând la manifestarea iubirii sale în umanitatea lui Isus. Astăzi celebrăm misterul lui Dumnezeu, care prin har și prin milostivire, îl mântuiește pe om.

Îngerul anunță păstorilor - de Jules Bastien-Lepage.
Acest mister este deja real prin nașterea lui Cristos pe care o relatează sfântului Luca în evanghelia sa (Lc 2,15-20). Naşterea lui Isus este un eveniment istoric, ce s-a întâmplat într-un timp şi loc precis. Îi recunoaștem pe păstorii săraci, o femeie numită Maria, care naște noaptea într-un staul și un om numit Iosif, căci s-au dus la Betleem unde erau înscriși pentru recensământ. Ei erau din Galileea, din Nazaret. Mulți păstori trăiau pe câmp unde păzeau turmele pe timpul nopții. Le-a apărut un înger: „Ne vă temeți… astăzi, în cetatea lui David, vi s-a născut Mântuitorul care este Cristos Domnul [Adonai][1]. Acesta este semnul: veți găsi un copil înfășat și culcat în iesle” (Lc 2,10-12).

„Păstorii au spus unii către alţii: «Să mergem până la Betleem şi să vedem acest Cuvânt care s-a făcut şi ce ne-a făcut cunoscut Domnul». Au plecat, deci, în grabă şi i-au găsit pe Maria, pe Iosif şi copilul culcat în iesle” (v. 15). Păstorii plini de încredere s-au îndreptat spre Betleem pentru a verifica dacă sunt adevărate cele spuse de către înger. Totul se adeverește. Găsesc „semnul”: „și i-au găsit pe Maria, pe Iosif și copilul culcat în iesle” (v. 16). Și „Cuvântul” divin a devenit un prunc incapabil să vorbească. Ca să vină la copil nu au nevoie de autoritățile timpului. Evanghelia vorbește despre pruncul culcat în iesle, despre Maria, Iosif, îngeri, păstori, voci din cer… Avem nevoie de acest realism al păstorilor.

Sosind pe pământ, Isus este discret, nimeni nu a ştiut: nu anunţă vizita celor puternici ai lumii, nici lui Irod, nici marilor preoţi de la templu. Când se naşte, vrea ca cineva să afle vestea cea mare. La cine trimite îngerii ca să ducă vestea? Cine sunt primii invitaţi să-l viziteze? Păstorii, oameni simpli, ignoranţi, dispreţuiţi, care nu cunoşteau Scripturile, nu mergeau sâmbăta la sinagogă pentru că păzeau oile. Ei se aflau în noaptea Crăciunului în afara Betleemului, nu numai fiindcă acolo îşi aveau turmele, ci erau excluşi din comunitate fiind păcătoşi i-ar fi spurcat pe ceilalţi cu simpla lor prezenţă. Iată, auzind glasul îngerilor, a trebuit să-şi facă curaj: „Haideţi să mergem până la Betleem şi să vedem ce s-a întâmplat acolo”. Şi s-au încumetat să intre în Betleem. Oameni disprețuiți, socotiți incapabili de rabinii riguroși în observarea religioasă a Legii! Dar acești păstori au un dar deosebit infinit mai mare: au credința. Sunt capabili să păstreze aceste lucruri meditându-le în inima lor: „păstorii s-au întors, preamărindu-l şi lăudându-l pe Dumnezeu pentru tot ce au auzit şi au văzut” (v. 20).

Isus este minunea minunilor ce ne lasă fără cuvinte, ne umple de uimire, pentru că gloria, sfințenia și iubirea lui Dumnezeu sunt apropiate. Cel pe care cerurile nu-l pot cuprinde, Maria îl poartă în brațe; Domnul din ceruri se odihnește într-o iesle;  cel venit să-l elibereze pe om de păcat și de moarte stă legat în scutece; Cuvântul lui Dumnezeu este tăcerea unui copil. „Omule – exclamă sfântul Bernard – de ce te înspăimânţi? De ce te temi în faţa Domnului care vine? Nu dispera, nu fugi! Întoarce-te şi priveşte: e un copil care încă nu ştie să vorbească, care nu poate încă să umble pe picioare, ştie doar să plângă, să verse lacrimi de iubire!”

Suntem chemați acum să facem același lucru: să-l preamărim pe Dumnezeu pentru cuvântul ce l-am ascultat, pentru pâinea ce se frânge, pentru bucuria ce se află în inimă. Suntem invitați, ca întorcându-ne acasă să spunem și la alții ce am învățat de la acest copil… și să-l adorăm!


[1] Yahweh este numele propriu al lui Dumnezeu în limba ebraică.  

bibliografia [anul C]: Armellini F. (http://www.qumran2.net); Biblia, Sapientia, Iași 2013; Bianchi E. (http://www.monasterodibose.it); Bianco E., Accogliere la parola. Anno C, Elle Di Ci, Leumann (Torino) 1997; Commento della Bibbia liturgica, Edizione Paoline, Roma 1981; Compazieu J. (http://dimancheprochain.org); Cantalamessa R. (http://www.qumran2.net); Garcìa J. M., (http://www.catechistaduepuntozero.it); Lucaci A. (http://ro.radiovaticana.va); Lasconi T. (http://www.paoline.it/blog/liturgia); Ludmann R., Parole pour ta route, Paris 1986; Maggioni B. (http://www.qumran2.net); Masetti N., Guidati dalla Parola, EMP, Padova 1995; Orestano C. F., (http://www.monasterodiruviano.it); Tessarolo A., (ed) Messale e lezionario meditato, EDB Bologna 1974; Thabut M.-N. (http://thierry.jallas.over-blog.com); Ravasi G., Celebrarea și trăirea Cuvântului, Sapientia, Iași 2014]; Spreafico A., (https://www.diocesifrosinone.it).


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu