sâmbătă, 9 septembrie 2017

† Duminica a 23-a de peste an (A): Când greșesc, sunt îndreptat [10 septembrie 2017]


Când greșesc, sunt îndreptat
pr. Isidor Chinez – Izvoarele [IS] ora 11:00 (10 septembrie 2017)

Lecturi: Ezechiel 33,7-9; Romani 13,8-10; Evanghelia Matei 18,15-20. 

Omilie

Cuvântul Domnului pe care îl ascultăm în aceste duminicii ne invită să reflectăm asupra vieții noastre de creștini într-o comunitate de credință: în parohie, în familie, în grupurile diverse. Domnul în Evanghelia de astăzi ne spune: „unde doi sau trei sunt adunaţi în numele meu, sunt şi eu acolo, în mijlocul lor” și ne propune un aspect important al vieții noastre: îndreptarea fraternă. În alte cuvinte: creștinii adevărați se ajută. Când greșesc, au curajul să se corecteze împreună.

În prima lectură din profetul Ezechiel (Ez 33,7-9), Dumnezeu nu renunţă la proiectul său de restaurare şi mântuire. Ierusalimul este amenințat de dominaţia babilonienilor care îi duc în exil sub Nabucodonosor (587 î. Cr.). Dar Dumnezeu oferă încă o șansă Israelului trimițându-l pe profetul Ezechiel pentru a-l avertiza continuând să amintească izgoniților din tară – fără cetăți, fără ziduri – propunerile Domnului: primeşte misiunea de „străjer” al casei lui Israel. „Fiul omului, te pun străjer pentru casa lui Israel. Ascultă din gura mea cuvântul şi avertizează-i din partea mea!” (v. 7). Definiția profetului este de a fi o „sentinelă”. Dumnezeu îi cere să fie atent veghind asupra poporului și avertizându-l pe cel care greșește; nu cere spionarea, nici supravegherea. Are datoria dificilă de a sfătui și chiar are autoritate. Sentinela deosebește semnele ascunse, urmele greu de înțeles, zorile vieții, apusurile morții, pentru a comunica poporului responsabilitatea sa. Trebuie să vegheze şi să aibă un echilibru remarcabil, pentru a nu cădea în una dintre cele două extreme opuse: sau să subevalueze mişcarea suspectă, care ar putea să coste scump întreaga comunitate; sau să creeze panică şi să dea alarma la orice mişcare de frunze. Dumnezeu, prin profet, ne aminteşte şi nouă datoria de a fi străjeri vigilenți pentru a-i salva pe fraţii noștri. „Când îi voi spune celui rău: «Răule, vei muri!», […] cel rău, va muri din cauza nelegiuirii sale, […], iar eu voi căuta sângele lui din mâna ta!” (v. 8). Să fim atenţi! Mântuirea noastră este strict legată de cea a persoanelor pe care Dumnezeu ni le-a încredinţat. Misiunea Bisericii este de a salva lumea întreagă.





În Scrisoarea către Romani (Rom 13,8-10), sfântul Paul ne aduce o lumină nouă; el vorbește despre datoriile iubirii reciproce: „să nu datoraţi nimic nimănui, decât să vă iubiţi unii pe alţii” (v. 8). Cel care doreşte să nu aibă datorii faţă de nimeni, să respecte faţă de toţi caritatea adevărată. Este iubirea pe care trebuie să o avem la inimă în relațiile umane, fie în Biserică sau în societate. „Caritatea nu face niciun rău aproapelui” (v. 10). Ceea ce l-a mântuit pe Paul este descoperirea iubirii milostive a lui Cristos. Bulversat de tandrețea Domnului, apostolul reflectă că Isus și-a jertfit viața de bunăvoie pe lemnul crucii și a arătat că plinătatea legii stă în iubire. Dragostea este elementul coordonator al întregii morale creștine; fără ea, s-ar reduce la o mulțime de precepte, la un manual arid de impuneri legaliste. Paul îi încurajează pe creștinii din Roma să-și iubească semenii împlinind legea, deoarece  „poruncile sunt cuprinse în cuvântul acesta: «Să-l iubeşti pe aproapele tău ca pe tine însuţi!»” (v. 9).


În Evanghelia (Mt 18,15-20), ni se spune despre îndreptarea fraternă din sânul comunităţii creștine care trebuie exercitată cu înţelepciune între credincioşi. Sfântul Matei are mai ales preocuparea de a da norme precise şi detaliate asupra edificării comunităţii făcând capabilă să continue în mod eficace misiunea încredinţată ei de Cristos. A adunat diferite cuvinte ale lui Isus despre viaţa comunității. De fapt, este discursul numit „eclezial” sau „regula comunităţii creştine”. Astăzi Isus ne îndeamnă să nu lăsăm ca un frate să săvârşească răul, ci să-i atragem atenţia, îndemnându-l să meargă pe drumul cel bun. Ne învaţă că dacă fratele meu ar comite o greșeală împotriva mea, dacă mă ofensează, eu trebuie să-mi exercit caritate faţă de el. Ne învaţă Isus: „Dacă fratele tău greşeşte împotriva ta, mergi şi mustră-l numai între patru ochi!” (v. 15). Avem lipsuri în privinţa conținutului. Atunci când aflăm despre un păcat săvârşit de un frate, imediat îl ducem în cele patru vânturi; singurul care nu este pus la curent este tocmai cel interesat. Nu avem acelaşi mod, dacă nu folosim delicateţea şi tactul pedagogic exprimat de Isus faţă de păcătoşi. Trebuie să vorbesc cu el personal explicând ce a greşit; să mă port cu dragoste faţă de el. Contactul personal stabileşte o intimitate ce permite lămurirea neînţelegerilor. Acest mod de a acţiona se numeşte „corectare fraternă”. Nu-i o reacţie la ofensa suportată, ci o datorie ce izvorăşte din iubirea pentru un frate.

Şi dacă fratele nu mă ascultă? În evanghelia de azi, Isus indică o procedură graduală adaptată, probabil, de evanghelistul Matei, la situaţia reală a comunităţii sale. După convorbirea „în patru ochi”, al doilea pas al corectării fraterne este cea „dinaintea martorilor”. Întoarce-te şi vorbeşte-i fratelui împreună cu alte două sau trei persoane, pentru a-l ajuta mai bine să-şi dea seama ce a făcut. Dacă şi după această tentativă de împăcare, fratele continuă să respingă observaţia, atunci ca remediu extrem, trebuie să-l spui comunităţii bisericeşti. Este al treilea pas al corectării fraterne. Comunitatea, fără formalităţi juridice şi fără aroganţă fariseică, trebuie să dezbată cazul căutând să stabilească mijloacele potrivite pentru a-l ajuta pe fratele păcătos. Doar în faţa indiferenţei orgolioase, a aroganţei şi a refuzului total se recurge la măsuri extreme. Este momentul dureros când se declanşează „excomunicarea”, adică recunoaşterea că acel frate s-a pus pe dinafară [în afara comunităţii], separându-se de comuniunea Bisericii. Ruptură şi îndepărtare… Atenție, însă! Nu-i vorba despre osândire, nu este vorba de condamnarea „finală” ce exclude pe păcătos. Comunitatea va face tot posibilul pentru a-l purta în rugăciune şi a-l aduce înapoi la Dumnezeu.

În ultima treaptă a corectării fraterne, Isus spune: „dacă refuză să asculte şi de Biserică, să fie pentru tine ca un păgân şi un vameş!” (v. 17). Un tată şi o mamă nu-i alungă niciodată de la ei pe copii lor. Pot doar constata îndepărtarea lor, dar întotdeauna cu durere şi amărăciune. În cuvintele lui Isus „să fie pentru tine ca un păgân şi un vameş”, se întrevede o deschizătură prin care se strecoară un pic de lumină…

Un moment important de trăire a iubirii lui Dumnezeu în comunitatea creştină este comuniunea în rugăciune. Aceasta asigură prezenţa lui Isus în mijlocul ucenicilor şi, prin ea, ascultarea cererilor lor de către Tatăl din ceruri. Spune Isus: „dacă doi dintre voi pe pământ se vor uni să ceară orice lucru, le va fi dat de Tatăl meu care este în ceruri. Căci unde doi sau trei sunt adunaţi în numele meu, sunt şi eu acolo, în mijlocul lor” (vv. 19-20). Afirmaţia lui Isus are în vedere practica religioasă de la sinagogă. Rabinii învăţau că atunci când zece persoane meditează asupra Legii lui Moise, Dumnezeu este prezent în mijlocul lor. Cristos modifică această convingere a credincioşilor evrei şi afirmă: „Unde doi sau trei sunt adunaţi în numele meu, sunt şi eu acolo, în mijlocul lor. Pentru comunitatea ucenicilor, prezenţa lui Isus în mijlocul lor înseamnă prezenţa lui Dumnezeu. Decurge o celebrare a milostivirii lui Dumnezeu împotriva oricărei severități. Iubirea devine centrul vieții și existenței creștine.


Este o mare slujire a ajuta şi a ne lăsa ajutaţi… pe calea Domnului. Avem nevoie mereu de o privire care iubeşte şi corectează, care cunoaşte şi recunoaşte, care discerne şi iartă, aşa cum a făcut şi face Dumnezeu cu fiecare dintre noi.




[bibliografia (anul A): Bianchi E. (http://www.monasterodibose.it); Cantalamessa R. (http://www.qumran2.net); Compazieu J. (http://dimancheprochain.org); Lucaci A. (http://ro.radiovaticana.va); Lasconi T. (http://www.paoline.it/blog/liturgia); Ludmann R., Parole pour ta route, Paris 1986; Maggioni B. (http://www.qumran2.net); Ravasi G., Celebrarea și trăirea Cuvântului, Sapientia, Iași 2014]; Jesùs Manuel Garcìa (http://www.catechistaduepuntozero.it); Tessarolo A., (ed) Messale e lezionario meditato, EDB Bologna 1974; Commento della Bibbia liturgica, Edizione Paoline, Roma 1981; Masetti N., Guidati dalla Parola, Edizioni Messaggero Padova, Padova 1995; Comastri A, Il giorno del Signore. Riflessioni sulle letture festive. Ciclo A,  Edizioni Paoline, Torino 1989].





Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu