sâmbătă, 2 septembrie 2017

† Duminica a 22-a de peste an (A): Dăruirea întregii existenței lui Dumnezeu [3 septembrie 2017]


Dăruirea întregii existenței lui Dumnezeu 

pr. Isidor Chinez – Izvoarele [IS] ora 8:00 (3 septembrie 2017)

Lecturi: Ieremia 20,7-9; Romani 12,1-2; Evanghelia Matei 16,21-27.

Omilie


Ce este pentru noi credința? Este dăruirea întregii existenței lui Dumnezeu. Iată întrebarea pe care ne-o pune liturgia cuvântului de astăzi. Suntem chemați să dăm un răspuns personal, conștient și profund. Între lecturi găsim exemple de persoane „îndrăgostite” de Domnul: este Ieremia, este Paul, este Petru… Să ne lăsăm „seduși” și noi în urmarea lui Cristos!



Textele biblice sunt un apel la urmarea gândurilor lui Dumnezeu, nu cele ale oamenilor. Este ceea ce s-a întâmplat cu profetul Ieremia (Ier 20,7-9). Dumnezeu i-a dat o misiune destul de dificilă. Ieremia, un tânăr din Anatot înainte de exil (597 î.Cr.) este trimis de Domnul să urce la Ierusalim și să anunțe cuvântul său preoților, poporului, oamenilor de curte, până și suveranului rege, pentru a se converti. A vorbit în numele lui Dumnezeu că greşelile lor vor avea consecinţe dramatice, dar a fost refuzat de oameni, combătut și de mai multe ori i-a fost pusă viața în pericol (Ier 11,18-12,6; 26; 26). Profetul a încercat să se sustragă acestei misiuni în repetate rânduri. Să-i ascultăm izbucnirea înflăcărată: „M-ai sedus, Doamne, şi eu m-am lăsat sedus. M-ai prins cu putere şi ai fost mai puternic” (v. 7). Ca un foc mistuitor, nu se poate controla fiind atras de către el. Glasul profetului freamătă de o amărăciune aproape disperată. Domnul l-a „sedus” ca un neștiutor, ca un incapabil, ca să consimtă la planurile sale. Termenul ebraic „sedus” este cel folosit în cazul când o fecioară este sedusă de un bărbat. Expresia este cheia dramatică trăită de profet, care este în fond drama misterului lui Dumnezeu în viața omului. Domnul pătrunde viața umană și nu-i lasă nimic dacă îi este dat: „și eu m-am lăsat sedus”. Dumnezeu manifestă iubirea sa și prin seducție. Ieremia avertizează că dragostea lui Dumnezeu este violentă, în sensul că în respect față de fragilitatea noastră – de nevoia noastră de iubire – Dumnezeu este o forţă, un foc care nu contenește. Dar este o violență prietenoasă. Vocația profetică i-a adus numai „ocară şi batjocură în fiecare zi” devenind povoara întregii sale vieți. „Violenţă, devastare!” (v. 8). Ispita de a renunța este foarte puternică, devenind aproape hotărâtoare: „Nu-mi voi mai aminti de el şi nu voi mai vorbi în numele lui” (v. 9). Dar Ieremia va muri fără a avea clarificat drama sa, misterul chemării sale, lăsând la continuatori dura sa moștenire. Este dăruirea întregii existențe a profetului lui Dumnezeu. El seamănă și irigă pentru ca alții să culeagă. Așa sunt făcute căile Domnului…




În a doua lectură luată din Scrisoarea către Romani (Rom 12,1-2), avem mărturia lui Paul. Ieșit din jugul „păcatului” (Rom 5,1-11), din sclavia „legii” și a „morții” (Rom 5,12-7,25), creștinul este o creatură nouă: „trupul” său aparține, prin botez, unei noi destinații. După sfântul Paul „a face” izvorăște din „a fi”. Fii tu precum ești. Morala lui Paul decurge din credința sa. La început gândea să salveze onoarea lui Dumnezeu persecutând creştinii; dar într-o zi, a fost surprins de Isus pe drumul Damascului şi transformat în întregime de către el. Abandonând convingerile sale farisaice se adaptează la adevăratul Dumnezeu care este iubire. În acest sens apostolul cere creştinilor din Roma să-l slujească pe Dumnezeu cu trup şi suflet datorită iubirii sale milostive manifestate în Cristos: „Vă îndemn […] pentru îndurarea lui Dumnezeu, să vă oferiţi trupurile voastre ca jertfă vie, sfântă şi plăcută lui Dumnezeu: acesta este cultul vostru spiritual” (v. 1). Vedeți gingășia manifestată a lui Dumnezeu și consecințele sale! Adevăratul cult adus lui Dumnezeu consistă în oferirea de noi înşine împreună cu Cristos care s-a dat pe sine pentru noi. Este un apel la a renunţa la ideile lumii şi a ne schimba inimile şi duhul pentru „a discerne voința lui Dumnezeu” cu noi. Este dăruirea întregii vieți a apostolului Paul și a noastră…

Cu Evanghelia după Matei (Mt 16,21-27), ajungem într-un moment crucial din viaţa lui Isus când vrea să verifice dacă Petru şi ceilalți apostoli cred că este Mesia. Suntem tot în Cesarea lui Filip, acolo unde Petru a mărturisit că Cristos este Fiul lui Dumnezeu. Evanghelistul vrea să ne facă să parcurgem un drum de la credinţa în Isus Mesia la credinţa în Fiul Omului suferind. Şi exact „atunci” – este momentul unei acţiuni importante – „Isus a început să le arate discipolilor săi că trebuie să meargă la Ierusalim şi să sufere multe din partea bătrânilor, a arhiereilor şi a cărturarilor, să fie ucis, iar a treia zi să învie” (v. 21). Dar „Petru, luându-l deoparte, a început să-l certe, spunând: «Să te ferească Dumnezeu, Doamne! Asta nu ţi se va întâmpla niciodată!»” (v. 22). În Petru este o confuzie. Ca marea majoritatea a oamenilor din ţara sa, Petru aștepta un Mesia care pretindea o putere mare prin care să-i izgonească ocupanţii romani din ţară sa. Era convins că vorbind de moarte, răstoarnă planurile sale şi ale celorlalţi. În alte cuvinte, vrea să-i spună: „Învăţătorule, vezi, nu exagera, altminteri toţi te lăsă!”. Înţelegem acum reacţia lui Petru. Refuză destinul tragic a unui Mesia răstignit pe cruce şi o spune clar. Dar Isus îl mustră: „Mergi în urma mea, Satană […] pentru că nu te gândești la cele ale lui Dumnezeu, ci la cele ale oamenilor” (v. 23). Gândeşte lumeşte! Fără să știe, Petru joacă rolul Satanei. Este prima negare a lui Petru. Pasul dintre fericire şi a fi numit „satană” este foarte mic: îl facem de fiecare dată când vrem să ieşim din urmarea lui Isus ca să ne aşezăm înaintea lui, devenind obstacol în drumul stabilit de către Tatăl.

O călugăriţă explica staţiunile de la Calea sfintei Crucii elevilor din clasa ei. Au ajuns la staţiunea a patra unde Isus în drum spre Calvar o întâlneşte pe mama sa. Călugăriţa a explicat că chiar dacă cei doi nu-şi puteau vorbi unul altuia, mama şi fiul comunicau folosindu-se de priviri. „Ce credeţi că îşi spuneau unul altuia?”, i-a întrebat pe copii. Răspunsurile au fost diferite. Un băiat a sugerat că Maria a spus: „Nu e drept”. Un alt copil că Isus ar fi spus: „De ce eu?” La sfârșit o fetiţă mai bolnăvicioasă a ridicat mâna, s-a ridicat în picioare şi a spus: „Soră, cred că ştiu ce i-a spus Maria lui Isus. I-a spus: «Continuă, mergi înainte, Isuse!»”.

De ce şi-ar încuraja o mamă pe unicul ei fiu să meargă înainte pe calea răstignirii? Deoarece mama înţelegea principiul creştin: „fără cruce nu există coroană”. Isus dăruiește întreaga existență pentru Dumnezeu și pentru frați…

Atunci, Isus clarifică neînţelegerile tuturor: „Dacă cineva vrea să vină după mine, să renunţe la sine, să-şi ia crucea şi să mă urmeze!” (v. 24). A renunţa la sine însuşi înseamnă a renunţa la propria idee despre Dumnezeu, pentru a o accepta pe aceea a lui Isus: nu un Dumnezeu glorios şi puternic, dar un Dumnezeu care se descoperă în iubire şi în dăruirea de sine. Putem schimba logica propriei existenţe: nu o viaţă trăită în avantajul propriu, dar o viaţă trăită ca dăruire.

Aceasta este logica fundamentală a crucii: dăruire – atât pentru Isus cât şi pentru discipolii săi…


[bibliografia (anul A): Bianchi E. (http://www.monasterodibose.it); Cantalamessa R. (http://www.qumran2.net); Compazieu J. (http://dimancheprochain.org); Lucaci A. (http://ro.radiovaticana.va); Lasconi T. (http://www.paoline.it/blog/liturgia); Ludmann R., Parole pour ta route, Paris 1986; Maggioni B. (http://www.qumran2.net); Ravasi G., Celebrarea și trăirea Cuvântului, Sapientia, Iași 2014]; Jesùs Manuel Garcìa (http://www.catechistaduepuntozero.it); Tessarolo A., (ed) Messale e lezionario meditato, EDB Bologna 1974; Commento della Bibbia liturgica, Edizione Paoline, Roma 1981; Masetti N., Guidati dalla Parola, Edizioni Messaggero Padova, Padova 1995; Comastri A, Il giorno del Signore. Riflessioni sulle letture festive. Ciclo A,  Edizioni Paoline, Torino 1989].


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu