sâmbătă, 22 aprilie 2017

Duminica milostivirii divine [II TP (A) - 23 aprilie 2017]


Duminica milostivirii divine
[anul A]
pr. Isidor Chinez – Izvoarele [IS] ora 8:00 (23 aprilie 2017)

Lecturi: Faptele Apostolilor 2,42-47; 1Petru 1,3-9; Evanghelia Ioan 20,19-31.


Astăzi celebrăm „Duminica divinei îndurării”. Sfântul părinte papa Ioan Paul al II-lea a făcut din această duminică – duminica milostivirii divine. Se numește așa pornind de la cererea pe care Isus a adresat-o sfintei Faustina, de la care a cerut ca duminica de după Paște să fie închinată infinitei milostiviri cu care el ne-a iubit și ne-a răscumpărat. Milostivirea este forţa care pune o limită răului. „Aveţi încredere – ne spune papa – în milostivirea divină!” Deveniţi oameni ai îndurării! Milostivirea este haina de lumină pe care însuși Cristos ne-a dat-o la Botez. În Biserica primară, noii botezați depuneau hainele albe – simbolui luminii – pentru a trăi botezul cu haine obișnuite. Nu lăsați ca această lumină să se stingă. Duceți lumii vestea cea bună a milostivirii lui Dumnezeu.

În prima lectură luată din Faptele Apostolilor (Fap 2,42-47), sfântul Luca este martorul unei comunităţi creştine care a primit milostivirea lui Isus. Toată viața creştinilor este transformată. Paștele reprezintă evenimentul decisiv al credinței creștine. „A apărut o altă generație, o altă viață, un alt mod de a trăi, o schimbare a naturii noastre. Și voi ați văzut începutul acestei schimbări spre bine!” – scria sfântul Grigore de Nyssa. Viaţa creştină este susţinută de patru piloni: „în zilele acelea, fraţii erau stăruitori în învăţătura apostolilor şi în comuniunea fraternă, la frângerea pâinii şi la rugăciune” (v. 42). Mai întâi este învăţătura sau predica apostolilor pe care o urmăresc cu perseverență; urmează elementul cel mai marcant koinonia: unirea fraternă sau caritate, care se manifestă în împărțirea bunurilor; apoi frângerea pâinii: este un al treilea element care face aluzie la ritul euharistic – memorialul Paștelui lui Cristos, care este izvor şi culme a vieții creștine; și, în ultimul rând, este rugăciune în case dar și la Templul. Sfântul Luca menționează prezenţa minunilor şi a semnelor prin mâinile apostolilor care provoacă un sentiment de teamă în toți cei care sunt purtați să recunoască în cuvântul şi lucrarea apostolilor, Cuvântul şi prezenţa lui Dumnezeu. Comunitatea creștină atinge energia tocmai prin mărturisirea credinței în înviere, menținând în comun bunurile posedate, frecventând învățătura apostolilor și patricipând la euharistie.

În a doua lectură, sfântul Petru (1Pt 1,3-9) ne prezintă un imn baptismal antic în care este cântată bucuria celui credincios pentru binecuvântărea lui Dumnezeu care „ne-a renăscut” în apa botezului. Este o binecuvântare centrată pe milostivire. „Binecuvântat să fie Dumnezeu şi Tatăl Domnului nostru Isus Cristos care, în marea sa îndurare, ne-a renăscut la o speranţă vie prin învierea lui Isus Cristos din morţi” (v. 3). Sfântul Petru îi încurajează pe creștinii din timpul său, supuși la tot felul de încercări, să aducă roade de credință și speranță. El spune că învierea este promisă la toți; dar nu fără încercări. Este verificătă calitatea credinţei noastre. Noi, cei care „îl iubim fără să-l fi văzut; fără a-l vedea, dar crezând în el” (v. 8), nu trebuie să ne lăsăm cuprinși de descurajare, căci viața noastră, care acum cunoaște moartea, va vedea gloria învierii. Cristos cel răstignit şi înviat ne aminteşte că nu suntem părăsiți. Vrea să ne unească la victoria sa.

Ce ne spune evanghelia pe care am proclamat-o astăzi? Evanghelia după Ioan (In 20,19-31) se armonizează foarte bine cu tema milostivirii divine. Fragmentul pe care l-am ascultat ni-l prezintă pe Isus înviat care apare apostolilor în ziua învierii, seara. Îl găsim pe cel înviat în faţa prietenilor săi care l-au abandonat. Nu căută să le facă reproșuri apostolilor. Dimpotrivă, se întâlnește pentru a le dărui pace: „Pace vouă!” Shalom!  Pace învierii, pacea milostivirii care iartă pe cei păcătoși. El are pentru ei o privire cu adevărat milostivă. Pacea este darul pascal al lui Cristos cel înviat.

Isus le arată semnul răstignirii şi lovitura de lance. Rănile pe care el le arată nu sunt un reproş, ci sunt semnul iubirii sale. Contemplând rănile, noi înțelegem mai bine cât de mult ne iubeşte.

Evanghelia ne relatează un lucru de necrezut: Isus dă oamenilor care-l abandonaseră misiunea de a ierta: „Primiţi-l pe Duhul Sfânt! Cărora le veţi ierta păcatele, le vor fi iertate!” (vv. 22-23). Este darul extraordinar al iubirii milostive a Domnului! Sunt trimiși de acela pe care îl trădaseră. Ori, iată, că în ciuda trădării lor, Isus își pune toată încrederea până la dăruirea slujirii iertării. Cu aceste cuvinte, Isus dă Bisericii sale puterea de a ierta păcatele. Demonstrează că ştie cine suntem noi. Dar are certitudinea că le poate învinge pentru totdeauna şi că le poate ierta în milostivirea infinită a lui Dumnezeu. Atunci Biserica nu este comunitatea unde nu se păcătuieşte, dar comunitatea unde se iartă păcatul.

Chesterton, întrebat despre motivul convertirii sale la catolicism, a exclamat: „Mă fac catolic pentru a primi iertarea păcatelor mele”. A înţeles bine ce este Biserica: locul unde se celebrează milostivirea lui Dumnezeu care iartă.

Dar, iată, că Toma un era cu ei. Ceilalți discipoli i-au spus: „L-am văzut pe Domnul!” Opt zile după înviere, Isus se întâlnește cu apostolii și cu Toma. Acceptă să-i dea o probă ucenicului ezitant. „Adu-ţi degetul tău aici: iată mâinile mele! Adu-ţi mâna şi pune-o în coasta mea şi nu fi necredincios, ci credincios!” (v. 27). Credința este o cucerire obositoare și adesea sfâșietoare. Dar, cu răbdare, Isus așteaptă misterul libertății umane ca să ajungă să declare credință sa: „Domnul meu şi Dumnezeul meu!” (v. 28). Este cea mai înaltă profesiune de credință din întreaga Evanghelie. Cel credincios a ajuns la lumină totală a credinței. În acest caz, Evanghelia poate să se încheie: „Acestea însă au fost scrise ca să credeţi că Isus este Cristos, Fiul lui Dumnezeu şi, crezând, să aveţi viaţă în numele lui” (v. 31).

Este Evanghelia milostivirii lui Dumnezeu. Apostolii au răspuns la chemarea lui Isus. Noi suntem martorii milostivirii?!...




[bibliografia (anul A): Bianchi E. (http://www.monasterodibose.it); Cantalamessa R. (http://www.qumran2.net); Compazieu J. (http://dimancheprochain.org); Lucaci A. (http://ro.radiovaticana.va); Lasconi T. (http://www.paoline.it/blog/liturgia); Ludmann R., Parole pour ta route, Paris 1986; Maggioni B. (http://www.qumran2.net); Ravasi G., Celebrarea și trăirea Cuvântului, Sapientia, Iași 2014]; Jesùs Manuel Garcìa (http://www.catechistaduepuntozero.it); Tessarolo A., (ed) Messale e lezionario meditato, EDB Bologna 1974; Commento della Bibbia liturgica, Edizione Paoline, Roma 1981; Masetti N., Guidati dalla Parola, Edizioni Messaggero Padova, Padova 1995].








Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu