sâmbătă, 26 martie 2016

† Învierea Domnului (Paștele): Acea fugă până la mormântul gol [27.03.2016]

Acea fugă până la mormântul gol...

Evanghelia Ioan 20,1-9: În prima zi a săptămânii, dis-de-dimineaţă, pe când mai era încă întuneric, Maria Magdalena a venit la mormânt şi a văzut că piatra fusese luată de la mormânt. Atunci, a alergat şi a venit la Simon Petru şi la celălalt discipol, pe care îl iubea Isus, şi le-a spus: „L-au luat pe Domnul din mormânt şi nu ştim unde l-au pus”. Au ieşit atunci Petru şi celălalt discipol şi au venit la mormânt. Alergau amândoi împreună, dar celălalt discipol a alergat mai repede decât Petru şi a ajuns primul la mormânt. Aplecându-se, a văzut giulgiurile aşezate, dar nu a intrat. Atunci a venit şi Simon Petru, care îl urma, şi a intrat în mormânt. El a văzut giulgiurile aşezate, dar ştergarul, care fusese pe capul lui, nu era aşezat împreună cu giulgiurile, ci împăturit aparte, într-un loc. Atunci a intrat şi celălalt discipol care sosise primul la mormânt. A văzut şi a crezut; pentru că încă nu cunoşteau Scriptura: că el trebuia să învie din morţi.


Omilie



Pentru a înţelege marea meditaţie a lui Ioan asupra învierii ar fi bine să citim întreg  capitolul al 20-lea al evanghelia sa. Liturgia Paştelui propune doar episodul introductiv, aproape pregătitor. Maria Magdalena merge la mormânt, îl vede deschis şi imediat crede că a fost furat cadavru. De acesta este sigură şi aleargă să spună vestea ucenicilor.
 
Petru şi discipolul pe „care-l iubea Isus” alergă la mormânt. Petru intră primul în mormânt şi notează că ștergarul şi giulgiu cu care a fost înfăşurat trupul lui Isus, nu erau aruncate la pământ de-a valma, dar îndoite în ordine: un indiciu care contrazice părerea că a fost furat în grabă cadavru. La rândul său intră în mormânt și ucenicul iubit, şi „a văzut şi a crezut”. E clar că evanghelistul atribuie acestui discipol iubit un rol important. Pune accentul pe încredere nestrămutată, pe intuiţia şi disponibilitatea de a discerne urmele învierii Domnului. Numai el a înţeles tot sensul conţinutului mormântului gol şi a  giulgiurilor împăturite. Concluzia episodului, cel puţin, este surprinzătoare: „pentru că încă nu cunoşteau Scriptura: că el trebuia să învie din morţi” (In 20,9). Nu numai lipsa de înțelegere a Mariei și a lui Petru, dar și credința discipolului iubit este oarecum reproşat, ca și în cazul în care nu sunt încă insuficiente. Acesta pentru că chiar şi un ucenic iubit ai nevoie să vadă pentru a crede.
 
Dacă au înţeles Scripturile, nu ar fi nevoie pentru a vedea, având în vedere că Scriptura este în ea însăși o mărturie suficientă a învierii. În acest moment îmi vine în minte concluzia la întreg capitolul al 20-lea după Ioan, când Isus se adresează lui Toma, zicându-i: «ai crezut pentru că m-ai văzut. Fericiți cei care nu au văzut și au crezut”. Toma ar fi trebuit  să creadă încrezându-se mărturiei celorlalţi apostoli, fără a pretinde o viziune personală. Adevărată fericire este rezervată acelora care cred fără a pretinde să vadă. Iar acesta este în cazul nostru. Trebuie să trecem de la viziune la mărturie. Credincios este acela care a depăşit îndoială şi pretinsă vedere, acceptând mărturia autoritară a celui care a văzut. În timpul Bisericii, viziunea nu ar trebui să fie pretinsă: ajunge mărturia apostolică. Nu înseamnă că acum credinciosului să-i fie exclusă orice experienţă personală a lui Cristos cel înviat. Dimpotrivă. Credinciosului îi este oferită o experienţă de bucuriei, a păcii, a iertării de păcate, prezenţă Duhului.


(pr. Bruno Maggioni [08.04.2007]; traducător pr. Isidor Chinez; sursă:
http://www.qumran2.net/parolenuove/commenti.php?mostra_id=9704).

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu