joi, 31 octombrie 2013

Toți Sfinții: Credința este aceea care poartă fericirea (omilie)

Toți Sfinții
 
Evanghelia: Matei 5,1-12a - În acel timp, 1 Isus, văzând mulţimile s-a urcat pe munte şi, după ce s-a aşezat, s-au apropiat de el ucenicii lui. 2 Atunci, luând cuvântul, a început să-i înveţe: 3 "Fericiţi cei săraci cu duhul, căci a lor este împărăţia cerurilor. 4 Fericiţi cei blânzi, căci ei vor moşteni pământul. 5 Fericiţi cei ce plâng, căci ei vor fi mângâiaţi. 6 Fericiţi cei flămânzi şi însetaţi de dreptate, căci ei se vor sătura. 7 Fericiţi cei milostivi, căci ei vor afla milă. 8 Fericiţi cei curaţi cu inima, căci ei îl vor vedea pe Dumnezeu. 9 Fericiţi făcătorii de pace, căci ei se vor chema fiii lui Dumnezeu. 10 Fericiţi cei prigoniţi pentru dreptate, căci a lor este împărăţia cerurilor. 11 Fericiţi veţi fi când vă vor batjocori, vă vor prigoni şi, minţind, vor spune tot ce-i rău împotriva voastră din pricina mea. 12a Bucuraţi-vă şi veseliţi-vă căci mare va fi în ceruri răsplata voastră".
 
 
Omilie
 
Astăzi facem memoria împărtășirii sfinților. În credință trăim un mare mister: cei morții în Cristos sunt vii împreună cu el și, pentru că noi suntem membre ale trupului lui Cristos și ei sunt membre glorioase ale trupului glorios al Domnului, suntem în comuniune unii cu alții, Biserica peregrină cu Biserica cerească, formând împreună unicul și totalul trup al Domnului.
 
Dar ce este sfințenia? Răspunsul ne vine din fragmentul evanghelic al fericirilor, care nu pot fi citite doar ca un text poetic sau cu puternice conținuturi morale, sau ca un fragment sapiențial: ele sunt vestea cea bună, Evanghelia, întrucât sunt atitudini trăite în mod radical de Isus și, ca atare, trebuie să devină stilul de viață al creștinului. Suntem, așadar, chemați să vedem ce întrebare ridică problema credinței noastre, mai precis bucuria noastră și fericirea de a trăi evanghelia. Da, pentru că fericirile privesc raportul dintre credință și fericire!
 
Acum, știm bine că fericirea provine, înainte de toate, din a avea un simț în propria viață: și numai atunci când oamenii cunosc un motiv pentru care merită să-ți pierzi viața, adică să mori, ei găsesc și un motiv pentru a trăi. Ei bine, fericirile ajută la descoperirea acestui motiv și astfel consimt să dea un sens acțiunii omului: de nouă ori Isus îi proclamă fericiți pe cei care trăiesc anumite situații în așa măsură încât le facilitează drumul spre deplina comuniune cu Dumnezeu. El ne revelează că fericirea nu vine din condiții externe; ea se naște din comportamente precise destinate unei promisiuni de fericire din partea lui Dumnezeu.
 
A fi sărac cu inima, adică a adera la realitate și a fi liber până acolo că accepți să te supui în fiecare zi fraților; a fi capabili de a plânge, datorită unei inimi atinse de mizeria proprie și a altuia; a-ți însuși în profunzime blândețea, a lupta pentru a renunța la violență în orice formă a sa; a fi flămând și însetat după domnia dreptății și a adevărului; a avea inima curată, adică a privi totul și toate cu privirea lui Dumnezeu; a practica milostivirea și a construi pacea; a fi persecutat și calomniat din iubire față de Isus: toate acestea înseamnă a cunoaște fericirea deja în această viață, și apoi în lumea care va veni. Cel care se află în aceste situații poate cunoaște că acțiunea lui Dumnezeu este în favoarea sa: și astfel experimentează fericirea, ajunge la cunoașterea că judecata lui Dumnezeu este o judecată fericită, care va fi pentru el bucurie și veste bună. Nimic de temut, așadar, în ziua judecății, ci chiar așteptarea ca judecata să aibă loc și să fie în cele din urmă stabilite dreptatea și adevărul.
 
Iată întrebarea decisivă: este posibil pentru creștin să afle bucuria în a trăi fericirile aici și acum? Ea a primit un răspuns pozitiv, nu însă în mod triumfal, nu prin forme strălucitoare în ochii lumii, ci în viața de fiecare zi, adesea ascunsă, a bărbaților și femeilor: sfinții sunt persoane care în ciuda contradicțiilor lor și a păcatului lor, caută să-l urmeze pe Isus trăind stilul său de viață, stilul fericirilor. Într-adevăr noi nu suntem singur, dar suntem ”înconjurați de un mare număr de mărturisitori” (Ev 12,1), sfinții: cu ei formăm trupul lui Cristos, cu ei suntem fiii lui Dumnezeu, cu ei vom fi una cu Fiul în Împărăție. (Enzo Bianchi [01.11.2007], trad. pr. Isidor Chinez).
 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu