vineri, 3 aprilie 2020

† Duminica Floriilor [A]: Înfrângerea crucii – Domnul glorios în iubire [5 aprilie 2020]


Înfrângerea crucii – Domnul glorios în iubire
pr. Isidor Chinez – Izvoarele [IS] (5 aprilie 2020)  
Lecturi: Isaia 50,4-7; Filipeni 2,6-11; Evanghelia Matei (26,14-27,66); lecturi

Omilie


Astăzi intrăm în Săptămâna Sfântă. E Duminica Floriilor sau a Pătimirilor lui Isus. E săptămâna cea mai atroce din viața lui Cristos pe pământ, dar exprimă iubirea Domnului și a lui Dumnezeu Tatăl ce strălucește pentru noi pe cruce! Se concentrează în jurul misterului lui Isus: este crucea ca ascultare de Tatăl și de solidaritate cu toți oamenii. Profetul Isaia și sfântul Paul ni-l prezintă pe Isus ca „servitor” care se lasă instruit: a acceptat să tacă; el, Fiul lui Dumnezeu, nu s-a ferit de jignirile destinate lui. Suferința „slujitorului Domnului” este strâns unită cu gloria sa. Cele trei lecturi sunt semnificative pentru mesajul lor despre Cristos cel suferind.


Profetul Isaia (Is 50,4-7), în al treilea cântec despre „slujitorul suferind”, ne comunică sentimentele lui Isus în pătimirea sa: solitudine, chin, durere, suferință. Profetul vorbește despre un om al lui Dumnezeu care în ciuda persecuțiilor și supliciilor groaznice rămâne fidel misiunii pe care a primit-o de la Dumnezeu în care-și pune încrederea: „Domnul Dumnezeu mi-a deschis urechea şi eu nu m-am împotrivit, nu m-am dat înapoi. Spatele l-am dat celor care mă loveau, obrajii, celor care îmi smulgeau barba. Nu mi-am ascuns faţa de la cei care mă insultau şi mă scuipau” (v. 5-6).  „Slujitorul Domnului” salvează lumea păşind pe calea suferinţei. Se prezintă ca un om al cuvântului, îndreptându-și mesajul spre cei „descurajați”: „ştiu să vin în ajutor cu un cuvânt celui frânt” (v. 4). Este chipul omului umilit care-și își găsește tăria în ajutorul lui Dumnezeu: „Domnul Dumnezeu îmi vine în ajutor, de aceea nu m-au doborât ocările; de aceea le-am oferit o faţă ca de cremene şi ştiu că nu voi rămâne de ruşine” (v. 7). E descrisă, cu anticipație, pătimirea lui Isus. Isaia prevede victoria finală, curajul neînfrânt și asistența din partea lui Dumnezeu.



În a doua lectură (Fil 2,6-11) sfântul Paul scrie filipenilor pentru a forma o comunitate creștină – prima din Europa – să aibă aceeași „atitudine care este în Cristos Isus” (Fil 2,5), adică să fie creștini adevărați, cu iubire față de frați așa cum a avut Isus față de noi toți acceptând cele mai josnice umilințe, până la moartea pe cruce. Este descrisă „despuierea” [în greacă kènosys] a Fiului lui Dumnezeu până la treapta cea mai de jos a umanităţii: „fiind din fire Dumnezeu, nu a considerat un beneficiu propriu că e egal cu Dumnezeu, ci s-a despuiat pe sine luând firea sclavului, devenind asemenea oamenilor” (v. 6-7). Ca „slujitor suferind” a îndurat moartea pe cruce: este supliciul aplicat de autorităţile Romei sclavilor şi celor care terorizează. Existenţa lui Isus sfârşește pe lemnul crucii, dar, contrar modului de a gândi al oamenilor, cunoaşte „gloria”: „Dumnezeu l-a înălţat şi i-a dăruit numele care este mai presus de orice nume, pentru ca în numele lui Isus să se plece tot genunchiul” (v. 9-10). Acest imn este compus de comunitatea primilor creştini și cântat în liturgia creștină; este preluat de apostolul Paul. Se întrevăd deja zorii dimineții Paştelui: „Isus Cristos este Domn, spre gloria lui Dumnezeu Tatăl” (v. 11). După ce a trecut prin tunelul întunecat al pătimirii şi morţii, Cristos este înălţat în splendoarea dumnezeirii. Tatăl l-a glorificat făcându-l „Domn” [Kyrie, în greacă]. Acel om Isus, care s-a înjosit până la moartea pe cruce, este cea mai mare persoană din lume: este Dumnezeu în persoană. Contemplați pe Cristos umilit dar și glorificat de Dumnezeu! Trebuie să avem aceeași mentalitate [atitudine] ca a lui Isus! Acceptăm să ascultăm din iubire față de Dumnezeu umilindu-ne și suferind? Este un aspect… dar se va manifesta în glorie!



În Evanghelia după Matei (Mt 26,14-27,66) Isus realizează profețiile Vechiului Testament: e „slujitorul suferind” anunțat de profetul Isaia. În mai puțin de patru zile de la intrarea în Ierusalim, Isus este arestat, judecat și condamnat. Este un eveniment dramatic, tulburător pentru Fiului lui Dumnezeu mort pe crucea spânzurată pe Calvar. Pentru mai-marii poporului el este o amenințare de ordin religios. Decid să-l condamne. Înainte de Paști, Cristos intră în Ierusalim așezat pe o măgăriță: gestul intrării pe o măgăriță înseamnă că Isus este Mesia și rege. Mulțimea aclama: „Osana! Fiul lui David!” Peste câteva zile, Isus se găsește în fața guvernatorului Pilat. Este legat de mai-marii preoți și predat lui Pilat destinat să moară. Va urma un lung drum de suferință care se va sfârși cu răstignirea. Moartea sa, din Vinerea Sfântă, nu este punctul final: e „trecerea” sa din această lume spre Dumnezeu Tatăl.



Pentru farisei și cărturari, pentru soldați romani, Isus a murit ca un răufăcător. Pentru evanghelistul Matei, Isus a murit împlinind planul lui Dumnezeu. Pentru cei care primesc vestea evangheliei, Cristos este împlinirea profețiilor Scripturi: cine priveşte cu credinţă spre Domnul înălţat pe cruce, este salvat.



Să ascultăm în spirit de rugăciune, să ne lăsăm pătrunși de compasiune și deschiși în inimile noastre mesajului care ni-l propune: iubirea față de Tatăl și față de frații săi, oamenii. Cristos este ascultător până la moarte. Astfel Domnul vine să ne deschidă o cale pentru a permite întregii omenirii să intre în gloria Tatălui ce va străluci în crucea lui Isus… Să ne lăsăm purtați în acest mister al iubirii! Să ne lăsăm atrași de el! Este atâta iubire! În aceste zile recunoaştem, în spatele înfrângerii crucii, gesturile lui Cristos glorios în iubire?...


bibliografia [anul A]: Armellini F. (http://www.qumran2.net); Biblia, Sapientia, Iași 2013; Bianchi E. (http://www.monasterodibose.it); Bianco E., Accogliere la parola. Anno A, Elle Di Ci, Leumann (Torino) 1998; Brèthes Ch., Feuillets liturgiques. Année A, MédiasPaul & Éditions Paulines, 1987; Cantalamessa R. (http://www.qumran2.net); Commento della Bibbia liturgica, Edizione Paoline, Roma 1981; Ceccarelli M. (http://www.donmarcoceccarelli.it); Comastri A, Il giorno del Signore. Riflessioni sulle letture festive. Ciclo A,  Edizioni Paoline, Torino 1989; Compazieu J. (http://dimancheprochain.org); Cortesi A., (https://alessandrocortesi2012.wordpress.com); Doglio C. (https://www.qumran2.net); Dumea C. (www.calendarcatolic.ro; www.pastoratie.ro);  Garcìa J. M. (http://www.catechistaduepuntozero.it); Lasconi T. (http://www.paoline.it/blog/liturgia); Lucaci A. (http://ro.radiovaticana.va); Ludmann R., Parole pour ta route, Paris 1986; Maggioni B. (http://www.qumran2.net); Manicardi L. (https://www.monasterodibose.it); Marchioni G., Echi della parola di Dio. Omelie domenicali e festive per l’anno A, Elledici, Torino 1998; Masetti N., Guidati dalla Parola, EMP, Padova 1995; Orestano C. F. (http://www.monasterodiruviano.it); Predici și omilii (https://www.elledici.org); Ravasi G., Celebrarea și trăirea Cuvântului, Sapientia, Iași 2014; Tessarolo A., Messale e lezionario meditato, EDB Bologna 1974; Thabut M.-N. (http://thierry.jallas.over-blog.com).



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu