vineri, 8 noiembrie 2019

† Duminica a 32-a de peste an [C]: Viața nouă în plinătatea lui Dumnezeu [10 noiembrie 2019]

Împinge viața spre plinătatea Domnului (by pxhere.com).
Viața nouă în plinătatea lui Dumnezeu
pr. Isidor Chinez – Izvoarele [IS] ora 8:00 (10 noiembrie 2019)      
Lecturi: 2Macabeilor 7,1-2.9-14; 2Tesaloniceni 2,16-3,5; Evanghelia Luca 20,27-38; lecturi

Omilie

Lecturile liturgice din această duminică ne pun în față adevărul despre învierea morților, ultima speranță în viața viitoare: trecând frontiera morții, ne deschide spre orizontul comuniunii cu Dumnezeu. Moartea martirică a celor șapte frați din perioada macabeică dă mărturie despre credința în Domnul capabil să învie morții [lectura întâia]. Cazul, construit cu multă abilitate de saducei, a celor șapte frați care au murit fără să lase vreun copil, după ce s-au căsătorit, unul după altul, cu aceleași femeie, lasă un gust amar și ridicularizează credința în învierea morților [evanghelia]. În centru lecturilor stă învierea morților. Această învățătură face parte din credinţa noastră, chiar cea mai importantă, pentru că ne arată scopul vieții noastre. Învierea morților este în inima Torei, a Scripturii: este viața cea nouă în plinătatea lui Dumnezeu.




În prima lectură luată din a doua carte a Macabeilor (2Mac 7,1-2.9-14), găsim relatat episodul unor martori al credinţei în învierea trupului pe la anul 165 înainte de Cristos. Acesta se întâmpla într-un moment dramatic al poporul evreu: persecuția regelui păgân al Siriei, Antioh al IV-lea Epifanul (167-164 î. C.), care vrea să impună cultura greacă religiei Israelului. Întâlnește însă rezistenţa înverșunată din partea poporului. Textul din această zi ne vorbeşte despre o mamă cu şapte fiii care au fost arestaţi. Antioh vrea să-i oblige să adere la religia păgână. Mama Macabeilor îi susține în momentul pericolului. Regele participă la tortură. El reprezintă lumina culturii grecești, spre care mulţi evrei sunt atrași şi dispuşi să facă compromisuri. Mama celor șapte frați prevede întoarcerea la viața trupului. Regele are o concepţie de viață opusă mamei martirilor. Pentru rege viața vine din cultura şi rațiune, pentru mama Macabeilor viața este un dar a lui Dumnezeu, astfel încât nici o putere umană nu va putea s-o ia. Curajul se naște doar în credința Domnului care învie morții. „O nemernicule, tu ne scoţi din viaţa prezentă, dar regele universului, după ce vom fi morți pentru legile sale, ne va învia la viaţa cea nouă și veşnică” (v. 9), declară al doilea fiu al Macabeilor. Este preferat să mori din mâna oamenilor atunci când de la Dumnezeu ai speranța că vei fi înviat iarăşi de el: „aşteptând speranţa de la Dumnezeu că vei fi înviat iarăşi de el” (v. 14). Chiar pentru cei răi va fi o înviere, dar nu pentru viață. Alegând să rămână credincioşi până la moarte, ei mărturisesc credinţa în învierea trupurilor. Ei înţeleg că Dumnezeu nu poate lăsa fără sprijin pe credincioşii săi. Dar Isus anunță și realizează o condiție complet nouă: trupul „spiritual”, așa cum va spune sfântul Paul.



În lectura a doua luată di Scrisoarea către Tesaloniceni (2Tes 2,16-3,5), apostolul Paul a evanghelizat Tesalonicul și menține vie fidelitatea lui Cristos chiar dacă sunt atacate de mentalitățile grecești și de geloziile evreiești. Cere în rugăciune ca Domnul să-l elibereze „de oamenii perfizi şi răi” (v. 2): este Antihrist – „omul nelegiuirii”, „fiul pierzării” – care nu împărtășește credința sa, făcând aluzie la toţi cei care în Tesalonic îi împiedică să predice şi îl obligă pe Paul să fugă. Îşi înfige rădăcinile în fidelitatea lui Dumnezeu pentru a rezista duşmanilor. Nu are alte arme decât cele ale Cuvântului. În fragmentul de astăzi, Paul exprimă puterea de îndurare a lui Cristos și solicită rugăciunile tuturor: „rugaţi-vă pentru noi, ca să se răspândească cuvântul Domnului şi să fie glorificat la fel ca la voi şi să fim mântuiţi de oamenii rătăciţi şi răi, căci nu toţi au credinţă!” (v. 3,1-2). Să ne gândim la evreii care l-au alungat din Tesalonic datorită urii lor. Săracul Paul! Dar este fericit căci „ne-a dat prin har mângâiere veşnică şi o bună speranţă” (v. 16). Exprimându-şi încrederea în Cristos, el încurajează creştinii să rămână neclintiți în credinţă.


Credinţa în învierea morților este centrul evangheliei de astăzi după sfântul Luca (Lc 20,27-38). Isus intră în Ierusalim – intrare mesianică (cf. Lc 19,28-40) [„de florii”] – și se duce la templu. Deja a avut câteva dispute cu mai marii poporului și ceva conflicte cu preoții și cărturarii. Aici, reprezentanții grupurilor religioase din Israel, mereu mai iritate de autoritatea sa, deciși să-l facă să moară, îi pun întrebări diferite pentru a-l prinde în greșeală. Astăzi am ascultat controversa care îl pune pe Cristos față în față cu saduceii, care nu credeau în învierea morților. Fariseii acceptă învierea morților, dar saduceii întotdeauna au refuzat învierea morților; chiar și-au bătut de joc de Isus.

Două grupuri – farisei şi saducei – pun întrebări insistente Domnului pentru a-l pune la încurcătură. Fariseii sunt o grupare religioasă care manifestau atașamentul necondiționat față de Legea lui Moise și față de tradițiile strămoșești, excluzând orice raport cu lumea greco-romană. În evanghelie sunt prezentați ca având o religiozitate formalistă, golită de conținut. Saduceii însă sunt o altă grupare politico-religioasă care provenea din familia marelui preot Sadoc de pe timpul lui David și a lui Solomon. Aveau idei liberale, favorabile culturii grecești și colaborau cu autoritățile romane. Refuzau însă tradiția, nu admiteau învierea și nici răsplata după moarte. Încearcă să demonstreze că ideea învierii este ridicolă și străină Scripturii, la fel ca orice tradiție populară. Răspunzând saduceilor, Isus profită de posibilitatea de a corecta ideile fariseilor, care a conceput învierea din punct de vedere material. O femeie care a fost căsătorită de șapte ori, la înviere, a cui dintre cei șapte va fi soție?

În răspunsul lui Cristos, nu se face referință la cartea martirilor lui Israel – mai ales că nu credeau saduceii că e cuvântul lui Dumnezeu – din care am auzit un fragment în prima lectură [din cartea Macabeilor]. Dar el citează din cartea Exodului un text asupra lui Dumnezeu și nu asupra învierii. Domnul se prezintă lui Moise ca „Dumnezeul lui Abraham, a lui Isaac şi a lui Iacob” (v. 37). Acești trei patriarhi sunt morți de multă vreme. Isus conduce discursul la rădăcină, anume la o concepție despre Dumnezeul cel viu și despre fidelitatea sa:  dacă Dumnezeu iubește omul, nu poate să-l abandoneze în puterea morții. Răspunsul dat de Cristos face să tresalte credința în Dumnezeul cel viu – după cartea Exodului –, căci și pentru saducei era cuvântul lui Dumnezeu. Domnul încheie discuția că Dumnezeu nu este Dumnezeul celor morţi, ci al celor vii. Astfel găsește mărturisită învierea în centrul Torei, acolo unde Dumnezeu, revelându-se lui Moise în tufișul arzând, îi spune: „Eu sunt Dumnezeul lui Abraham, Dumnezeul lui Isac, Dumnezeul lui Iacob” (Ex 3,6).

Iată, suntem chemaţi la o viaţă nouă pe care Isus o numeşte „împărăţia lui Dumnezeu”. Această lume nouă nu este continuarea celei pe care o trăim acum. Este cu totul alta. Există o ruptură radicală între viaţa actuală şi viaţa de înviat: este viața nouă în plinătatea Domnului! Important este să avem încredere în acela care a spus: „Eu sunt învierea şi viaţa!” Să încercăm să trăim astfel cu Cristos!


bibliografia [anul C]: Armellini F. (http://www.qumran2.net); Biblia, Sapientia, Iași 2013; Bianchi E. (http://www.monasterodibose.it); Bianco E., Accogliere la parola. Anno C, Elle Di Ci, Leumann (Torino) 1997; Cantalamessa R. (http://www.qumran2.net); Commento della Bibbia liturgica, Edizione Paoline, Roma 1981; Ceccarelli M. (http://www.donmarcoceccarelli.it); Compazieu J. (http://dimancheprochain.org); Cortesi A., (https://alessandrocortesi2012.wordpress.com); Dumea C. (www.calendarcatolic.ro; www.pastoratie.ro);  Garcìa J. M. (http://www.catechistaduepuntozero.it); Lasconi T. (http://www.paoline.it/blog/liturgia); Lucaci A. (http://ro.radiovaticana.va); Ludmann R., Parole pour ta route, Paris 1986; Maggioni B. (http://www.qumran2.net); Masetti N., Guidati dalla Parola, EMP, Padova 1995; Orestano C. F. (http://www.monasterodiruviano.it); Predici și omilii (https://www.elledici.org); Ravasi G., Celebrarea și trăirea Cuvântului, Sapientia, Iași 2014; Tessarolo A., (ed) Messale e lezionario meditato, EDB Bologna 1974; Thabut M.-N. (http://thierry.jallas.over-blog.com); Spreafico A., (https://www.diocesifrosinone.it).


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu