vineri, 22 noiembrie 2019

† Cristos, regele universului [C]: Regele iubirii milostive [24 noiembrie 2019]

Isuse, aminteşte-ţi de mine când vei veni în împărăţia ta!” (Lc 24,42).
Regele iubirii milostive
pr. Isidor Chinez – Izvoarele [IS] ora 8:00 (24 noiembrie 2019)      
Lecturi: 2Samuel 5,1-3; Coloseni 1,12-20; Evanghelia Luca 23,35-43; lecturi

Omilie

Astăzi îl sărbătorim pe Cristos, regele universului. Este o sărbătoare recentă. A fost stabilită de papa Pius al XI-lea în anul 1925 [printr-o scrisoarea apostolică Quas primas (11 decembrie 1925)] pentru a afirma competența religioasă a Bisericii în domeniul profan de unde mentalitatea modernă voia s-o excludă. În faţa răspândirii ateismului şi a secularizării, papa a voit să susțină domnia spirituală a lui Cristos asupra întregii umanităţii şi a instituţiilor sociale. Biserica are dreptul și obligația să le reamintească puterilor lumii că sunt în serviciul omului. În reforma liturgică a Conciliu Vatican al II-lea Isus este rege pentru că domnit pe cruce: un rege care-i salvează pe alții și nu se salvează pe sine; un rege de neînțeles. Astăzi este înălțarea lui Isus din partea Tatălui în ziua învierii: este Kýrios, Domnul viu pentru totdeauna. Cristos, regele universului, este chemat să conducă poporul lui Dumnezeu.




Lectura întâia din cartea lui Samuel (2Sam 5,1-3) este prezentată figura regelui David, ce unește tot poporul într-un singur regat. Spune că „toţi bătrânii lui Israel” (v. 3) i-au cerut unificarea poporului: „Iată, noi suntem os din oasele tale şi carne din carnea ta! […]. Şi Domnul ţi-a zis: «Tu îl vei paşte pe poporul meu, Israel, şi vei deveni conducător peste Israel»” (v. 1; 2). Este chemat să fie rege-păstor ce-și iubeşte turma, o paşte şi merge înaintea ei. El a acceptat să fie regele celor douăsprezece triburi pentru a-i proteja, fiindu-le păstor. După regele Solomon, restaurarea regatului rămâne un vis, la realizarea căruia este încredințată lui Mesia. Sfârșitul regalității și exilul pregătesc un alt rege, spiritual, Isus, care va realiza împărăția lui Dumnezeu în mod cu totul diferit. Evanghelia ni-l prezintă ca cel care vine să reconcilieze toate popoarele de pe pământ. Întinde mâinile pe cruce pentru ca să fie adunați toți „fiii risipiți ai lui Dumnezeu” (In 11,52) prin sângele vărsat. Creștinii sunt trimiși să fie purtătorii ai păcii lui Cristos, regele universului.



Regalitatea lui Isus este de origine divină. Primatul lui Cristos, cel care îl încoronează ca rege, este admirabil sculptat în imnul cu care începe Scrisoarea către Coloseni (Col 1,12-20). Imnul este un cântec de laudă a lui Isus triumfător prin învierea sa într-o nouă creație, mai completă decât prima, reconciliată de Cristos, când Dumnezeu i-a eliberat pe oameni de puterea întunericului şi i-a introdus, în siguranță, în împărăţia lui bazată pe iubire. Fără a găsi termenul, vedem o celebrare a regalității lui Isus, regele universului. Este un rege dar nu în felul împăraților. Puterea lui este infinit superioară tuturor forțelor din această lume. El este unic în felul său: se referă la lumea de sus, lumea divină. Cristos ne aduce mântuirea: „în el avem răscumpărarea, iertarea păcatelor” (v. 14). Aceasta este calea care ne permite să mergem spre Tatăl. Regele Isus domneşte prin dăruirea propriei vieţi în totală iubire. Dăruindu-și trupul şi vărsat sângele vărsat pe cruce, el ne deschide calea ce duce la împărăţia lui Dumnezeu. Paul spune că „primatul” lui Cristos este capacitatea de a domina orice lucru; în greacă pléroma – este „plinătate”. Idea că Isus este în sine bogat și nu este nevoie de nici o integrare: „în el i-a plăcut lui Dumnezeu să facă să locuiască toată plinătatea” (v. 19). Mozaicurile și frescele vechilor biserici, atât cele latine cât și cele orientale, sunt mărturii iconografice: ele reprezintă pe Cristos în maiestatea sa. Este Pantocratór: guvernând toate. Este chipul lui Isus, regele universului.



Astăzi evanghelia vrea să răspundă la întrebarea ce este pusă lui Isus de omul, întotdeauna așezat să caute: „ce trebuie să fac ca să intru în viața veșnică?” (Lc 10,25). Să te încrezi în Cristos, chiar dacă este pe cruce. În evanghelia sărbătorii de azi (Lc 23,35-43), sfântul Luca ne prezintă investitura lui Isus ca regele iudeilor. Regalitatea sa are loc pe cruce – tronul improvizat al lui Mesia: „deasupra lui era şi o inscripţie: «Acesta este regele iudeilor»” (v. 38). Desigur, un titlu în derâdere faţă de Cristos și dispreţuitor din partea lui Pilat. Un rege este răstignit? Totuşi, prin sacrificiul său, Isus se manifestă ca rege. Crucea este tronul unde el se urcă în mod liber pentru a arăta iubirea, nu numai evreilor, dar lumii întregi; căci „nimeni nu are o iubire mai mare decât aceasta: ca cineva să-și dea viața pentru prietenii săi” (In 15,13).



Evanghelia ne arată mai multe feluri de a răspunde lui Cristos: poporul stătea acolo să observe; șefii religioși își băteau joc de el, precum şi soldaţii; unul dintre răufăcători condamnaţi în acelaşi timp cu el începe să-l insulte. Isus nu răspunde la aceste provocări. El primește rugăciunea unui păcătos. Nu s-a spus: toți păcătoșii vor ajunge la mântuire? „Isuse, aminteşte-ţi de mine când vei veni în împărăţia ta!” (v. 42), îl spune lui Cristos. Domnul nu a răspuns niciodată la cei pe care îi cereau răspunsuri de pe cruce. Își întoarse capul, așa cum putea, spre „tâlharul cel bun”, cum îl numim noi, și i-a spus cu milostivire: „Astăzi vei fi cu mine în paradis!” (v. 43). Rugăciunea banditului obține dezlegare. Acest om a fost salvat pentru că Isus a fost capabil de a transforma condamnarea de pe cruce într-un gest de milostivire. L-a cuprins în mila sa. Tâlharul recunoaşte în Cristos pe regele său. După sfântul Luca, Isus, cel înălțat pe crucea pentru sclavi, înconjurat de insulte, așezat între tâlhari, este aplecat într-un gest de iertare. Isus este regele iubirii milostive. „Iar eu, când voi fi înălțat de pe pământ, îi voi atrage pe toți la mine!” (In 12,32). 


„În timp ce ne rugăm să vină împărăția ta, noi ne dăm seama că promisiunea ta devine o realitate: după ce te-am urmat, venim la tine, o Doamne, în împărăția ta, atrași de tine sub cruce”, spunea sfântul Ioan Paul al II-lea. 


Celebrarea lui Cristos rege este un cântec de speranță și de încredere. Suntem îndemnaţi să ne îndreptăm spre Domnul cu privirea tâlharului care moare pe cruce, încredinţându-şi viaţa unuia care moare împreună cu el şi ca el. Suntem încurcați de contradicții, suntem în limitele noastre de creaturi, dar găsim o lumină, găsim sensul existenței noastre, găsim pacea… Avem speranţa că într-o zi ne vei răspunde: „Astăzi vei fi cu mine în paradis!”



Așteptăm cu înfrigurare această speranță!


bibliografia [anul C]: Armellini F. (http://www.qumran2.net); Biblia, Sapientia, Iași 2013; Bianchi E. (http://www.monasterodibose.it); Bianco E., Accogliere la parola. Anno C, Elle Di Ci, Leumann (Torino) 1997; Cantalamessa R. (http://www.qumran2.net); Commento della Bibbia liturgica, Edizione Paoline, Roma 1981; Ceccarelli M. (http://www.donmarcoceccarelli.it); Compazieu J. (http://dimancheprochain.org); Cortesi A., (https://alessandrocortesi2012.wordpress.com); Dumea C. (www.calendarcatolic.ro; www.pastoratie.ro);  Garcìa J. M. (http://www.catechistaduepuntozero.it); Lasconi T. (http://www.paoline.it/blog/liturgia); Lucaci A. (http://ro.radiovaticana.va); Ludmann R., Parole pour ta route, Paris 1986; Maggioni B. (http://www.qumran2.net); Masetti N., Guidati dalla Parola, EMP, Padova 1995; Orestano C. F. (http://www.monasterodiruviano.it); Predici și omilii (https://www.elledici.org); Ravasi G., Celebrarea și trăirea Cuvântului, Sapientia, Iași 2014; Tessarolo A., (ed) Messale e lezionario meditato, EDB Bologna 1974; Thabut M.-N. (http://thierry.jallas.over-blog.com); Spreafico A., (https://www.diocesifrosinone.it).

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu