marți, 5 martie 2019

Miercurea Cenușii: În iubirea milostivă a lui Dumnezeu (6 martie 2019)

40 de zile...
În iubirea milostivă a lui Dumnezeu
pr. Isidor Chinez – Izvoarele [IS] ora 17:30 (6 martie 2019)
 
Lecturi: Ioel 2,12-18; 2Corinteni 5,20-6,2; Evanghelia Matei 6,1-6.16-18; lecturi

Omilie

Astăzi începe timpul postului dedicat rugăciunii, penitenței și carității. Durează patruzeci de zile și la capătul său este Paştele: memorialul pătimirii, morţii și învierii Domnului. Cenușa ne amintește că noi trebuie să murim: suntem muritori. Viața pe pământ are un sfârșit. „Amintește-ți că ești pământ și în pământ te vei întoarce” (cf. Gen 3,19). Dar noi vom învia pentru că suntem spre viața veșnică. Chemările la convertire sunt temele lecturilor de astăzi. Este un timp ce ne invită să ne întoarcem la Dumnezeu. Acest timp ne este oferit pentru a regăsi calea Domnului. Este timpul prielnic ca să ne lăsăm împăcați și reînnoiți de gingășia Tatălui care este iubirea milostivă, care așteaptă să purifice inimile noastre. Să nu ezităm de a ne converti. Întâlnindu-l pe Domnul vom experimenta bucuria iertării sale.

Dumnezeu i-a inițiativa de a ne chema la convertire: „Întoarceţi-vă la mine din toată inima voastră!” (v. 12). Este invitația Domnului prin profetul Ioel (Il 2,12-18). [Cartea este scrisă la începutul secolului al IV-lea î.C.]. Este adresată la tot poporul care locuia în țara lui Iuda. Întoarcerea la Domnului este afirmația unei convertiri a omului îndepărtat de Dumnezeu. Convertirea este un act al sufletului; înainte de toate, stă în conștientizarea unei decizii ce se referă la adevăr în sensul că voința trebuie să plece de la lumina înțelepciunii. „Sfâşiaţi-vă inimile, nu hainele!” (v. 13). Imaginea este luată din obiceiul de a-și sfâșia hainele în semn de tristețe și de doliu. Profetul insistă ca actul de pocăință să fie sincer. Dacă omul păcătos este iertat, aceasta este numai din îndurarea lui Dumnezeu: „cine ştie, poate se va întoarce şi va ierta?” (v. 14). Verbul „a se întoarce” exprimă aici schimbarea atitudinii îndurării lui Dumnezeu. Dacă Dumnezeu se întoarce de la amenințarea pe care a făcut-o în „Ziua Domnului” [„va fi o zi de întuneric și beznă, o zi cu nori și cu negură” (Il 2,2); „înaintea lui se cutremură pământul, se zguduie cerurile, soarele și luna se întunecă, iar stelele își pierd strălucirea” (v. 10)], înseamnă că pedeapsa cu care a amenințat va fi suspendată, ceea ce are același efect cu acela al binecuvântării: „va lăsa după el o binecuvântare” (v. 14). „Adunați poporul, consacrați o adunare!” (v. 16). „Chemarea profetică constituie o provocare pentru noi toţi – niciunul nu este exclus – şi ne aminteşte că această convertire nu se reduce la forme exterioare sau la propuneri vagi, ci implică o transformare a întregii existenţe pornind de la centru persoanei, de la conştiinţă” (papa Francisc). Suntem invitaţi la un drum lung în care, sfidând rutina, ne străduim să deschidem ochii şi urechile, dar mai ales să deschidem inima.

Sfântul Paul se adresează comunității creștine din Corint (2Cor 5,20-6,2) plină de contraste de la bogați până la săraci, cu dispute și senzualitate, cu dificultate în a ieși din păgânism în care se născuse, cu moravuri mai puțin evanghelice. Apostolul scrie: „Vă rugăm pentru Cristos: împăcaţi-vă cu Dumnezeu!” (v. 20). Este un stil original, solemn; îi roagă pe frați: „în numele lui Cristos: împăcaţi-vă cu Dumnezeu!” Împăcarea cu Dumnezeu se întâmplă mai ales prin milostivirea sa. Cel mai important lucru nu este în primul rând de a deveni conștienți de păcatul nostru, dar mai ales de recunoaşterea că inima lui Dumnezeu este întotdeauna gata să ierte. Paul precizează că această opera de reconciliere este deja realizată în Isus: prin moartea și învierea sa, Cristos ne-a împăcat cu Dumnezeu. Cel care a fost fără de păcat, a devenit atât de solidar cu păcătoșii încât el a fost identificat cu păcatul. Acest har a fost obținut deja. Este o invitație adresată fiecăruia dintre noi, indiferent de vârstă.  În Confesiuni sfântul Augustin scrie: „Tu singur ești odihnă: iată tu ești aici, tu eliberezi de mizerabile erori, pui la adăpost, tu mângâi zicând: «aleargă, eu te călăuzesc, te conduc la țintă»”.

În Evanghelia sa, sfântul Matei (Mt 6,1-6.16-18) – este un fragment din Predica de pe munte – ne arată ce ar trebui să fie adevărata convertire şi insistă asupra corectitudinii interioare, oferindu-ne şi mijlocul de a creşte în intimitatea cu Tatăl. Pentru a ne ajuta să înţelegem chemarea sa, Isus reia trei practici evreiești: pomană, rugăciunea și postul. El nu le elimină; dimpotrivă. Dar trebuie să fie practicate discret, sub privirile Tatălui. Evanghelistul scoate în evidenţă în toate cele trei o tentaţie comună: lauda sau fălirea. Când facem ceva bun, imediat apare în noi dorinţa de a fi stimaţi pentru această faptă bună, admiraţi. Totul se învârte în jurul recunoașterii din partea celorlalți. Ca pe o scenă. Exiști dacă ești remarcat și observat. Acționezi dacă ești aprobat și recunoscut. Aceasta ne închide în noi înşine, în timp ce ne poartă în afara noastră, pentru ca să trăim proiectaţi spre ceea ce gândesc alţii despre noi. Domnul ne cere să facem binele pentru că este bine. Ne dă şi modul pentru a trăi astfel: a trăi în raport cu iubirea Tatălui. Când dai de pomană… când vă rugaţi… când postiţi… vede Dumnezeu și te răsplătește.

Pomana, rugăciunea și postul sunt cele trei fapte de devoțiune ale iudeilor. Pomana este împărtășirea cu alții, este angajamentul pentru dreptate, este atenţie pentru săraci. Toate acestea sunt importante. Acesta este adevăratul post care îi place lui Dumnezeu. Tatăl vede ceea ce facem în ascuns. Rugăciunea ne pune în relație personală cu Domnul; e dialogul sincer cu Tatăl ceresc; e esențială pentru viața noastră creștină, mai ales în timpul postului. Dar ne spune Isus să nu fim frământați de dorința de a fi observați de către alții. Postul ajută pe omul credincios să se recunoască mic și nevoiaș, dar încrezător în Dumnezeu.

Este timpul Postul Mare; este timpul de pregătire pentru Paști; este transformarea existenței noastre în Cristos. Începând din acest post, să ne lăsăm atinși de această iubire milostivă a lui Dumnezeu.


bibliografia [anul C]: Armellini F. (http://www.qumran2.net); Biblia, Sapientia, Iași 2013; Bianchi E. (http://www.monasterodibose.it); Bianco E., Accogliere la parola. Anno C, Elle Di Ci, Leumann (Torino) 1997; Commento della Bibbia liturgica, Edizione Paoline, Roma 1981; Ceccarelli M. (http://www.donmarcoceccarelli.it); Compazieu J. (http://dimancheprochain.org); Cantalamessa R. (http://www.qumran2.net); Garcìa J. M., (http://www.catechistaduepuntozero.it); Lasconi T. (http://www.paoline.it/blog/liturgia); Lucaci A. (http://ro.radiovaticana.va); Ludmann R., Parole pour ta route, Paris 1986; Maggioni B. (http://www.qumran2.net); Masetti N., Guidati dalla Parola, EMP, Padova 1995; Orestano C. F., (http://www.monasterodiruviano.it); Tessarolo A., (ed) Messale e lezionario meditato, EDB Bologna 1974; Thabut M.-N. (http://thierry.jallas.over-blog.com); Ravasi G., Celebrarea și trăirea Cuvântului, Sapientia, Iași 2014; Spreafico A., (https://www.diocesifrosinone.it).

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu