vineri, 8 februarie 2019

† Duminica a 5-a de peste an (C): Chemarea este darul Domnului cu iertarea păcatelor [10 februarie 2019]

Chemarea este darul Domnului cu iertarea păcatelor
 pr. Isidor Chinez – Izvoarele [IS] ora 8:00 (10 februarie 2019)
Lecturi: Isaia 6,1-8; 1Corinteni 15,1-11; Evanghelia Luca 5,1-11; lecturi

Omilie

Cuvântul Domnului oferit în cele trei lecturi din această duminică prezintă trei persoane care au avut o adevărată întâlnire cu Domnul: aceea a chemării lor. Datorită întâlnirii cu Dumnezeu, Isaia devine profet, Paul acceptă să devină martor al Evangheliei printre păgâni și Petru să adere la propunerea lui Cristos să devină pescar de oameni. Trei chemării în care și-au schimbat viaţa punându-se în slujba lui Dumnezeu. Suntem invitaţi să medităm asupra faptului că Domnul cheamă oamenii la existență, la plinătatea vieții în Cristos. Chemarea lui este un dar dat cu iertarea păcatelor.




În lectura întâia luată din Cartea lui Isaia (Is 6,1-2a.3-8) prezintă chemarea profetului pe care acesta a avut-o în templul din Ierusalim în centrul unei teofanii măreţe. A trăit în secolul al VIII-lea î.C., probabil în jurul anului 740 înainte de Cristos. Dumnezeu se adresează lui Isaia care nu are decât 20 de ani ca să-i încredinţeze misiunea de profet pentru poporul său. „Domnul șezând pe un tron înalt” (v. 1): este sala care se află înaintea Sfintei Sfintelor [dabîr]. Isaia se înspăimântă. Scena se deschide cu imnul cântat de slujitori – de serafimii – care înseamnă „cei care ard”: „Sfânt, sfânt, sfânt este Domnul Sabaot!” (v. 3). Este o prezență a lui Dumnezeu în glorie. Fumul umple spațiul sacru făcând imposibil să-l vadă. Dumnezeu se face vecin, dar în același timp rămâne inaccesibil. În viziunea sa îl contemplă pe Domnul pe un tron înalt, şi spune că colţurile mantiei lui umpleau templul. Cel chemat, pus în faţa luminii orbitoare a sfinţeniei şi maiestăţii divine, trăieşte o situaţie de spaimă: îşi dă seama de distanța infinită dintre Creator şi creatură, descoperă propria micime, simte greutatea trecutului, a păcatelor sale. Ar vrea să se sustragă, să fugă. În faţa lui Dumnezeu se simte nedemn: „Vai de mine! Sunt pierdut, căci sunt un om cu buze necurate şi locuiesc în mijlocul unui popor cu buze necurate, iar ochii mei l-au văzut pe rege, pe Domnul Sabaot!” (v. 5). În inima omului gândul că nu este vrednic să-l vadă pe Dumnezeu pentru că este un păcătos. Înaintea sfințeniei Isaia devine conştient de păcatul său: „om cu buze necurate”. Atunci intervine Domnul care vindecă neputinţa omului: un serafim ia un cărbune aprins – focul este simbolul acţiunii divine – îi purifică buzele, pune în el o nouă viaţă, îi dă puterea de a deveni profet. Va putea transmite astfel cuvântul arzător al lui Dumnezeu. Chemarea Domnului este un dar cu iertarea păcatelor. „Am auzit glasul Domnului, zicând: «Pe cine voi trimite şi cine va merge pentru noi?» Iar eu am răspuns: «Iată-mă, trimite-mă pe mine!»” (v. 8). Impresionează mai ales este strigătul final: „Iată-mă, trimite-mă pe mine!” Dumnezeu ne trimite pe noi să fim mesagerii săi, în ciuda slăbiciunilor şi păcatelor noastre; să fim purtătorii săi de cuvânt.



În a doua lectură sfântul Paul (1Cor 15,1-11) relatează unele aspecte semnificative despre chemarea sa, adică din persecutor al Bisericii în discipol pasionat de Domnul. La început era prigonitor al creştinilor. Când Dumnezeu cheamă, nu se uită la om, nici la meritele, nici la sfinţenia, la calităţile lui: chemarea e un dar absolut gratuit al lui Dumnezeu, iar criteriile alegerii ţin de misterul Domnului. Alegerea făcută de Dumnezeu, nu este legată nici de ştiinţa, nici de bogăţia noastră, şi nu are ceva omenesc într-însa, dar răspunde la planul său de iubire. Ceea ce l-a făcut apostol al lui Cristos nu a fost nici calitățile sale de orator, nici preocuparea sa pentru cei săraci şi asupriţi. Adevăratul punct de plecare a fost întâlnirea cu Cristos cel înviat pe drumul Damascului. Paul l-a văzut viu pe Isus și l-a chemat să-l urmeze. S-a considerat „un avortat” şi „cel mai mic dintre apostoli” şi nu face nimic pentru a-şi ascunde propriul trecut de persecutor. El însuşi ne spune: „prin harul lui Dumnezeu sunt ceea ce sunt!” (v. 10). Sărăcia radicală este pasul necesar pentru urmarea lui Cristos. Chemarea nu este numai „a lăsa”, dar și „a găsi”: Isus este întotdeauna cu noi. Asemenea lui Paul avem responsabilitatea de a transmite ceea ce a primit: „v-am transmis, în primul rând, ceea ce am primit şi eu: Cristos a murit pentru păcatele noastre” (v. 3). Chemarea lui Isus spală păcatele persecutorului Saul ce trebuie să se încredințeze milostivirii divine.



Evanghelia după sfântul Luca (Lc 5,1-11) vorbește despre chemarea primilor discipoli. Luca preferă să se concentreze asupra puterii Cuvântului. A vesti Cuvântul este prima datorie a ucenicului, aşa cum sugerează scena introductivă: Isus, aşezat în barca lui Simon, vesteşte Cuvântul mulţimii care au alergat să-l asculte. Când a terminat de vorbit, îi invită pe ucenici să înainteze în larg și, apoi, să-și arunce năvoadele pentru a prinde pește. Simon, care a muncit din greu toată noaptea și nu a prins nimic, răspunde invitației învățătorului: „la cuvântul tău, voi arunca năvoadele” (v. 5). Conform experienţei lui pare să fie absurdă şi inutilă: „toată noaptea ne-am chinuit, dar nu am prins nimic” (v. 5). Petru se încrede în cuvântul lui Isus. Dacă ucenicul se încrede în sine însuşi pescuirea este falimentară, dacă, în schimb, se încrede în cuvântul lui, atunci pescuirea este abundentă. „Făcând aceasta, au prins aşa o mare mulţime de peşti încât li se rupeau năvoadele” (v. 6). Aceasta însă înseamnă o mare încredere în învățătorul său.



Experimentând puterea cuvântului lui Isus, Petru simte o mare uimire şi devine conştient, dintr-o dată, de tot nimicul său: „văzând aceasta, Simon Petru a căzut la picioarele lui Isus, spunând: «Îndepărtează-te de mine, căci sunt un om păcătos, Doamne!»” (v. 8). Petru mărturiseşte, chiar de la început, că este „un păcătos” şi-l roagă pe Cristos să nu se apropie de el prea mult. Este recunoașterea propriul păcat. 

Dar harul lui Dumnezeu este milostiv cu mizeriile noastre. „Isus i-a spus lui Simon: «Nu te teme, de acum înainte vei fi pescar de oameni!»” (v. 10). Dumnezeu se face vecin cu omul făcându-l să-l cunoască chemându-l. „Nu te teme!” Petru trebuie să devină „pescar de oameni” pentru a-i purta spre Isus. Viața urmându-l pe Cristos nu este o experiență de frică, ci de bucurie, pentru că Domnul este milostiv cu noi.



Astăzi, ca odinioară, Isus ne invită să înaintăm în larg, în adâncurile mării, în domeniul Leviatanului, locuinţa monştrilor infernali, care stârnesc furtunile, scufundă corăbiile, îi îneacă pe navigatori, provoacă naufragii. Ca și Petru, probabil, că avem dorință de a nu părăsi malul obiceiurile noastre, terenurile sigure ale certitudinilor noastre. Ca și Petru, ne-am chinuit timp de luni şi ani, dar fără nici un rezultat. Ceea ce el cere de la noi este să înaintăm în larg. Simon reia de la capăt exact ceea ce a făcut toată noaptea fără a prinde pește. Dar, de această data, totul se schimbă pentru că Isus este la puntea bărcii. Luntrea atât este de încărcată încât este gata să se scufunde. Dar nu se va scufunda, căci Cristos este la cârmă. Va duce călătoria la bun sfârșit. El este responsabil de pescuirea minunată…



Lecturile biblice ne arată cum Dumnezeu cheamă oamenii pentru a-i fi martori. Domnul are nevoie de oameni. El caută colaboratori pentru lucrarea sa de mântuire a lumii. Nu vrei să fii și tu?!

bibliografia [anul C]: Armellini F. (http://www.qumran2.net); Biblia, Sapientia, Iași 2013; Bianchi E. (http://www.monasterodibose.it); Bianco E., Accogliere la parola. Anno C, Elle Di Ci, Leumann (Torino) 1997; Commento della Bibbia liturgica, Edizione Paoline, Roma 1981; Ceccarelli M. (http://www.donmarcoceccarelli.it); Compazieu J. (http://dimancheprochain.org); Cantalamessa R. (http://www.qumran2.net); Garcìa J. M., (http://www.catechistaduepuntozero.it); Lasconi T. (http://www.paoline.it/blog/liturgia); Lucaci A. (http://ro.radiovaticana.va); Ludmann R., Parole pour ta route, Paris 1986; Maggioni B. (http://www.qumran2.net); Masetti N., Guidati dalla Parola, EMP, Padova 1995; Orestano C. F., (http://www.monasterodiruviano.it); Tessarolo A., (ed) Messale e lezionario meditato, EDB Bologna 1974; Thabut M.-N. (http://thierry.jallas.over-blog.com); Ravasi G., Celebrarea și trăirea Cuvântului, Sapientia, Iași 2014; Spreafico A., (https://www.diocesifrosinone.it).

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu