sâmbătă, 9 decembrie 2017

† Duminica a 2-a din Advent (B): Isus Cristos este vestea bună [10 decembrie 2017]

Ioan Botezătorul predicând (1733) - de Giovanni Battista Tiepolo,
Cappella Colleoni, Bergamo, Italia.
Isus Cristos este vestea bună
pr. Isidor Chinez – Izvoarele [IS] ora 8:00 (10 decembrie 2017)

Lecturi: Isaia 40,1-5.9-11; 2Petru 3,8-14; Evanghelia Marcu 1,1-8.

Omilie


În a doua duminică din Advent este anunță „vestea cea bună”. După douăzeci de secole de creștinism, Evanghelia riscă să se deschidă ca o istorie a trecutului. Dar sfântul Marcu anunță o veste bună provocând cu Ioan Botezătorul care în pustiu pregătește calea lui Mesia chiar cu viața sa, cu predica și cu slujirea sa (Mc). Este o mângâiere pentru popor pe care profetul îl pregătește pentru o nouă ieșire, un nou exod, pe care Dumnezeu îl va conduce în patria sa. Astăzi se așteaptă ca și ieri realizarea speranțelor (Is). Sfântul Petru ne îndeamnă să ne convertim înainte de venirea glorioasă a Domnului în timpul vieții pe care ne-o dă Dumnezeu fiecăruia dintre noi (2Pt).




În lectura întâia luată din Cartea lui Isaia (Is 40,1-5.9-11) citim veste cea bună a întoarcerii din exilul babilonic: „Mângâiaţi, mângâiaţi-l pe poporul meu!” (v. 1). Profetul anunță consolarea unui popor la sfârșitul sclaviei în Babilon care duraseră șaizeci de ani [între 597-538 înainte de Cristos]. Autorul este un profet anonim care este denumit al „doilea Isaia”, ce își desfășoară activitatea în Babilon între primele victorii ale lui Cirus cu căderea imperiului Babilonian și cu edictul de eliberare din anul 538 ce a permis prima întoarcerea din exil în Țara Sfântă. Mesajul este clar: „Iată, Domnul Dumnezeu vine cu putere şi braţul lui stăpâneşte!” (v. 10).  Pregătiți-vă... Îndreptaţi cărările lui… umpleți spărturile... Aceasta înseamnă: inima voastră să fie purificată, să fiți drepți și corecți, să nu aveți atitudini necinstite. Nu este posibil a-l vedea şi a te bucura de Dumnezeu, dacă mai înainte nu l-ai întâlnit în viața ta! Isus ne-a eliberat de păcat și ne-a restituit prietenia lui Dumnezeu. Biserica este invitată să reia strigătul profeților: „Iată, Dumnezeul tău continuă să te iubească!” Ea are nevoie de mângâiere şi de încurajare.

În scrisoarea sa cunoscută cu numele de Scrisoarea a doua a lui Petru (2Pt 3,8-14), autorul ne îndreaptă atenția spre ultima și definitiva intervenție a lui Dumnezeu: venirea Domnului. Este o „apocalipsă” târzie [în greacă, înseamnă „ridicarea vălului”]; cuprinde revelații despre sfârșitul lumii și judecata de pe urmă. El se adresează creștinilor care aşteptă cu nerăbdare venirea Domnului. Fragmentul se ocupă de întârzierea „parusiei” [a doua venire a lui Isus Cristos de la sfârșitul veacurilor]. În mijlocul comunității domnește un fel de delăsare: erau nerăbdători și dezamăgiți. Puneau întrebări: „unde este promisiunea venirii lui? Iată, părinţii voştri au murit şi toate rămân aşa cum erau la începutul creaţiei!” (2Pt 3,4). Problema întoarcerii Domnului a fost foarte vie între creștini. „Ziua Domnului va veni ca un hoţ; în ziua aceea cerurile vor dispărea cu vuiet, principiile elementare se vor distruge în foc, la fel, şi pământul, cu toate lucrurile care vor fi găsite” (v. 10). În filozofia greacă originea lumii, este materia considerată ca fiind veșnică. Autorul amintește că lumea a fost creată de Dumnezeu prin cuvântul său atotputernic, iar potopul arată că lumea este fragilă și într-un fel prevestește judecata finală. Explică: Dumnezeu nu măsoară timpul ca noi; el este veşnic; pentru el, nu este nici înainte și nici după. Scopul este de a însufleți pe credincioși în trăirea vieții creștine. În plus, Dumnezeu dă fiecăruia timpul necesar pentru a se converti. Va veni la sfârşitul timpurilor ca judecător și Domn al istoriei și al lumii. Asta e sigur. Vor fi ceruri noi şi pământ nou. „Străduiţi-vă să fiţi găsiţi în pace, fără pată şi fără reproș înaintea lui Dumnezeu!” (v. 14). Important este să fim perseverenți și veghetori.

În Evanghelia după sfântul Marcu (Mc 1,1-8), Ioan Botezătorul anunță vestea cea bună și ne face să ne convertim, adică schimbarea mentalităţii şi a vieţii noastre, capabilă să arate diferenţa dintre creştin şi cei care nu au darul credinţei.

„Ioan Botezătorul era în pustiu, predicând botezul convertirii spre iertarea păcatelor” (v. 4). În această liniște răsună o „voce”: este Ia lui Ioan Botezătorul. E un ecou al „cuvântului” care peste puțin timp va începe să răsune pe deplin în „evanghelie”. Anunță la toți că trimisul lui Dumnezeu este Mesia, care stă să vină. „Începutul evangheliei lui Isus Cristos, Fiul lui Dumnezeu” (v. 1). Lui Marcu îi place foarte mult acest cuvântul simplu – Isus – pentru a indica umanitatea și rolul de mântuitor: în etimologia sa înseamnă „Yahve salvează”.  „Cristos” – subliniază aspectul mesianic concentrându-se asupra așteptării și speranței. Prin expresia „Fiul lui Dumnezeu” vrea să spună despre demnitatea transcendentă a lui Isus, adică care depășește orizontul experienței noastre umane, pe care Evanghelia vrea să ne-o descopere treptat. Tot drumul Evangheliei se încheie pe Golgota la picioarele crucii, când centurionul roman, văzându-l pe Isus răstignit cum şi-a dat sufletul, va proclama: „Cu adevărat omul acesta era Fiul lui Dumnezeu!” (Mc 15,39).                                     

Să ascultăm predicarea lui Ioan – fiind profet autentic – proclamă cuvântul lui Dumnezeu, rănind inima aceluia care îl ascultă și deschizând-o pentru marele har al convertirii care eliberează. Să intrăm în vocea profetului care striga în pustiu:  „Pregătiţi calea Domnului, drepte faceţi cărările lui!” (v. 3). Acum sunt adresate nouă și Domnul este curios să vadă ceea ce suntem capabili să combinăm noi.

Sfântul Marcu este primul care foloseşte termenul de „evanghelie”, adică vestea cea bună dată de un crainic. Isus a venit să aducă omului mântuirea completă. Cristos a venit să ne elibereze de sub stăpânirea păcatului şi să ne dăruiască o viaţă nouă în care domnește dreptatea şi bucuria, libertatea şi pacea. Adventul este o invitație să redescoperim aceasta „veste bună”…
 

[bibliografia (anul B): Bianchi E. (http://www.monasterodibose.it); Cantalamessa R. (http://www.qumran2.net); Compazieu J. (http://dimancheprochain.org); Lucaci A. (http://ro.radiovaticana.va); Lasconi T. (http://www.paoline.it/blog/liturgia); Ludmann R., Parole pour ta route, Paris 1986; Maggioni B. (http://www.qumran2.net); Ravasi G., Celebrarea și trăirea Cuvântului, Sapientia, Iași 2014]; Jesùs Manuel Garcìa (http://www.catechistaduepuntozero.it); Tessarolo A., (ed) Messale e lezionario meditato, EDB Bologna 1974; Commento della Bibbia liturgica, Edizione Paoline, Roma 1981; Masetti N., Guidati dalla Parola, Edizioni Messaggero Padova, Padova 1995; Comastri A, Il giorno del Signore. Riflessioni sulle letture festive. Ciclo B,  Edizioni Paoline, Torino 1989]; Bianco E., Accogliere la parola. Anno B, Elle Di Ci, Leumann (Torino) 1996;  Biblia, Sapientia, Iași 2013.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu