sâmbătă, 21 octombrie 2017

† Duminica a 29-a de peste an (A): Lui Dumnezeu, ce-i al lui Dumnezeu [22 octombrie 2017]

Lui Dumnezeu, ce-i al lui Dumnezeu
pr. Isidor Chinez – Izvoarele [IS] ora 8:00 (22 octombrie 2017)

Lecturi: Isaia 45,1.4-6; 1Tesaloniceni 1,1-5b; Evanghelia Matei 22,15-21. 

Omilie

În această duminică auzim textele biblice care ne cer răspuns. Ele amintesc despre importanţa pe care noi o avem în ochii lui Dumnezeu și a celorlalți oameni, adică societatea și Statul. Suntem toți invitați la reflexia asupra ființei noastre creștine de discipoli ai Domnului.


În prima lectură luată din cartea lui Isaia (Is 45,1.4-6) – mai bine zis din cartea lui deutero-Isaia [Is 40-55] cum spun exegeții: o scriere a unui profet necunoscut   care este o revelație din partea lui Dumnezeu despre Cirus, noul rege al Persiei (557-529 î. C.); cucerind Babilonul anexează toate posesiunile regelui caldeu (Siria, Fenicia și țara Israelului) și prin edictul său [din 538 î. C.] dă libertate la toate popoarele inclusiv evreilor. Dumnezeu nu acționează direct în istorie, ca mai înainte, ci se ascunde în spatele instrumentelor sale, ca Cirus; însă rămâne eliberatorul poporului său. „De dragul slujitorului meu Iacob şi al lui Israel, alesul meu, te-am chemat pe nume, ţi-am dat un titlu de cinste când tu nu mă cunoşteai” (v. 4). Cirus a devenit omul providenţial care va permite poporului lui Israel să se întoarcă în țara sa. „Te-am chemat pe nume. Ți-am dat un titlu; eu sunt Domnul şi nu este altul”. Rege păgân, care nu cunoștea pe Dumnezeu (v. 4), este chemat „ales” [uns] – termenul „uns” este dat lui Mesia, titlu rezervat regelui lui Israel. Oracolul regal este de o îndrăzneală incredibilă. Domnul l-a ridicat pe Cirus ca Mesia, adică mântuitor al poporului lui Israel. Acest popor distrus şi umilit își va regăsi demnitatea şi strălucirea sa. Este extraordinar că Dumnezeu se servește de un rege păgân pentru a realiza proiectul său de mântuire. Inițiativa aparține Domnului care lucrează în toată libertatea, dincolo de orice inițiativă umană. Dumnezeu se descoperă prin Cirus ca supremul stăpân absolut al istoriei și al timpului.


Dacă credința este trăită cu intensitate atunci este fermentul istoriei. Sfântul Paul le vorbește tesalonicenilor în scrisoarea sa (1Tes 1,1-5b) despre „lucrarea credinţei […], de strădania iubirii şi de perseverenţa speranţei voastre în Isus Cristos înaintea lui Dumnezeu Tatăl nostru” (v. 3). El descoperă credința activă a creștinilor din capitala Macedoniei, al doilea oraș al Greciei. Însă se izbește de o brutală opoziție a unei colonii iudaice printre locuitorii cetății, pentru care e constrâns să treacă la păgâni, mult mai sensibili și deschiși la noul mesaj. Acești păgâni primesc Vestea cea Bună convertindu-se la Isus (cf. Fap 17,1-10). Angajarea umană cu prezența lui Dumnezeu înfloresc printre credincioșii din Tesalonic. Este vorba despre credința activă, despre iubirea matură și speranța statornică. Cuvântul grec vorbește tocmai despre statornicia și răbdarea în contradicții și contestații. În Cristos, credincioșii au primit „har și pace” de la Dumnezeu (v. 1), adică de la milostivirea Domnului în care el își îndreaptă privirea spre cei păcătoși. El descoperă că principala lor activitate este Dumnezeu care face parte din aceste inimi ale acestor oameni credincioși. Iniţiativa aparţine lui Dumnezeu. Misiunea Bisericii este de a răspândi Evanghelia „nu numai prin cuvânt, ci şi prin puterea Duhului Sfânt” (v. 5). Cu acest spirit divin, Biserica din Tesalonic crește și se întărește devenind sămânța istoriei milostivirii lui Dumnezeu.

În Evanghelia după Matei (Mt 22,15-21), vedem cum farisei alături de susţinătorii lui Irod Antipa – tetrarhul din Galileea, supuşi puterii romane – s-au pus de acord pentru a-i întinde o capcana lui Isus. Încep prin cuvinte lingușitoare despre libertatea, corectitudinea până la integritatea sa. „Învăţătorule, ştim că eşti sincer şi înveţi cu adevărat calea lui Dumnezeu” (v. 16). Deşi intenţia lor era plină de răutate, ei spun adevărul. Este definit ca un învățător al adevărului. Dar această limbă măgulitore treptat se transformă într-un complot împotriva lui Isus: „Este permis sau nu a da tribut Cezarului?” Este problema tributului pe care provinciile ocupate de romani îl datorau imperiului și pe care zeloții încercau să-l oprească. Vor să-l prindă pe Isus pe picior greşit: răspunsul său trebuia să-l arate ca adept al puterii romane sau ca duşman al împăratului. Întrebarea lor nu vine din dorinţa de a şti – nici nu-l interesează adevărul – dar vine din „răutate” şi „ipocrizie”. Primul termen este răutate [poneria în limba greacă], adică răutate conştientă şi şmecheră; izvorăşte din interiorul omului; este o logică a vieţii. Al doilea termen este ipocrizie: îl defineşte pe cel care îl împlineşte şarlatan; nu reflectă viaţa sa; arată sentimente pe care nu le trăieşte el însuși.

Problema tributului nu este una politică sau religioasă, ci este și mesianică. Iudeii credeau că sunt supuși dominației străine până la venirea lui Mesia; acesta înfrângând pe dominatori ar fi stabilit supremația lui Israel. Întrebându-l pe Isus despre plătirea tributului, adversarii săi speră să-l compromită în fața autorităților romane sau să-l inducă să-și dezvăluie tocmai mesianitatea sa.

Răspunsul lui Isus evită politizarea imaginii lui Dumnezeu și se opune sacralizării puterii politice. La vederea dinarului de argint, Isus face aluzie la imaginea gravată pe monedă și așează într-un context nou problema. „Daţi-i, aşadar, Cezarului ceea ce este al Cezarului şi lui Dumnezeu ceea ce este al lui Dumnezeu!” (v. 21). Nu spune: ori a Cezarului ori a lui Dumnezeu, ci: şi unul şi celălalt, fiecare are planul său. Este începutul separării între religie şi politică. Evreii erau obişnuiţi să conceapă viitoarea împărăţie a lui Dumnezeu instaurată de Mesia ca o „teocraţie”, cu alte cuvinte un guvern condus de Dumnezeu pe pământ prin intermediul poporului ales.

Fariseii sunt dezamăgiți: Isus nu le răspunde la provocarea lor, ci trebuie ei să decidă sau împotriva lui Cristos sau pentru el.

Să fim atenți! Această afirmaţie a lui Isus cere de la noi creştinii responsabilitatea unei interpretări inteligente. Nu este invitație de a separa credința de viața concretă, dar de a evalua posibilitățile omului știind că Domnul conduce istoria și numai lui trebuie să-i dăm cont. Nu detașarea senină a pustnicului, ci forța de a striga că nimeni nu se poate numi stăpân al omului. Ştim bine că împăraţii romani făceau să fie venerați ca zei. Aceasta este valabil chiar şi astăzi. Dacă puterea politică pretinde adoraţia care i se cuvine lui Dumnezeu, creştinul nu este obligat să i-o dea, denunțând orice regim, persoană sau structură care împiedică orice om să fie el însuși, adică „imaginea lui Dumnezeu” în libertate și dreptate.

Cu ocazia săptămânii misionare, suntem puși în faţa responsabilităţile noastre. „Misiunea Bisericii este întemeiată pe puterea transformatoare a Evangheliei: este o Veste Bună care poartă în sine bucuria contagioasă care conține oferta pentru o viață nouă: aceea a lui Cristos înviat”. „Această zi ne invită să reflectăm din nou asupra misiunii în inima credinței creștine”. „Care este fundamentul misiunii? Care este inima misiunii? Care sunt atitudinile vitale ale misiunii?” ne spune papa Francisc în mesajul ocazionat de Ziua Mondială a Misiunii [2017].


[bibliografia (anul A): Bianchi E. (http://www.monasterodibose.it); Cantalamessa R. (http://www.qumran2.net); Compazieu J. (http://dimancheprochain.org); Lucaci A. (http://ro.radiovaticana.va); Lasconi T. (http://www.paoline.it/blog/liturgia); Ludmann R., Parole pour ta route, Paris 1986; Maggioni B. (http://www.qumran2.net); Ravasi G., Celebrarea și trăirea Cuvântului, Sapientia, Iași 2014]; Jesùs Manuel Garcìa (http://www.catechistaduepuntozero.it); Tessarolo A., (ed) Messale e lezionario meditato, EDB Bologna 1974; Commento della Bibbia liturgica, Edizione Paoline, Roma 1981; Masetti N., Guidati dalla Parola, Edizioni Messaggero Padova, Padova 1995; Comastri A, Il giorno del Signore. Riflessioni sulle letture festive. Ciclo A,  Edizioni Paoline, Torino 1989].





Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu