sâmbătă, 3 iunie 2017

† Coborârea Duhului Sfânt [Rusaliile] (A): Vino, Duhule Sfinte și luminează-ne! [duminică, 4 iunie 2017]


Vino, Duhule Sfinte și luminează-ne!
[anul A]
pr. Isidor Chinez – Izvoarele [IS] ora 8:00 (4 iunie 2017)

Lecturi: Faptele Apostolilor 2,1-11; 1Corinteni 12,3b-7.12-13; Evanghelia Ioan 20,19-23.


Omilie


Celebrăm astăzi marea solemnitate a Rusaliilor: coborârea Duhului Sfânt. Amintim: coborârea Duhului Sfânt asupra sfintei Fecioare şi a apostolilor în Cenacul; prima predicare a Evangheliei la Ierusalim; formarea primei comunităţi creştine; naşterea Bisericii lui Cristos.

În liturgia de Rusalii ni se relatează în Faptele Apostolilor despre naşterea Bisericii (Fap 2,1-11). În prima lectură sfântul Luca prezintă venirea Duhului Sfânt în a cincizecia zi după Paşti, în încăperea de sus – în Cenacul – din Ierusalim. În primul loc este sărbătoarea Rusaliilor, Shavuot la evrei, o sărbătoare mare, în practica liturgiei ebraice. În acea zi, erau o mulţime de oameni la Ierusalim, veniți de peste tot pentru a sărbători darul Legii lui Moise.

„Şi, dintr-o dată, s-a iscat din cer un vuiet, ca la venirea unei vijelii puternice, şi a umplut întreaga casă în care stăteau. Atunci le-au apărut nişte limbi ca de foc împărţindu-se şi aşezându-se asupra fiecăruia dintre ei” (vv. 2-3). Sfântul Luca ne vorbește despre un zgomot ca un vânt puternic şi de un foc care se propaga în limbi. Acele limbi de foc evocă manifestarea lui Dumnezeu pe muntele Sinai, la încheierea Alianței, descrisă în imagini cosmice grandioase cu fulgere, tunete și nori. Era darul Duhului Sfânt. „Toţi au fost umpluţi de Duhul Sfânt şi au început să vorbească în alte limbi, după cum Duhul le dădea să vorbească” (v. 4). Din acea experienţă a Duhului se desprinde un semn particular pe care Luca îl notează spunând că „au început să vorbească în limbi”. Lista mare de naţiuni menţionate de autor reflectă răspândirea creştinismului în multe regiuni din Imperiul Roman. Limbile Bisericii sunt foarte multe dar cu toate acestea mărturisim acelaşi adevăr, o singură credinţă. Prima dintre minunile lui Dumnezeu a fost anunțul despre Isus cel mort şi înviat. În acest moment, totul s-a schimbat în inima apostolilor. Frica, care i-a paralizat pe ucenici, a fost îndepărtată. Ei proclamă minunățiile lui Dumnezeu în faţa acelor care l-au dat pe Isus la  moarte pe cruce. Şi ceea ce este extraordinar e că fiecare ascultă în propria sa limbă. Erau uimiţi şi se minunau de acei galileenii care vorbeau şi fiecare îi auzeau în limba în care se născuse.

Sfântul Luca vede în Duhul Sfânt realizatorul unităţii Bisericii universale şi forţa pentru împlinirea misiunii în istoria lumii. Ce vrea Biserica să ne spună? Că Evanghelia este pentru toată lumea, indiferent de ţară. Este anunţată tuturor popoarelor. Este misiunea pe care Duhul Sfânt le-a dat-o apostolilor şi ne dăruieşte și nouă unul fiecăruia.

În scrisoarea sa către Corinteni (1Cor 12,3b-7.12-13), Paul se adresează creştinilor foarte divizați în interiorul Bisericii. Le reamintește de rolul Duhului Sfânt în cadrul comunității. Corintul clocotea după un gust pronunțat de extraordinar, după transe, extaze… Nu-s ușor de distins de autosugestia și fenomenele păgâne. Când erau păgâni „mergeau la idoli ca și cum ar fi fost mânați” (1Cor 12,2). Paul vrea ca Corintienii să nu trăiască în ignoranță față de darurile Duhului Sfânt. Le dă un criteriu pentru a aprecia darurile sau carismele Duhului Sfânt pe care le înșiră într-un catalog luat din experiența sa eclezială. Există conform lui Paul un unic criteriu al autenticității și al validității carismei: mărturisirea credinței în dumnezeirea lui Isus. Duhul Sfânt e cel care ne face să-l recunoaştem în Cristos pe Domnul şi ne face să rostim mărturisirea de credinţă a Bisericii: „Nimeni nu poate să spună «Isus este Domnul» decât prin Duhul Sfânt” (v. 3). Ne spune Paul că este vorba tocmai de cuvântul şi de lucrarea Duhului Sfânt. La rădăcina tuturor darurilor există un singur Duh, un singur Domn, un singur Dumnezeu (vv. 4-6). A fi iudeu sau grec, a fi sclav sau om liber, nu contează. De acum, un singur lucru contează: botezul nostru în Duhul Sfânt al lui Isus Cristos.

Evanghelia (In 20,19-23) ne aduce înapoi în seara zilei de Paşti, cu cinzeci de zile mai devreme. Discipolii rămân închiși într-un loc ascuns căci se temeau de frica iudeilor. Atunci Domnul înviat ni se alătură. Primele cuvinte nu sunt reproșuri pentru fuga lor de pe Calvar ci o dorinţă de pace: „Pace vouă!” Și le-a arătat mâinile şi coasta. Isus le-a zis din nou: „Pace vouă! Aşa cum m-a trimis Tatăl, aşa vă trimit şi eu pe voi”. Şi, spunând aceasta, a suflat asupra lor şi le-a zis: „Primiţi-l pe Duhul Sfânt!” (v. 21-22). Gestul este suflarea peste apostoli, care evocă evenimentul primordial al creaţiei când Duhul se purta peste ape. Simbolul aminteşte de gestul lui Dumnezeu la crearea omului, când a suflat peste Adam un suflu de viaţă. Evanghelistul Ioan preia aici imaginea relatării creaţiei (cf. Gen 2,7). Suflul lui Dumnezeu este viaţă. Totuşi, în acest caz, foloseşte imaginea simbolică a „suflării”: Isus „a suflat asupra lor şi le-a zis: «Primiţi-l pe Duhul Sfânt!»” (v. 22). Duhul Sfânt reînnoieşte inima omului făcând din el o făptură nouă. Acum Domnul suflă și în sufletul nostru o suflare nouă de viaţă – pe Duhul Sfânt – şi în felul acesta ne primeşte în familia lui Dumnezeu.

„Primiţi-l pe Duhul Sfânt! Cărora le veţi ierta păcatele, le vor fi iertate; cărora le veţi ţine, le vor fi ţinute!” (v. 23). În darul Duhului Sfânt se înnoieşte continuu Alianța Nouă de iubire încheiată de Dumnezeu Tatăl prin Fiul său Isus Cristos. Duhul Sfânt creează armonia şi pacea între oameni reînnoind în noi viaţa spirituală prin sacramentul iertării şi al reconcilierii. Discipolii primesc de la Isus darul milostivirii. Acum, datorită victoriei lui Isus asupra răului, mântuirea și bucuria pascală ajung la fiecare om prin intermediul discipolilor. Și astfel viața dobândește o nouă semnificație a comuniunii cu Dumnezeu.

A existat în Evul Mediu, la Paris, o mare abaţie numită a Sfântului Victor ai căror călugări trăiau după Regula sfântului Augustin. În 1142 murea unul dintre ei – Hugo de Saint Victoire – despre care şi astăzi mai amintesc cărţile de teologie când ne vorbesc despre definiţia persoanei şi despre căsătorie. Moartea lui este descrisă de unul dintre ucenicii săi. „În ziua dispariției sale dintre noi, am mers să-l văd, dimineaţă, degrabă. M-a întrebat dacă suntem singuri. Spunându-i că da, suntem singuri mi-a zis: «Ai celebrat astăzi sfânta Liturghie?» «Sigur», i-am răspuns. «Atunci, vino lângă mine şi suflă-mi în faţă în formă de cruce pentru ca să-l primesc pe Duhul Sfânt». I-am suflat aşa cum mi-a cerut. După câteva momente a intrat în agonie. L-am auzit spunând cu o voce abia perceptibilă: „L-am primit… el va conduce sufletul meu!” (cf. Murret C., Historie general de l'Eglise, vol. IV, p. 377).

Zilnic, la sfânta Liturghie îl rugăm pe Dumnezeu Tatăl să sfinţească darurile pâinii şi a vinului cu roua Duhului său ca ele să devină pentru noi Trupul şi Sângele Domnului nostru Isus Cristos. Îl rugăm pe Duhul Sfânt să ne unească pe toţi prin sfintele daruri ca să devenim un singur trup şi un singur suflet în Cristos. Iar acum să ne rugăm cu sfântul Isidor din Sevillia: „Duhule Sfinte, iată-ne prosternați la picioarele tale. Vino și ne luminează!”


[bibliografia (anul A): Bianchi E. (http://www.monasterodibose.it); Cantalamessa R. (http://www.qumran2.net); Compazieu J. (http://dimancheprochain.org); Lucaci A. (http://ro.radiovaticana.va); Lasconi T. (http://www.paoline.it/blog/liturgia); Ludmann R., Parole pour ta route, Paris 1986; Maggioni B. (http://www.qumran2.net); Ravasi G., Celebrarea și trăirea Cuvântului, Sapientia, Iași 2014]; Jesùs Manuel Garcìa (http://www.catechistaduepuntozero.it); Tessarolo A., (ed) Messale e lezionario meditato, EDB Bologna 1974; Commento della Bibbia liturgica, Edizione Paoline, Roma 1981; Masetti N., Guidati dalla Parola, Edizioni Messaggero Padova, Padova 1995].


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu