sâmbătă, 19 martie 2016

† Duminica Floriilor (C): El s-a oferit cu totul [20 martie 2016]

Duminica Floriilor...


Pătimirea Domnului nostru Isus Cristos după sfântul Luca (22,14-23,56).


 
https://antropologieteologicabiblioteca.files.wordpress.com/2016/03/duminica-floriilor-patimirea-dupa-sfantul-luca-c.pdf


Omilie




În acea zi în care a intră Isus în Ierusalim pe un măgar, se dezlănțui o neliniște. Cine i-a instigat? Cine a organizat aceasta? Nici redactorul relatărilor evanghelice nu a spus nimic, dar de bine de rău este o instigare. Matei, Marcu, Luca şi Ioan raportează niște sloganuri strigat de mulţime: „Osana fiului lui David! Binecuvântat să fie regele nostru!” Osana, adică salvează-ne! – Fiul lui David!, adică Mesia. – Regele nostru. Adică regele iudeilor. Şi cel mai uimitor este faptul că Isus – pentru prima dată, care este și ultima – îi lasă în pace. Până atunci el a refuzat presiunea populară: „Așadar, cunoscând că au să vină și să-l ia cu forța ca să-l facă rege, Isus s-a retras din nou pe munte, el singur” (In 6,15).
 
Şi Isus persistă şi semnalează: «Apoi, intrând în templu, a început să-i alunge pe vânzători, spunându-le: „Este scris: Casa mea va fi casă de rugăciune. Însă voi ați făcut-o peșteră de tâlhari”» (Lc 19,45-46). Se lega de templu, chiar dacă pentru a-i alunga pe comercianții care și-au stabilit buticurile acolo, se lega de Casa lui Dumnezeu, chiar dacă est un sacrilegiu prin excelenţă în ochii fariseilor şi a preoţilor. Isus ştie. Isus face oricum! În deplină cunoştinţă a consecinţelor la care poate să se aștepte. Și Luca continuă: „iar arhiereii și cărturarii, precum și mai-marii poporului, căutau să-l omoare. Dar nu găseau ce să-i facă pentru că tot poporul se ținea după el ca să-l asculte”. Ei se temeau să relanseze neliniștea din ziua precedentă. Sunt în aşteptare pentru timpului lor.
 
Şi timpul lor, va fi acela a lui Iuda, ceasul prinţului întunericului.
 
Iuda, om cu pumnalul, „sicaire” [ucigaș angajat], Iscarioth i-ar zice, nu îndrăznesc să spun că Iuda a fost un zelot, un terorist infiltrat în ceata lui Isus (cum? nu știe nimeni ştie, căci Isus doar l-a chemat!). Terorist infiltrat, probabil pocăit, dar a rămas în mâinile autorităţilor, care îl folosesc ca singura cale care ar conduce la Isus. I s-au promis treizeci de arginți, adică o mizerie, echivalentul la o lună sau două luni de salariu; desigur pentru că se considera că acțiunea nu merită mai mult. Dorești să-i dai o lecţie bună lui Isus?! După ce va fi pus în libertate, tu vei fi în pace. Cel puţin – nimica toată – îi va spune lui Iuda. Şi Iuda îi conduce noapte pe muntele Măslinilor unde Isus se ascundea, pentru câteva zile, probabil din ziua când a avut instigarea. Urmarea noi o cunoaștem.
 
Noi știm restul? Este atât de sigur?
 
Teoretic, cazul lui Isus, agitator religios, partizan al întoarcerii la izvoare, remarcat de Sinedriului – Consiliul suprem însărcinat cu afaceri religioase. Şi motivul principal al acuzării lui Isus vine din partea Sinedriului: „El a spus că Fiul lui Dumnezeu!” Este o blasfemie prin excelență. S-a alăturat de Templu. Sacrilegiu prin excelență. Au fost două capete de acuzare putând la moarte prin omorârea cu pietre. Dar mai-marele preoților va sesiza o altă ocazie nu va mai exista permiţându-le să-și păstreze mâinile curate: Isus cel zis Mesia, adică regele iudeilor, căci el s-a lăsat aclamat ca Rege în ziua revoltei. Şi ei vor face ca Pilat să-l condamne. Frumoasă perfidie: se va transmuta inculpatul pentru motive religioase într-un inculpat pentru motive politice!
 
Pentru Pilat este o afacere minoră. Isus nu are aere de periculos. Nu ameninţă siguranţa publică. În tot cazul nu este la fel ca teroristul care a fost prins în ziua revoltei: Baraba! Și Pilat, care cu toate acestea, nu putea fi plin de gingășie, nu l-a trimis cu invidie pe Isus pe cruce. Mai-marii preoților și membrii Sinedriului revoltând mulţimea, ceru moarte pentru Isus şi libertate pentru Baraba. «Pentru a treia oară le-a spus: „Dar ce rău a făcut acesta? Nu am găsit în el nicio vină care să merite moartea. De aceea îl voi pedepsi şi-l voi elibera”. Dar ei insistau, cerând cu strigăte puternice ca el să fie răstignit. Şi strigătele lor predominau. Atunci Pilat a decis să li se îndeplinească cererea». Așa că Pilat condamnă pe Isus la moarte. Îl dădu marilor preoți ale evreilor, oferindu-le oameni şi materialul necesar crucificării.
 
Nu a fost poporul evreu care a reclamat moartea lui Isus, dar puţinii oameni împinși de către mai-marele preoţilor şi membri ai Sinedriului. Pilat se supune cererii de condamnarea a  responsabililor, pentru care n-avea decât dispreţ. Şi întrucât afirma dispreţul său, a pus să se scrie acest semn ridicol pe cruce: Isus din Nazaret regele evreilor... Ridicol? Poate nu atât de mult!
 
În cele din urmă, însuşi Isus care l-a lăsat să facă. El s-a oferit. A fost decizia sa.

 
(pr. Jean Paul Bouland [2016]; traducător pr. Isidor Chinez; sursă:
http://www.jeanpaulbouland.com/homelies-2016/).

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu