sâmbătă, 14 noiembrie 2015

† Duminica a 33-a de peste an (B): „Vino, Doamne Isuse!” [15 noiembrie 2015]



Când veţi vedea că se împlinesc acestea,
să ştiţi că este aproape, la uşă!
by Bernardette Lopez
Evanghelia Marcu 13,24-32: În acel timp, Isus le-a spus discipolilor săi: „În zilele acelea, după acea nenorocire, soarele se va întuneca, iar luna nu-şi va mai da strălucirea ei; stelele vor cădea de pe cer, iar puterile cerului se vor zgudui. Atunci îl vor vedea pe «Fiul Omului venind pe nori» cu putere mare şi glorie. Atunci va trimite îngerii şi va aduna pe toţi aleşii săi din cele patru vânturi, de la capătul pământului până la capătul cerului. Învăţaţi de la smochin parabola: când mlădiţa devine deja fragedă şi dau frunzele, ştiţi că vara este aproape. La fel şi voi, când veţi vedea că se împlinesc acestea, să ştiţi că este aproape, la uşă. Adevăr vă spun că nu va trece această generaţie până nu se vor împlini toate acestea! Cerul şi pământul vor trece, dar cuvintele mele nu vor trece. Cât despre ziua şi ceasul acela, nu ştie nimeni, nici îngerii în cer, nici Fiul, ci doar Tatăl”.
 
 
Omilie
 
 
Evanghelia din această duminică se situează într-un moment precis al urcării lui Isus la Ierusalim. Aşazaţi pe muntele Măslinilor, în faţa Templului, câţiva ucenici se minunau în faţa acelei construcţii: „Învăţătorule, priveşte: ce pietre, ce construcţie!” Răspunsul lui Isus este dezarmant: „Totul va fi distrus!” Iar ei întrebau: „Când se va întâmpla aceasta?”
 
Din discursul lui Isus, citim astăzi penultima parte, doar, aceea care priveşte venirea Fiului Omului, a cărei aşteptare trebuie să-i ţină pe ucenici trezi.
 
Adunarea celor aleşi
 
Putem rămâne fascinaţi de evenimentele de la sfârşitul timpurilor. În Antichitate, corpurile cereşti, astrele erau divinizate şi erau considerate ca fiinţe spirituale cărora trebuia să li se aducă cult. Prin ele, se încerca să se citească viitorul şi să se descopere destinul oamenilor. Şi astăzi avem astfel de credincioşi, numeroşi sunt contemporanii noştri care rămân încă legaţi de astrologie şi de horoscoape.
 
În literatura ebraică, aproape de epoca creştină, tema zguduirii aştrilor, fixaţi pe un cer rigid, făcea parte din genul literar numit apocalips. El formează decorul clasic al scenelor teofaniei, apariţiilor lui Dumnezeu printre oameni, ca şi al judecăţii pe care o face Dumnezeu. Marcu foloseşte aceste imagini tradiţionale pentru a evoca intervenţia finală a lui Dumnezeu asupra lumii noastre.
 
Aceste bulversări sunt evocate de profetul Isaia (Is 13; 34). Totuşi Marcu face referinţă cu această zguduire la venirea lui Dumnezeu, care are ca scop adunarea celor aleşi.
 
Un mesaj de speranţă
 
Ţinând cont de aceasta, este de preferat să citim aceste texte ca un mesaj de speranţă şi o încurajare adresată celor care au credinţă în apropierea Fiului Omului. Ei trebuie să rămână tari în încercări şi să fie vigilenţi. Această venire va coincide cu mântuirea lor definitiv, „cu mare slavă”.
 
Marcu nu vorbeşte nici de zdrobirea răului nici de judecata lumii şi a oamenilor. Este îndemnul şi consolarea care caracterizează această învăţătură. „El este la uşă”.
 
Comparaţia cu smochinul îi este semnul. Smochinul care-şi pierde frunzele în timpul iernii şi nu dă nici un semn de viaţă decât târziu. Când seva urcă în ramurile care devin fragede, încep să apară frunzele, se ştie că iarna s-a terminat şi că anotimpul cald este aproape. Aici este „punctul forte” al parabolei. Aşa cum apariţia ramurilor tinere vesteşte sosire iminentă a verii, la fel unele lucruri vor anunţa sosirea iminentă a Fiului Omului. Rămâne să vedem în ce constă ele. Calamităţile enumerate în versetele care preced textul din această duminică (Mc 13,14-23) sunt un anunţ, cu totul aparte la catastrofa care va lovi Templul. Ele îi privesc pe ucenicii care ascultă acest discurs al lui Isus. Este pentru mâine, cumplita suferinţă a pătimirii de pe Golgota când cerul s-a întunecat (Mc 15,33). Va cădea peste Ierusalimul înconjurat de duşmanii săi câţiva ani mai târziu. Va cădea peste ucenici când vor fi persecutaţi. „Nu va trece această generaţie, până când nu se vor împlini toate acestea” (Mc 13,30).
 
Cuvintele care urmează trebuie ascultate prin timp şi istorie: „Cerul şi pământul vor trece” dar „Cristos este cel care era, care este şi care vine” (Ev 1,8).
 
Permanenţa cuvântului divin
 
Ideea că cerul şi pământul sunt chemate să dispară este un loc comun pentru toate apocalipsele. Este menţionată aici de Cristos ca să sublinieze irevocabila permanență a Cuvântului divin care este cel al lui Isus. Vrea să fie certitudine care distinge speranţa de ceea ce ar fi o speranţă fragilă.
 
Speranţa creştină îşi găseşte această siguranţă nu în calculele zadarnice care ar permite să prevedem viitorul plecând de la evenimentele istoriei sau de la fenomenele naturii. Este suficient să ascultăm discuţiile despre probabilităţile evoluţiei planetei noastre, plecând de la constatările epocii noastre. Speranţa creştină îşi are rădăcinile şi motivaţia într-un cuvânt pronunţat cu autoritate divină.
 
Dar în acelaşi timp, Isus afirmă că nu ştie momentul precis în care se va împlini ceea ce anunţă el acum. Nimeni nu cunoaşte nici ziua, nici ceasul. Este secretul lui Dumnezeu, secretul Tatălui. Fiul însuşi nu caută să ştie mai mult. Ucenicii şi-ar pierde timpul deci fixând o dată. Până în zilele noastre atâţia naivi şi-au făcut iluzii cu profeţiile lui Nostradamus...
 
Este mai mult decât o chemare de a cunoaşte semnele timpurilor. Cristos ne îndeamnă la o vigilenţă activă, fără să ne descurajăm în faţa încercărilor şi persecuţiilor. Trebuie să rămânem fideli învăţăturii Fiului Omului care va veni într-o zi să-i adune pe aleşii săi. Este sigur că Domnul înviat va veni pentru fiecare dintre noi şi această certitudine trebuie să ne menţină speranţa.
 
Isus însuşi se îndreaptă spre moartea, care-i este pregătită fără altă certitudine decât aceea a credinţei şi a speranţei. El nu caută să se asigure în a şti ce-l aşteaptă. La fel ucenicii trebuie să prindă curaj: ei pot crede cuvântului său. „Iarba seacă, floarea trece, cuvântul Dumnezeului nostru rămâne totdeauna” (Is 40,8).
         
„Domnul va veni”. Repetăm aceasta la fiecare liturghie. Atunci trebuie să reluăm în sens plenar ceea ce spunem în rugăciunea după Tatăl nostru: „ajutaţi de milostivirea ta să fim pururea liberi de păcat”.
 
Or, trebuie să trăim în mijlocul încercărilor zilnice şi să ni le asumăm: „Întăreşte-ne în faţa încercărilor”. În seara primei Euharistii, el a spus ucenicilor săi: „Vă spun aceasta ca bucuria voastră să fie perfectă”. În fiecare Euharistie, noi spunem la fel: „aştetând fericita speranţă şi revenirea Mântuitorului nostru”.
 
Deci speranţa noastră merge mai departe decât ceea ce trăim pe pământ: aşteptăm „revenirea în slavă a Mântuitorului nostru, Isus Cristos”. „Fiul Omului este aproape, este la uşă” (Mc 13,24-32).
 
„Cel care dă mărturie spune acestea: «Da, voi veni curând!»
«Amin. Vino, Doamne Isuse!»” (Ap 22,20).


 


 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu