joi, 6 noiembrie 2014

În pădurile din munții Vosgi... (exemple)

 
 
Pustnic în fața altarului
de Van Brekelenkam
În pădurile din munții Vosgi, din estul Franței, trăiau mulți pustnici, dintre care unul avea faimă de sfânt. Vânătorii erau convinși că au văzut animale sălbatice: urși, porci mistreți, cerbi, adunate toate în la intrarea în peștera unde omul lui Dumnezeu cânta laude lui Dumnezeu. Nici locuitorii din vale nu erau surprinși să vadă în timpul nopții o strălucire stranie deasupra muntelui în care locuia pustnicul. Adesea tineri i-au cerut să-i ia cu sine: alți pustnici nu trăiau oare împreună cu doi sau trei ucenici care se dedaseră vieții contemplative? Toți, însă, primeau același răspuns negativ; toți cu excepția unuia. De la el se cunoaște cauza unui astfel de privilegiu puțin după moartea învățătorului.
 
„M-am prezentat la vârsta de optsprezece ani, rugându-l să pot rămâne aproape de el. La întrebarea sa: «pentru ce» i-am răspuns:
 – Pentru că vreau să învăț să mă rog.
Aceste cuvinte au aprins o lumină de tandrețe în ochii bătrânului eremit. M-a întrebat atunci:
– Și pentru ce, dragul meu, vrei să înveți să te rogi?
– Pentru că este știința cea mai înaltă.
– Aș vrea atât de mult să te primesc, dar nu pot, îmi răspunse nu fără tristețe.
 
M-am întors la el trei ani mai târziu. M-a primit cu inimă părintească și mi-a pus aceeași întrebare:
– Pentru ce vrei să înveți să te rogi?
– Pentru a deveni un sfânt.
 
Eram convins că de această dată mă va primi: motivul nu era oare cel mai înalt din câte se pot întrezări cu gândirea? Dar el s-a opus din nou refuzând și eu am plecat disperat. Mi-am reluat munca câmpului. Și totuși, mai mult ca oricînd, de dimineața și până seara, dorința de rugăciune nu-mi dădea pace. Mi se întâmpla să plâng gândindu-mă la cel care, acolo sus, trăia în intimitatea Dumnezeului său.
 
Într-o noapte de Crăciun m-am sculat brusc: în mine era siguranța că de această dată mă va primi. La sosirea mea el se ruga și nici nu și-a dat seama de mine. Am așteptat timp îndelungat; nerăbdarea mea încetul cu încetul s-a calmat. Când s-a îndreptat spre mine nu mi se părea deloc surprins de prezența mea. Am început să-i vorbesc nelăsându-i timp să-mi pună vreo întrebare...
– Vreau să învăț să mă rog pentru că vreau să-l aflu pe Dumnezeu.
Atunci mi-a deschis brațele”.
 
(Caffarel H., Lettere sulla preghiera, în Vangelo vissuto îngrijită de G. Barra), Editura Piero Gribaudi, Torino, 1973, p. 259-260; trad. pr. Isidor Chinez).

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu