Potrivit lui Jung, omul este
vinovat, când refuză să-şi privească propriul adevăr în faţă. Dar, potrivit
lui, mai există şi o vina cvasi inevitabilă, de care fiinţa umană nu poate
scăpa. „Doar un om de o naivitate extremă şi de o inconştienţă totală îşi poate
imagina că el poate scăpa de păcat. Psihologia nu-şi poate permite o asemenea
iluzie infantilă, el trebuie să se supună adevărului şi chiar să constate că
inconştienţa nu este o scuză, ci unul din păcatele cele mai rele. Un tribunal
omenesc îl poate elibera de orice sancţiune, dar natura căreia nu-i pasă dacă
omul este conştient sau nu de vina lui, îşi ia revanşa într-un mod şi mai
implacabil”. (Jacobi). Vina reprezintă o şansă pentru descoperirea propriei
realităţi, în vederea privirii în adâncul inimii şi a găsirii lui Dumnezeu în
intimitatea noastră cea mai adâncă.
Datoria noastră rezidă în
acceptarea propriei noastre umbre şi, în toată umilitatea, a propriei noastre
vine. Căci pe calea umanizării noastre, omul nu scapă niciodatã de vină. Jung
nu vrea nici să scuze vina dar nici să ne incite la ea. Dar el constată pur şi
simplu că mereu aşa se întâmplă. Când fiinţa omenească face faţă greselii sale
ea nu este deranjată din cauza ei pe calea conştientizării. Dar relaţia cu
greseala cere din partea noastră un efort moral. A deveni conştient de gresealã
cere, în acelaşi timp, să schimbăm ceva în noi şi să ne corectăm. „După cum se
ştie, ceea ce subzistă în inconştient nu se modifică niciodată. Transformări
psihologice se petrec doar în conştientizare. De aceea conştizarea greselii
poate deveni cel mai mare stimulent moral… Fără greşeală, nu există din
nefericire nici o maturizare spirituală şi nici o lărgire a orizontului nostru
cultural” (Hartung). Experienţa propriei greşeli poate fi deci începutul unei
schimbări interioare. (Anselm Grun, Se pardonner à soi-même, Desclee de Brouwer 2003, pag. 97-123, trad. Viorica Juncan; sursa: http://www.ceruldinnoi.ro).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu