luni, 21 octombrie 2013

Recitirea reflecţiei mântuirii (1)


Berna (Switzerland)
 
În reflecţia teologică, Toma vorbeşte despre mărginirea umană faţă de Dumnezeu în două moduri. Pe de o parte atât scopul vieţii umane (Dumnezeu) şi – exprimat în formă tehnică – mijlocul pentru a-l atinge (expresia iubirii lui Dumnezeu în fiinţa umană, harul) sunt în afara posibilităţilor umane. Pe de altă parte, „fiinţa fără har” – ca şi consecinţă a păcatului originar – este o vină care nu poate fi răscumpărată cu forţele umane. De aceea există deja între fiinţa umană şi Dumnezeu, între uman şi divin, o distanţă infinită[1] care face să apară de neatins posibilitatea ispăşirii. Înseamnă de altfel că orice tentativă de a explica mântuire din punct de vedere antropologic în textele tomiste este destinată să greşească pe baza supoziţiilor amintite? Sau – fără a deforma în mod voit teologia tomistă – poate fi reconsiderată în lumina supoziţiei tomiste a raportului de prietenie?
 
Dintr-o lectură atentă se vede că Toma reia gândul prieteniei acolo unde el tematizează întrebarea despre atingerea fericirii (de adeptione beatitudinis). În scopul explicării dorinţei de apropiere de Dumnezeu pe baza liberului arbitru el spune (împreună cu Aristotel): „Ceea ce putem atinge cu prietenia este rodul resurselor noastre”[2]. Aşadar dintr-o analiză atentă a întrebărilor de mai sus cu referinţă la Pătimirea lui Cristos apare că depăşirea propriei raze de acţiune în prietenie face posibilă şi depăşirea celei de a doua limite a razei de acţiune umană. Astfel rezolvarea problemei că individul nu este în stare să ajungă la Dumnezeu din cauza propriei vinovăţii este rezolvată de Toma pe baza afirmaţiei că un individ poate acţiona şi cu ajutorul unui prieten şi realizează lucruri care lui i-ar fi imposibile. „Acolo unde doi indivizi sunt uniţi de iubire unul poate lucra pentru celălalt”[3]. Exact cu aceste cuvinte demonstrează Toma lucrarea lui Cristos pentru oameni.
 
Dacă deci posibilitatea înclinaţiei fiinţei umane spre Dumnezeu – în ciuda lipsei propriilor puteri şi astfel şi depăşirea vinei de către omul însuşi nu poate fi ispăşită – este explicată datorită prieteniei, aceasta apare ca explicaţie posibilă pentru interpretarea tomistă a răscumpărării.


[1] Cf. STh III 1, 1 obj. 2: „...quae sunt infinitum distantia, inconvenienter iungantur: ... Sed Deus et caro in infinitum distant“.

[2] „Quae enim per amicos possumus, per nos aliqualiter possumus”; „...natura non deficit homini in necessariis, quamvis non dederit sibi arma et tegumentaasicut aliis animalibus, quia dedit ei rationem et manus, quibus possit haec sibi conquirere; ita nec deficit homini in necessariis; quamvis non daret sibi aliquod principium quo posset beatitudinem consequi; hoc enim erat impossibile. Sed dedit ei liberum arbitrium, quo possit converti ad Deum, qui eum faceret beatum. Quae enim per amicos possumus, per nos aliqualiter possumus, ut dicitur in III Ethic“ (STh I-II 5, 5 ad 1; cf. STh I-II 17, 1; NE III,3 [1112b27]).
[3] „...caput et membra sunt quasi una persona mystica. Et ideo satisfactio Christi ad omnes fideles pertinet sicut ad sua membra. Inquantum etiam duo homines sunt unum in caritate, unus pro alio satisfacere potest“ (STh III 48, 2 ad 1). La posibilitatea „satisfacerii în unitatea iubirii” se face referinţă şi în Supplementum de la Summa: “În măsura în care un individ este unit în iubire cu Cristos şi se comportă cu el ca o parte din trupul său faţă de cap, Cristos poate produce acea satisfacere (satisfactio condigna) a cărei împlinire pentru fiinţa umană cu mijloacele sale n-ar fi posibilă” (cf. Suppl. 13,2).

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu