sâmbătă, 12 mai 2012

VI TP (B): Chemaţi să iubim în mod gratuit

In 15,9-17  

Porunca iubirii – care deschide (v. 12) şi închide fragmentul evanghelic din această duminică (v. 17) – găseşte în Isus modelul, motivaţia şi măsura: "aşa cum eu v-am iubit pe voi". Este o iubire reciprocă: "iubiţi-vă unii pe alţii". Şi este o iubire care iese din închiderea comunităţii şi se dilatează, devine misionară, rodnică: poartă ucenicul "să meargă şi să aducă roade".

Trebuie să observăm apoi antiteza slujitor-prieten, care structurează întregul fragment. Iubirea lui Isus, model al iubirii frăţeşti, este o iubire de prietenie, deci un raport plin de încredere între persoane, un dialog. Trei sunt caracteristicile acestui raport amical: dăruire totală ("nimeni nu are iubire mai mare ca cel care îşi dă viaţa pentru prietenii săi"); familiaritate plină de încredere ("v-am încredinţat tot ceea ce am ascultat la Tatăl meu"); alegerea gratuită, predilecţia ("nu voi m-aţi ales pe mine, dar eu v-am ales pe voi").

Un al doilea gând important îl putem vedea dacă legăm fragmentul de astăzi unindu-l cu evanghelia de duminica trecută, în care se vorbea despre a rămâne în Cristos ca mlădiţa de viţă. Citind împreună cele două fragmente, se înţelege că rămânerea în Isus se realizează practic acolo unde se rămâne în Cuvântul şi în iubirea sa, acolo unde se respectă poruncile sale. Şi porunca sa este tocmai ca să ne iubim unii pe alţii (v. 12). Imperativul "rămâneţi în mine" se rezolvă în imperativul "iubiţi-vă unii pe alţii".

Şi încă o reflecţie. Isus insistă asupra reciprocităţii iubirii, dar în acelaşi timp o şi răstoarnă, pentru că modelul şi fundamentul iubirii reciproce nu este iubirea umană dar "aşa cum v-am iubit eu pe voi", adică Crucea, deci gratuitatea. Reciprocitatea iubirii creştine se naşte din gratuitate. Iubirea creştină este asimetrică: dăruirea şi primirea nu sunt pe acelaşi plan. Reciprocitatea evanghelică nu este un simplu schimb de iubire. Nota care caracterizează este gratuitatea care este adevărul iubirii lui Dumnezeu, şi în acelaşi timp adevărul iubirii noastre. Desigur, iubirea – aceea a lui Dumnezeu ca şi aceea a omului – tinde la reciprocitate: o construieşte. Dar reciprocitatea nu este rădăcina sa nici măsura sa. Dacă iubeşti numai în măsura în care eşti iubit, iubirea ta nu este adevărată iubire. Şi dacă eşti iubit doar în măsura în care dai, nu te simţi cu adevărat iubit. Numai cel care înţelege această gratuitate nativă, originară, a iubirii, este în stare să-l înţeleagă pe Dumnezeu şi pe sine însuşi. Omul este făcut pentru a se dărui în mod gratuit, total: cel care, oferind în mod gratuit iubirea sa, află adevărul despre sine însuşi, ajunge să fie ceea ce a fost făcut: "chipul lui Dumnezeu". (don Bruno Maggioni, trad. pr. Isidor Chinez). 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu