joi, 24 martie 2022

† Buna-Vestire: Să învățăm să spunem „da” Domnului! [25 martie 2022]


 Annunciation (1914) de Vasily Surikov.

Să învățăm să spunem „da” Domnului!

pr. Isidor Chinez – Izvoarele [IS] (25 martie 2022) 

Lecturi biblice: Isaia 7,10-14; 8,10c; Evrei 10,4-10; Evanghelia Luca 1,26-38; lecturi biblice

Omilie

Planurile Domnului sunt misterioase și este exprimă o nesăbuință a pretinde că le înțelegem și le explicăm pe toate. Dumnezeu a conceput un plan de a salva pe omul păcătos. Acest plan fusese anunțat de profeți ca poporul ales să se pregătească la misiunea de a primi un salvator. Relatarea Bunei-Vestiri este o istorie a chemării Mariei la a fi mama lui Isus, Fiul lui Dumnezeu. Ne preocupă pentru că toți suntem însemnați de chemarea ei. Și nouă, Dumnezeu ne trimite un înger care să ne transmită un mesaj și viața noastră nu este altceva decât răspunsul la chemarea Domnului: „iată-mă!” Să învățăm să spunem „da”.

Profetul Isaia (Is 7,10-14) invită pe regele Ahaz să aibă încredere în Dumnezeu și nu în oameni, în ceasurile obscure prin care trece țara sa: „cere un semn de la Domnul Dumnezeul tău: fie din adâncul Şeolului, fie de deasupra, din înălţimi!” (v. 11). Profetul spune că trebuie să se încreadă în Dumnezeu astfel va salva regatul său. Regele este preocupat să strângă o alianță cu vecinii săi mai puternici. Și Ahaz a răspuns: „Nu voi cere şi nu-l voi ispiti pe Domnul” (v. 12). Profetul anunță că „semnul” va fi acesta: „însuşi Domnul vă va da un semn: iată, fecioara va zămisli şi va naşte un fiu, căruia îi va pune numele «Emanuel», căci cu noi este Dumnezeu!” (v. 14). Este nașterea miraculoasă a unui moștenitor, descendent al casei lui David. Textul ebraic spune va naște „o tânără”; în greacă textul precizează: „o fecioară”. În Noul Testament este a doua versiune, mai conformă cu nașterea lui Isus din fecioara Maria care va zămisli și va naște pe „Emanuel”, adică „Dumnezeu-cu-noi!”

Scrisoarea către Evrei (Evr 10,4-10) vorbește despre Cristos, Mesia. Întrucât jertfele vechii legii nu au putut să răscumpere pe om din sclavia păcatului, Isus devenind om, se oferă pe sine ca victimă de ispășire pentru păcatele oamenilor. „Pentru aceasta, intrând în lume, Cristos spune: «Tu n-ai voit nici jertfă, nici ofrandă, ci mi-ai alcătuit un trup. Nu ţi-au plăcut nici arderile de tot, nici jertfele pentru păcat. Atunci am zis: ‚Iată, vin […] ca să fac voinţa ta, Dumnezeule!’»” (v. 5-7). Este expresia celei mai iubitoare ascultări. Isus a venit pe pământ doar pentru a face voința Tatălui său ceresc. Viața sa va fi doar o jertfă de iubire pentru care crucea va constitui suprema consacrare: „iată, vin ca să fac voinţa ta”, Dumnezeule!  

Chiar viața Mariei va fi ca a Fiului ei: o ascultare desăvârșită, zi de zi, cu  conștientizarea „da-ului” inițial. Evanghelistul Luca (Lc 1,26-38) ne dă câteva date despre Maria, chemarea sa de a fi mama lui Isus. Îngerul a fost trimis de Dumnezeu într-o „cetate” din Galileea: este o regiune disprețuită; era numită „Galileea neamurilor”, adică păgâne pentru că și-a pierdut identitatea sa. Ierusalimul era considerat paznic al adevăratei tradiții. Galileenii erau disprețuiți. Să ne aducem aminte când Nicodim, acel rabi, a încercat să-l apere pe Isus înainte de pătimire – era membru al Sinedriului – „le-a zis: «Oare Legea noastră condamnă un om înainte de a-l audia şi de a şti ce a făcut?» I-au răspuns şi au zis: «Nu cumva eşti şi tu din Galileea? Studiază şi vezi că nici un profet nu s-a ridicat din Galileea». Şi s-a dus fiecare la casa lui (In 7,51-53). Este regiunea umilinței…

„Îngerul Gabriel a fost trimis de Dumnezeu într-o cetate din Galileea, al cărei nume era Nazaret, la o fecioară logodită cu un bărbat, al cărui nume era Iosif, din casa lui David. Iar numele fecioarei era Maria” (v. 26-27). Textul evanghelic are un detaliu: „în luna a şasea, îngerul Gabriel a fost trimis de Dumnezeu într-o cetate din Galileea” (v. 26). De ce ne oferă evanghelistul acest detaliu care la prima vedere pare nesemnificativ? Lectura liturgică l-a omis. Înainte de chemarea Mariei a fost chemarea lui Zaharia, tatăl lui Ioan Botezătorul. Chemarea nu este izolată sau solitară, nici chiar a Mariei. De ce o cheamă Dumnezeu? Domnul se mișcă în istorie: „bate” la libertatea omului. Iubirea nu poate decât să bată. Nu depășește, nu străpunge, dar bate! Ușa Mariei este deschisă! Pe pământul umilinței înflorește chemarea Mariei. Măreția ei este umilința. Nu e împovărată de mândrie.

Îngerul intră în casa Mariei și îi aduce mesajul: „Bucură-te, o, plină de har, Domnul este cu tine!” (v. 28). Este o invitație în anunțurile mesianice: «Bucură-te, tresaltă Ierusalimul! Bucură-te, Fiica Sionului!” Maria știe că cuvântul este semnificativ: „Bucură-te! Tu ai fost plin de har! Domnul este cu tine!”

Maria s-a tulburat. Este tulburarea celor umili, tulburarea uimirii. Simțindu-se mică, a putut să spună Domnului: „Iată slujitoarea Domnului: fie mie după cuvântul tău!” (v. 38). În aceste cuvinte ale Mariei era toată sinceritatea inimii ei. Maria s-a „predat” Domnului.

Fiecare creștin trebuie să facă din viața sa o jertfă: acceptarea iubitoare a voinței lui Dumnezeu! Să învățăm să spunem „da” Domnului!


Bibliografia [anul C]: Angelo card Comastri it; “il filo – gruppo laico di ispirazione cristiana” - Napoli – www.ilfilo.org; Armellini F. (http://www.qumran2.net; Anno Liturgico C Archivi – commentivangelodomenica.it); Biblia, Sapientia, Iași 2013; Bianco E., Accogliere la parola. Anno C, Elle Di Ci, Leumann (Torino) 1997; Bono L., Preparare insieme l’omelia (C) 1977 it; Cantalamessa R. (http://www.qumran2.net); Commento della Bibbia liturgica, Edizione Paoline, Roma 1981; Ceccarelli M. (http://www.donmarcoceccarelli.it); Compazieu J. (http://dimancheprochain.org); Cortesi A., (https://alessandrocortesi2012.wordpress.com); Dumea C. (www.calendarcatolic.ro; www.pastoratie.ro);  Farinella P., http://www.paolofarinella.eu; Garcìa J. M. (http://www.catechistaduepuntozero.it); Lasconi T. (http://www.paoline.it/blog/liturgia); Lectio divina (https://www.donbosco.it); Lucaci A. (http://ro.radiovaticana.va); Ludmann R., Parole pour ta route, Paris 1986; Maggioni B. (http://www.qumran2.net); Masetti N., Guidati dalla Parola, EMP, Padova 1995; Mela R., http://www.settimananews.it/ascolto-annuncio; Orestano C. F. (http://www.monasterodiruviano.it); Piccolo G., (http://www.clerus.va); Predici și omilii (https://www.elledici.org); Ravasi G., Celebrarea și trăirea Cuvântului, Sapientia, Iași 2014; Sacchi A., http://nicodemo.net; Tessarolo A., (ed) Messale e lezionario meditato, EDB Bologna 1974; Thabut M.-N. (http://thierry.jallas.over-blog.com); Vianello A., https://incammino.blog.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu