sâmbătă, 18 iulie 2020

† Duminica a 16-a de peste an [A]: Iubirea răbdătoare și milostivă a lui Dumnezeu [19 iulie 2020]

Cum se strânge grâul și cum se dă foc neghinei
Iubirea răbdătoare și milostivă a lui Dumnezeu
 pr. Isidor Chinez – Izvoarele [IS] ora 8:00 (19 iulie 2020)      
Lecturi: Înţelepciunii 12,13.16-19; Romani 8,26-27; Evanghelia Matei 13,24-43 sau
forma prescurtată: Evanghelia Matei 13,24-30; lecturi


Omilie


Cuvântul Domnului de astăzi gravitează în jurul îndurării lui Dumnezeu, care nu îi lovește imediat pe cei vinovați, ci le acordă totdeauna oportunitatea de reflecție și părere de rău. Domnul este mult răbdător. Prima lectură  arată dispoziția lui Dumnezeu de indulgență în tot ce guvernează creația. Evanghelia dezvăluie inima lui Isus față de lume, de istorie și de Dumnezeu. Compară Împărăția Domnului cu un câmp de grâu în care dușmanul a semănat neghină: separarea plantelor va fi numai la seceriș. Dumnezeu lasă să crească alături de grâu și neghina. Cristos invită să imităm răbdarea Domnului, căci alături de grâul sfințeniei se mai află neghina păcatului și Dumnezeu vrea să le tolereze pe amândouă până la sfârșit. A doua lectură prezintă activitatea Duhului Sfânt când vine în rugăciune în ajutorul slăbiciunii umane.


În prima lectură autorul este un iudeu din Alexandria Egiptului, probabil încă în viață când s-a născut Isus. Este redactată prin anul 30 î.C. într-o cetate cea mai populată după Roma; este ultima carte din Vechiul Testament. De secole, majoritatea evreilor se împrăștiase prin toată lumea: era diaspora. În orice cetate din imperiul roman erau sinagogi, rabini, tribunale, sărbători și tradiții evreiești. Nu se căsătoreau cu păgânii și luau toate măsurile să nu fie corupți de obiceiurile altora, să nu fie influențați de morala și practicile lor religioase. Cartea Înțelepciunii (Înţ 12,13.16-19) ne invită să gândim ca Domnul „cu bunătatea inimii”, că Dumnezeu este mult mai uman decât omul și ne învață să nu proiectăm asupra lui defectele noastre omenești, căci este răbdător unind clemența cu atitudinea indulgentă față de greșeli [„lent la mânie”]: „Tu […] ne judeci cu blândeţe şi ne conduci cu multă îngăduinţă!” (v. 18). Domnul este milostiv față de orice om: „puterea ta este începutul dreptăţii şi, fiind stăpânitor peste toate, te face să fii indulgent cu toţi” (v. 16). Dumnezeu nu ne condamnă fără mila, Domnul este răbdător; se arată îngăduitor față de toți oamenii. Dumnezeu lasă tuturor această posibilitate: numai pe calea iubirii răbdătoare este salvarea. Arătându-se prieten al oamenilor, Domnul trebuie mereu să-și amintească, indiferent că sunt păcătoși, că pot conta pe milostivirea sa: „cel drept trebuie să fie iubitor de oameni şi-i faci pe fiii tăi să spere că le dai convertire de păcate” (v. 19). Dumnezeu este încrezător față de toți oamenii, față de viața și viitorul lor! Să-i cerem Domnul puțină omenie, adică purtare blândă și înțelegătoare față de toți oamenii. Să învăţăm a vedea lumea așa cum o vede el, cu o privire plină de iubire. Dumnezeu se manifestă răbdător și cu multă bunătate! Să spunem cu psalmul responsorial plin de recunoștință pentru milostivirea divină: „Tu, Doamne, eşti bun şi iertător!” (Ps 85,5).



În lectura a doua continuă scrisoarea sfântului Paul către creștinii din Roma (Rom 8,26-27). Apostolul ne amintește că fără rugăciune, fără ajutorul lui Dumnezeu, suntem incapabili, nu putem să obținem mântuirea oferită de milostivirea divină. Duhul Sfânt mijlocește pentru noi și ne face capabili să înțelegem ce vrea Dumnezeu Tatăl de la noi: „Duhul vine în ajutorul slăbiciunii noastre, pentru că nu ştim ce să cerem în rugăciune aşa cum se cuvine, dar Duhul însuşi intervine pentru noi cu suspine negrăite” (v. 26). La gemătul creației intervine Duhul care „suspină” în rugăciune. În tensiunea aceasta, ajutorul vine de la Duhul Sfânt în incapacitatea noastră de rugăciune. Paul gândește la distracțiile și neputința noastră de al atinge pe Dumnezeu. Domnul este cu totul altfel: este inaccesibil pentru noi! Nu trebuie să disperăm! Suntem oameni, dar Duhul, care locuiește în noi de la botez, intervine „cu suspine negrăite” pentru noi și astfel dorința este purtată înaintea Tatălui după „rânduiala” divină, conform planului de mântuire care are ca obiect salvarea noastră. Cu Duhul Sfânt, devenim capabili de a ne deschide la iubirea Tatălui: răspundem voinței sale de iubire, noi care suntem păcătoși, dar mereu tindem spre sfințenie!



În Evanghelie găsim parabola grâului şi neghinei (Mt 13,24-43) cu un Dumnezeu răbdător. Ne învață toleranța. Ascultătorii lui Isus erau agricultori, pescari, femei, grădinari, zidari, lemnari, colectori de taxe… Primul personaj al parabolei este „stăpânul”: este reprezentat de Dumnezeu. El seamănă „sămânța bună” (v. 24) în ogorul său. Să nu uităm ceea ce a spus: „și Dumnezeu a privit toate cele pe care le făcuse și, iată, erau foarte bune!” (Gen 1,31). Dumnezeu ne dă grâu bun. Al doilea personaj este „dușmanul”: „dar pe când oamenii dormeau, a venit duşmanul lui, a semănat neghină prin grâu şi a plecat (v. 25). Problema este că, în loc de a „veghea” grâul, dormim. Diavolul nu doarme. El stă la pândă pentru a semăna neghină. Arată ca grâul, dar boabele sunt negre! Cuvântul ebraic „zizanie” [zun-zunim] merge la rădăcina zanah, adică prostituție. Se poate citi că zizanie este grâu degenerat. Când ajunge să rodească, neghina este mică și se confundă cu grâul, deoarece firele lor sunt verzi asemănătoare grâului. Deși, a crescut neobservată, este amestecată prin grâu. Când ne trezim, ne dăm seama că există zizanie peste tot. Uităm de Domnul şi de Evanghelia sa. Nu degeaba spune Isus să veghem şi să ne rugăm pentru a nu ceda ispitei… Al treilea personaj sunt „servitorii” zeloşi și se oferă să îndepărteze neghina. Este nerăbdarea slujitorilor… Dar stăpânul se opune: „Nu, ca nu cumva, smulgând neghina să scoateţi din rădăcină şi grâul. Lăsaţi să crească împreună până la seceriş!”  (v. 29-30). Abia atunci dă poruncă să despartă grâul de neghină, adunând grâul în hambar şi aruncând în foc neghina. Atunci Domnul va face această separare; nu înainte şi nu noi, slujitorii săi… Uimirea ascultătorului stă în faptul că acum neghina nu trebuie smulsă, ci lăsată să crească împreună cu grâul până la secerat: altfel există riscul de a smulge grâul şi de a lăsa neghina, adaugă cu ironie stăpânul.



Centrul parabolei este aici: răbdare a lui Dumnezeu. Prezența răului alături de bine, pe care Împărăția le întâmpină, fac parte din creșterea normală. Răbdarea este a celui care ştie că judecata lui Dumnezeu lucrează deja în inima fiecărui credincios; „însuşi Duhul intervine pentru noi cu suspine negrăite” (v. 26), pentru că el mijloceşte pentru cei credincioşi după planurile lui Dumnezeu. Suntem chemaţi la răbdare!



„Toleranță este sinonim cu indiferența; dar nu în cazul parabolei care vorbește despre toleranță determinată de iubire” (Bruno Maggioni). Tăcerea lui Dumnezeu – cum afirmă parabola – este milostivirea infinită a Domnului care transformă miraculos zizania într-un grâu bun. Așa a fost cu atâtea personalități de seamă ca sfântul apostol Paul, Augustin, Francisc de Assisi…



Mereu cu speranța că drumul parcurs nu are ca scop nimicul sau ruina, ci „secerișul”: vestirea biruinței Domnului ce face să strălucească tot binele semănat de secole în lume. Este speranța creștinului ce trebuie să privească spre destinul său cu încredere nebiruită! 

bibliografia [anul A]: Armellini F. http://www.qumran2.net; http://www.settimananews.it/tema/ascolto-annuncio; Biblia, Sapientia, Iași 2013; Bianco E., Accogliere la parola. Anno A, Elle Di Ci, Leumann (Torino) 1998; Brèthes Ch., Feuillets liturgiques. Année A, MédiasPaul & Éditions Paulines, 1987; Cantalamessa R. http://www.qumran2.net; Commento della Bibbia liturgica, Edizione Paoline, Roma 1981; Ceccarelli M. http://www.donmarcoceccarelli.it; Comastri A, Il giorno del Signore. Riflessioni sulle letture festive. Ciclo A,  Edizioni Paoline, Torino 1989; Compazieu J. http://dimancheprochain.org; Cortesi A., https://alessandrocortesi2012.wordpress.com; Doglio C. https://www.qumran2.net; Dumea C. www.calendarcatolic.ro; www.pastoratie.ro;  Garcìa J. M. http://www.catechistaduepuntozero.it; Lasconi T. http://www.paoline.it/blog/liturgia; Lucaci A. http://ro.radiovaticana.va; Ludmann R., Parole pour ta route, Paris 1986; Maggioni B. http://www.qumran2.net; Manicardi L. https://www.monasterodibose.it; Marchioni G., Echi della parola di Dio. Omelie domenicali e festive per l’anno A, Elledici, Torino 1998; Masetti N., Guidati dalla Parola, EMP, Padova 1995; Orestano C. F. http://www.monasterodiruviano.it; Predici și omilii, https://www.elledici.org; Ravasi G., Celebrarea și trăirea Cuvântului, Sapientia, Iași 2014; Tessarolo A., Messale e lezionario meditato, EDB Bologna 1974; Thabut M.-N. http://thierry.jallas.over-blog.com.

 


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu