duminică, 28 iunie 2020

† Sfinții Petru și Paul, apostoli: Mărturie de credință și iubire [29 iunie 2020]



Mărturie de credință și iubire
 pr. Isidor Chinez – Izvoarele [IS] ora 8:00 (29 iunie 2020)    
Lecturi: Faptele Apostolilor 12,1-11; 2Timotei 4,6-8.17-18; Evanghelia Matei 16,13-19; lecturi


Omilie

Astăzi celebrăm sărbătoarea sfinților Petru și Paul, cei mai mari apostoli. Petru, un simplu pescar de pe lacul Tiberiadei devenit primul care conduce Biserica; Paul, care, după ce a fost persecutor de creștini, ajunge cel mai zelos apostol. Unul și altul sunt morți martiri la Roma: Petru, crucificat în timpul persecuției declanșate de Nero în anul 64; Paul decapitat câțiva ani mai târziu, în 67. În liturgia Cuvântului ne face să parcurgem etapele slujirii lui Petru și Paul: experiența captivității lui Petru din care este eliberat în mod miraculos (cf. Fap 12,1-11), suferințele lui Paul din care Domnul îl salvează (2Tim 4,6-8.17-18), mărturie lui Petru în Cezarei lui Filip (cf. Mt 16,13-19).

                         
În prima lectură (Fap 12,1-11) se relatează ceea ce se petrece după moartea și învierea lui Isus: sunt vindecările multe prin mâinile apostolilor. Irod Agripa, nepotul lui Irod cel Mare, a declanșat persecuția: Iacob, fratele lui Ioan,  este ucis cu sabia, Petru este aruncat în închisoare de către Sinedriu, care credea că vor termina cu creștinii, așteptând să fie judecat și executat. Dar Biserica lui Cristos acționează cu îndrăzneală în rugăciune: „se făceau neîncetat rugăciuni de către Biserică, pentru el, la Dumnezeu (v. 5). În fața atacurilor răului comunitatea creștină se roagă pentru Petru. Asistența grijulie a Domnului nu-i lipsește lui Petru. Convingerea Bisericii este una singură:  să-l ajute în încercări. „În noaptea dinaintea zilei în care Irod avea să-l înfăţişeze” (v. 6), „lanţurile i-au căzut de la mâini” (v. 7); îngerul îl conduce pe Petru afară din închisoare: „atunci Petru, venindu-şi în fire, a zis: «Acum ştiu, într-adevăr, că Domnul l-a trimis pe îngerul său şi m-a scăpat din mâinile lui Irod»” (v. 11). Petru continuă să-l anunțe pe Cristos. O comunitate creștină se năștea. Biserica poate să suporte persecuții din cauza credinței în Isus, însă proclamarea Evangheliei continuă până când și ultimul om de pe pământ, doritor de mântuire, obține harul de la Domnul înviat. După apostolului Petru eliberat din închisoare deducem că cei care lucrează cu Domnul și îi sunt fideli nu sunt supuși înfrângerii nici eșecului. „Aveți încredere, eu am învins lumea”, spune Cristos.

În a doua lectură Paul dă mărturie (2Tim 4,6-8.17-18). În închisoare apostolul scrie adresându-se lui Timotei, episcop de Efes, despre lupta sa din toate zilele. E un discurs de rămas bun; sunt ultimele gânduri. Paul ne oferă tablou său autobiografic, statura spirituală și morală a sa: „am luptat lupta cea bună, am ajuns la capătul alergării, mi-am păstrat credinţa. De acum îmi este rezervată coroana dreptăţii pe care mi-o va da în ziua aceea Domnul, judecătorul cel drept” (v. 7-8). Apostolul a suferit mult. S-a interesat de comunitățile creștine întemeiate; multe probleme de natură umană și socială. Dar privirea sa era îndreptată spre cer de unde va aștepta coroană gloriei de la Cristos. Până la sfârșit anunță Evanghelia și o face printre neamurile păgâne. „Domnul însă mi-a fost alături şi m-a întărit, pentru ca predicarea să se împlinească prin mine şi s-o audă toate popoarele” (v. 17). Dacă totul e paralizat de frică, abandonat în fața tribunalului, apostolul știe că poate conta pe Domnul și cântă victoria finală: „Lui să-i fie glorie în vecii vecilor! Amin!” (v. 18). Isus i-a dat puterea de a rezista. Fără această prezență, Paul nu ar fi putut niciodată să fie așa cum a fost. Nici Petru.

Evanghelia după Matei (Mt 16,13-19) prezintă dialogul dintre Isus și discipolii săi la poalele muntelui Hermon, în ținutul tribului Dan, ale cărui piscuri înzăpezite domină izvoarele Iordanului [astăzi în Liban]. Irod îşi construise oraşul lui de vacanță, dându-i numele de Cezar. „Venind în părțile Cezareii lui Filip”,  într-o zonă păgână. Aici, chiar în locul cel mai îndepărtat de Ierusalim, Isus îi întreabă pe ucenicii săi, mai întâi, care sunt părerile oamenilor despre el: „cine spun oamenii că este Fiul Omului?” (v. 13). Din auzite, discipolii prezintă părerile cu privire la Isus: spun că el ar fi Ioan Botezătorul sau Ilie sau Ieremia sau unul dintre profeți. Sunt părerile cele mai răspândite, sunt așteptările religioase de-a lungul timpurilor. Apoi, îi întreabă: „Dar voi cine spuneţi că sunt eu?” (v. 15). Până în acest moment sunt ceilalți care îl întreabă pe Isus: cei care observau legea, bogații, fariseii, saduceii; toți îi cer lui Isus să le arate un semn din cer… Acum, însă, Domnul este cel care pune întrebări…

Inspirat de Dumnezeu, Petru proclamă că Isus este Mesia. Primul care mărturiseşte credinţa în Cristos: „Tu eşti Cristos, Fiul Dumnezeului cel viu” (v. 16). Da, pentru a ajunge la realităţile divine, trebuie o „revelaţie”; inteligenţa umană este incapabilă să-l definească pe Dumnezeu. A fost purtat de o revelaţie: „Fericit eşti, Simon, fiul lui Iona, căci nu carnea şi sângele ţi-au revelat aceasta, ci Tatăl meu care este în ceruri” (v. 17). La această mărturisire de credință, Isus răspunde apostolului recunoscând în el o stâncă [Kefa]: „tu eşti Petru şi pe această piatră voi zidi Biserica mea şi porţile iadului nu o vor birui” (v. 18). Cristos răspunde, mai întâi de toate, dezvăluindu-i sensul noului său nume: din Simon l-a făcut Petru. Arată care este rolul lui Petru în comunitatea discipolilor: stânca, piatră de credință. Îi dă apostolului „puterea cheilor”: „Ţie îţi voi da cheile împărăţiei cerurilor” (v. 19), adică anunțând că este mai mare peste Biserică. De ce Isus i-a dat lui Petru această misiune? Vrea ca discipolii săi să fie o comunitate, adică persoane care trăiesc în unitate. Petru este primul responsabil în Biserică de această unitate.

„Sfântul Petru este fundamentul Bisericii, și Paul este arhitectul, constructorul”, spune sfântul Ambrozie (De Sp. S. II, 13, 158; PL 16, 808). Două coloane ale Bisericii născânde în general și în particular ale Bisericii din Roma.

bibliografia [anul A]: Armellini F. http://www.qumran2.net; http://www.settimananews.it/tema/ascolto-annuncio; Biblia, Sapientia, Iași 2013; Bianco E., Accogliere la parola. Anno A, Elle Di Ci, Leumann (Torino) 1998; Brèthes Ch., Feuillets liturgiques. Année A, MédiasPaul & Éditions Paulines, 1987; Cantalamessa R. http://www.qumran2.net; Commento della Bibbia liturgica, Edizione Paoline, Roma 1981; Ceccarelli M. http://www.donmarcoceccarelli.it; Comastri A, Il giorno del Signore. Riflessioni sulle letture festive. Ciclo A,  Edizioni Paoline, Torino 1989; Compazieu J. http://dimancheprochain.org; Cortesi A., https://alessandrocortesi2012.wordpress.com; Doglio C. https://www.qumran2.net; Dumea C. www.calendarcatolic.ro; www.pastoratie.ro;  Garcìa J. M. http://www.catechistaduepuntozero.it; Lasconi T. http://www.paoline.it/blog/liturgia; Lucaci A. http://ro.radiovaticana.va; Ludmann R., Parole pour ta route, Paris 1986; Maggioni B. http://www.qumran2.net; Manicardi L. https://www.monasterodibose.it; Marchioni G., Echi della parola di Dio. Omelie domenicali e festive per l’anno A, Elledici, Torino 1998; Masetti N., Guidati dalla Parola, EMP, Padova 1995; Orestano C. F. http://www.monasterodiruviano.it; Predici și omilii, https://www.elledici.org; Ravasi G., Celebrarea și trăirea Cuvântului, Sapientia, Iași 2014; Tessarolo A., Messale e lezionario meditato, EDB Bologna 1974; Thabut M.-N. http://thierry.jallas.over-blog.com.

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu