vineri, 26 iunie 2020

† Duminica a 13-a de peste an [A]: Viața nouă primită de la Domnul [28 iunie 2020]

 Viața nouă primită de la Domnul
pr. Isidor Chinez – Izvoarele [IS] ora 8:00 (28 iunie 2020)    
Lecturi: 2Regi 4,8-11.14-16a; Romani 6,3-4.8-11; Evanghelia Matei 10,37-42; lecturi

Omilie

Astăzi Cuvântului Domnului se mișcă în a recunoaște „trecerea lui Dumnezeu” în trimișii săi, fie profeți, fie apostoli, fie unul fiecare ce vrea să-și ducă crucea împreună cu Domnul. Prima lectură povestește despre profetul Elizeu văzut și primit de o femeie drept omul lui Dumnezeu; Evanghelia vorbește ucenicilor pe care Isus îi trimite în lume, dar în realitate exprimă condițiile pentru oricine vrea să-l urmeze pe Domnul. Sunt cuvinte exigente și răscolitoare. Cristos cere de la cel care vrea să-l urmeze să se angajeze fără măsură, până la sfârșit, să fie liber, dispus să înfrunte crucea. Lectura a doua descrie viața creștină ca o identificare deplină în viața lui Cristos.


 În prima lectură luată din cartea Regilor (2Rg 4,8-11.14-16a) Elizeu este la începutul activității sale de profet pe la anul 850 î. C. Este discipolul și succesorul lui Ilie și e primit cu ospitalitate în casa unei familii nu ca un drumeț sau pelerin, dar că pe „omul lui Dumnezeu”. Femeia din Șunem face parte din poporul lui Israel, din tribul lui Isahar, stabilit în bogata câmpie Esdrelon, lângă valea lui Izreel [între Tabor și muntele Carmel]. Ea și soțul săi decid să-i construiască la etaj o cameră mobilând-o cu tot ce avea ea ca să stea liniștit și comod profetul. Motivul îl spune soțului: „Iată, ştiu că omul acesta care trece totdeauna pe la noi este un om sfânt al lui Dumnezeu!” (v. 9). Ospitalitatea pentru oriental este deschidere și atenție pentru omul singur și părăsit. Notăm: să-i dea o cameră curată, un pat, o masă, un scaun și o lampă pentru a medita și a se odihni este mult mai mult decât un lux: este o bogăție. Femeia oferă ospitalitate fără interes personal, nu cere nimic în schimb, bucuroasă că a fost de ajutor „omului lui Dumnezeu”. Dar nu rămâne fără recompensă. La recomandarea slujitorului său, Ghehazi, – care îi este și interpret – profetul îi promite femeii darul mult așteptat de ea pe care nu îndrăznește să-l spere; îi promite un fiu căci nu are nici un copil şi soţul ei e în vârstă: „la anul, pe vremea aceasta, vei ţine în braţe un fiu!” (v. 15). Domnul o recompensează pentru că a știut să vadă trecerea lui Dumnezeu în trecerea omului lui Dumnezeu. Este un miracol pe care familia îl așteptă. Femeia descoperă în Dumnezeu secretul care o purta să-l iubească. Domnul o recompensează binecuvântând și demonstrând că el este dătătorul vieții.


Continuă scrisoarea sfântului Paul către primii creștini din Roma (Rom 6,3-4.8-11). Amintește că răscumpărarea lui Cristos are efecte directe asupra vieții omului datorită botezului care l-au primit romanii. Este ziua cea mai importantă a vieţii, când au fost „primiți” în marea familie creștină prin patima, moartea și învierea lui Isus. Au fost „botezați în moarte”, nu pentru funeralii, ci pentru „renaștere”, ca a lui Cristos, înviind din morți spre gloria Tatălui. Paul face apel la ritul baptismal prin scufundare. În Biserica primară se scufundau în apă adulții, în noaptea de Paști. Participă la moartea și îngroparea lui Isus, adică sfârșitul solidarității în păcat: „am fost înmormântaţi împreună cu el prin botez în moartea lui pentru ca, după cum Cristos a înviat din morţi prin gloria Tatălui, la fel şi noi să umblăm într-o viaţă nouă” (v. 4). Domnul ni s-a alătură prin botez. Apele de la botez sunt considerate pentru romani o nouă naştere. În mormântul apei din izvorul baptismal pătrunde omul vechi, învăluit în slăbiciune și mizerii, pentru a muri acolo, lăsând în urma sa hainele răului. Catehumenul îngropa trecutul caracterizat prin violențe, uri, adultere, furturi, coruperi, imoralități, dar ridicându-se din apă arăta ființa nouă gata să-l urmeze în drumul său pe Cristos. Iese o creatură nouă, strălucitoare, capabilă de a merge într-o viață nouă. În ziua botezului, ne-am scufundat într-un ocean de iubire a lui Dumnezeu Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt. Este solidaritatea cu Isus în misterul său; este „primirea” din partea aceluia care ne-a iubit; este comuniunea misterică care face omul să trăiască chiar viața lui Dumnezeu; este o omenire nu distrusă de germenii morții copleșită de păcat, ci de Cristos care este dominat de har și viață. Dumnezeu nu impune harul, ci îl oferă. În acest ultim verset, apostolul indică consecințele practice ale evenimentului: dacă botezul este ziua renașterii, acesta înseamnă începutul unei vieți morale complet noi; creștinul nu poate să continue faptele de mai înainte, trebuie să considere că „sunteţi morţi pentru păcat, dar vii pentru Dumnezeu în Cristos Isus!” (v. 11).



A urma pe Cristos este foarte exigent. În Evanghelia după Matei (Mt 10,37-42) încheie „discursul misionar” în care însuși Isus indică care sunt cerințele urmării sale: să-l iubești mai mult decât orice altă realitate, să renunți la propria viață, să primești persoana altuia, a celor umili. Verbul „a primi” este pronunțat de opt ori în discursul despre misiune și înseamnă inima Sfintei Scripturi.



Isus trebuie iubit mai presus de toate. Precizează cu multă tărie că iubirea noastră pentru el trebuie să treacă înainte de toate legăturile familiei: „cine îşi iubeşte tatăl sau mama mai mult decât pe mine nu este vrednic de mine” (v. 37). Vestirea Împărăției este exigența cea mai mare, chiar respectul față de părinți de la care am primit viață. Este vorba despre o provocare cu care Cristos le cere discipolilor săi ca iubirea pentru el să treacă înaintea tuturor celorlalte iubiri. Lasă să transpară „unicul necesar”: Cristos Isus. Este „radicalismul evanghelic” pentru că este măsura sa „capabilă” de Dumnezeu. Să-l punem pe Domnul în centrul existenţei noastre. Când omul întâlnește pe Isus întâlnește crucea și iubirea sa până la sfârșit. Dacă privim mai atent, vom vedea că Cristos nu se adresează mulţimii, ci apostolilor: „cine nu-şi ia crucea şi nu mă urmează nu este vrednic de mine” (v. 38). Isus revendică precedenţa absolută între toţi şi toate.



Trebuie să trăim într-o atitudine de dăruire; să avem faţă de alţii spirit de primire şi de ospitalitate: „cine vă primeşte pe voi pe mine mă primeşte, iar cine mă primeşte pe mine îl primeşte pe acela care m-a trimis” (v. 40). La cei vechi ospitalitatea era sacră. La popoarele sărace oaspetele este primit cu căldură și respect. Astăzi străinul este considerat ca un intrus. Se practică ospitalitatea încă, dar este condiționată de interese: a devenit o industrie, izvor de bani; turistul este perceput ca sursă de bogăție…



Discipolul este cel care anunță venirea Domnului. „Primirea” este definitivă! Se vorbește despre martiriu, despre dăruirea completă și fără rezerve! Mărturisim în lumea întreagă iubirea sa gratuită! Este viața nouă primită de la Domnul!



Să ne gândim: ce loc ocupă Isus în viaţa noastră? Poţi spune că el este prietenul tău? Cere mult!?... Cristos face parte din familia ta?... Atunci, care-i este locul?

bibliografia [anul A]: Armellini F. http://www.qumran2.net; http://www.settimananews.it/tema/ascolto-annuncio; Biblia, Sapientia, Iași 2013; Bianco E., Accogliere la parola. Anno A, Elle Di Ci, Leumann (Torino) 1998; Brèthes Ch., Feuillets liturgiques. Année A, MédiasPaul & Éditions Paulines, 1987; Cantalamessa R. http://www.qumran2.net; Commento della Bibbia liturgica, Edizione Paoline, Roma 1981; Ceccarelli M. http://www.donmarcoceccarelli.it; Comastri A, Il giorno del Signore. Riflessioni sulle letture festive. Ciclo A,  Edizioni Paoline, Torino 1989; Compazieu J. http://dimancheprochain.org; Cortesi A., https://alessandrocortesi2012.wordpress.com; Doglio C. https://www.qumran2.net; Dumea C. www.calendarcatolic.ro; www.pastoratie.ro;  Garcìa J. M. http://www.catechistaduepuntozero.it; Lasconi T. http://www.paoline.it/blog/liturgia; Lucaci A. http://ro.radiovaticana.va; Ludmann R., Parole pour ta route, Paris 1986; Maggioni B. http://www.qumran2.net; Manicardi L. https://www.monasterodibose.it; Marchioni G., Echi della parola di Dio. Omelie domenicali e festive per l’anno A, Elledici, Torino 1998; Masetti N., Guidati dalla Parola, EMP, Padova 1995; Orestano C. F. http://www.monasterodiruviano.it; Predici și omilii, https://www.elledici.org; Ravasi G., Celebrarea și trăirea Cuvântului, Sapientia, Iași 2014; Tessarolo A., Messale e lezionario meditato, EDB Bologna 1974; Thabut M.-N. http://thierry.jallas.over-blog.com.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu