miercuri, 20 mai 2020

† Înălțarea Domnului [A]: În lume cu Isus [21 mai 2020]

Înălțarea Domnului în gloria Tatălui
 În lume cu Isus
 pr. Isidor Chinez – Izvoarele [IS] ora 18:30 (21 mai 2020)   
Lecturi: Faptele Apostolilor 1,1-11; Efeseni 1,17-23; Evanghelia Matei 28,16-20; lecturi

Omilie


Este Înălțarea Domnului în gloria lui Dumnezeu Tatăl. În momentul în care Isus s-a despărțit de apostoli, pentru a se duce la Tatăl, le-a încredințat misiunea de a continua opera sa: „acum mergeți, faceţi ucenici, botezându-i și învăţându-i să ţină toate câte v-am poruncit!” Este misiunea de a evangheliza prin mijloacele de care fiecare dispune: „unde este tristețe, noi să punem bucurie; unde este întuneric, noi să punem lumină; unde este îndoială, noi să proclamăm adevărul; unde este descurajarea, noi să redăm speranța!”


Sfântul Luca în Faptelor Apostolilor (Fap 1,1-11) descrie ultima întâlnire a lui Isus cu discipolii înainte de înălțarea la cer. Cristos dă ucenicilor săi ultimele lămuriri: „să aştepte promisiunea Tatălui «pe care – zicea el – aţi auzit-o de la mine: Ioan a botezat cu apă, dar voi veţi fi botezaţi în Duhul Sfânt, nu după multe zile»” (v. 4-5). Domnul înviat nu răspunde la curiozitatea discipolilor pentru „a restabili împărăția lui Israel”, dar mută atenția tuturor la mărturia universală: „când va veni Duhul Sfânt asupra voastră, voi veţi primi o putere şi îmi veţi fi martori în Ierusalim, în toată Iudeea şi Samaria şi până la marginile pământului” (v. 8). Luca subliniază sensul despărțirii de Cristos: arată că noua istorie a început – aceea a prezenței lui Isus în lume, în și prin Biserică. Faptele Apostolilor descrie înălțarea Domnului într-un singur rând: „el a fost înălţat şi un nor l-a ascuns din ochii lor” (v. 9). Se vorbește despre un „nor”: e semnul prezenței lui Dumnezeu. Atenția este îndreptată asupra înălțării: în două versete este folosit de patru ori cuvântul „cer”: „în timp ce erau cu ochii aţintiţi spre cer şi el se înălţa, iată că le-au apărut doi bărbaţi în haine albe şi le-au spus: «Bărbaţi galileeni, de ce staţi privind la cer? Acest Isus, care a fost înălţat de la voi la cer, va veni tot aşa cum l-aţi văzut mergând spre cer»” (v. 10-11). Ceea ce Luca afirmă este urcarea lui Isus la Tatăl: Domnul, cu întreaga sa umanitate, întră în gloria divină care-i este proprie. Este recunoașterea intrării în Dumnezeu a umanității lui Cristos – deci și a noastră. Atitudinea lor este criticată de doi bărbaţi îmbrăcați în haine albe: este marea revelație pascală – Isus înălțat în gloria Tatălui. Discipolii privesc în sus… Între înălțarea Domnului și revenirea lui este timpul Duhului Sfânt și al Bisericii. Cristos este activ prin Duhul Sfânt, dătător de viață. Sărbătoarea de astăzi invită creștinii să stea cu picioarele pe pământ și privirea sus în cer. 



În lectura a doua apostolul Paul ne aminteşte despre semnificația înălțării Domnului în viaţa credincioşilor din Efes (Ef 1,17-23):  „Dumnezeul […] Tatăl gloriei […] înviindu-l pe Cristos din morţi l-a aşezat la dreapta sa în ceruri, deasupra oricărui principat şi oricărei puteri, stăpâniri şi domnii” (v. 20-21). Termenul „înălțare” vine de la Paul – „ridicându-se în înălțime, a dus captivă captivitatea” noastră (Ef 4,8) – care aplică textul lui Cristos glorificat, care, prin victoria asupra forțelor satanice, s-a înălțat la ceruri, dar coboară în Biserică asemenea Duhului Sfânt la Rusalii. Lectura este o reflecție asupra glorificării lui Isus care este întronizat la dreapta Tatălui mai presus decât puterile cerești. Puteri, stăpâniri, domnii erau spirite sau forțe conform cosmogoniei păgâne care a făcut cosmosul, planetele, fenomenele atmosferice. În teologia creștină acești termeni sunt folosiți pentru a indica diferite cete de îngeri în slujirea lui Dumnezeu. Isus este mai presus decât astfel de puteri.



Această glorificare a lui Cristos îi corespunde transformarea omului: „luminându-vă ochii inimii voastre ca să cunoaşteţi care este speranţa chemării sale” (v. 18). La această glorie se împărtăşesc toți credincioşii, întreaga Biserică, pe care el vrea s-o atragă la sine. Mai mult, Isus cel înviat este Domnul Bisericii pe care vrea să o aibă lângă el. Plinătatea Bisericii rămâne Cristos înviat care împlinește totul în toți.



Evanghelia după Matei (Mt 28,16-20) încheie misiunea lui Isus exact în aceea regiunea de unde a pornit, din Galileea. Ne relatează unica apariție a celui înviat în Galileea, la un munte „hotărât lor de Isus”: „cei unsprezece discipoli au mers în Galileea, pe muntele hotărât lor de Isus” (v. 16). Este ultima manifestare vizibilă a Domnului. Nu sunt chemați apostoli ci doar ucenici căci mai au de învățat multe. Suntem în Galileea – o regiune a păgânilor: „nu putea să iasă nimic bun”. Din acest pământ dispreţuit își începe misiunea Cristos. Şi de aici discipolii își continuă misiunea să facă „ucenici din toate neamurile”


Isus apropiindu-se de cei unsprezece ucenici nu îi mustră pentru fuga de pe Calvar, nu îi face să roșească pentru puțina lor credință, dar le revelează gloria pe care o primește de la Tatăl: „Apropiindu-se, Isus le-a vorbit: «Mi-a fost dată toată puterea în cer şi pe pământ»” (v. 18). Cristos îmbrățișează cu suveranitatea sa divină cerul și pământul. Este Kýrios, adică Domnul cerului și al pământului, făcând din absența sa fizică o prezență invizibilă așa cum a primit-o prin înviere. Isus se apropie de ucenici, la fel discipolii se pune în mișcare întâlnind toate popoarelor din lume pentru a cunoaște pe Tatăl și Fiul și Duhul Sfânt. Le-a spus: „Aşadar, mergând, faceţi ucenici din toate neamurile, botezându-i în numele Tatălui, şi al Fiului, şi al Sfântului Duh, învăţându-i să ţină toate câte v-am poruncit!” (v. 19-20). Misiunea apostolilor este de a face ucenici prin botez și învățătură.



Evanghelistul Matei – dintre toți evangheliștii – este unicul care prezintă misterul înălțării lui Isus nu ca o părăsire a acestei lumi. Matei și-a început evanghelia cu Emanuel  [Dumnezeu-cu-noi] și termină nu cu plecarea sa dintre noi, ci cu permanența sa cu noi până la sfârșitul veacurilor: „iată, eu sunt cu voi în toate zilele, până la sfârşitul lumii!” (v. 20). Noi nu putem să ne simțim „orfani” de Isus din moment ce el nu a plecat, ci mai curând trebuie să ne decidem de a pleca și noi în misiunea anunțată de însuși Domnul: „Merge-ți, faceți ucenici din toate popoarele!”



Suntem gata să devenim martorii Domnului și a continua opera sa în lume? Cristos ne dă în fiecare zi Duhul său Sfânt care ne face martorii iubirii sale printre oameni…

bibliografia [anul A]: Armellini F. (http://www.qumran2.net); Biblia, Sapientia, Iași 2013; Bianchi E. (http://www.monasterodibose.it); Bianco E., Accogliere la parola. Anno A, Elle Di Ci, Leumann (Torino) 1998; Brèthes Ch., Feuillets liturgiques. Année A, MédiasPaul & Éditions Paulines, 1987; Cantalamessa R. (http://www.qumran2.net); Commento della Bibbia liturgica, Edizione Paoline, Roma 1981; Ceccarelli M. (http://www.donmarcoceccarelli.it); Comastri A, Il giorno del Signore. Riflessioni sulle letture festive. Ciclo A,  Edizioni Paoline, Torino 1989; Compazieu J. (http://dimancheprochain.org); Cortesi A., (https://alessandrocortesi2012.wordpress.com); Doglio C. (https://www.qumran2.net); Dumea C. (www.calendarcatolic.ro; www.pastoratie.ro);  Garcìa J. M. (http://www.catechistaduepuntozero.it); Lasconi T. (http://www.paoline.it/blog/liturgia); Lucaci A. (http://ro.radiovaticana.va); Ludmann R., Parole pour ta route, Paris 1986; Maggioni B. (http://www.qumran2.net); Manicardi L. (https://www.monasterodibose.it); Marchioni G., Echi della parola di Dio. Omelie domenicali e festive per l’anno A, Elledici, Torino 1998; Masetti N., Guidati dalla Parola, EMP, Padova 1995; Orestano C. F. (http://www.monasterodiruviano.it); Predici și omilii (https://www.elledici.org); Ravasi G., Celebrarea și trăirea Cuvântului, Sapientia, Iași 2014; Tessarolo A., Messale e lezionario meditato, EDB Bologna 1974; Thabut M.-N. (http://thierry.jallas.over-blog.com).

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu