vineri, 6 decembrie 2019

† Duminica a 2-a din Advent [A]: În speranța milostivirii divine [8 decembrie 2019]


Ioan Botezătorul arătând spre... sculptură de Giuliano Vangi; Firenze (Italia).
 În speranța milostivirii divine
 pr. Isidor Chinez – Izvoarele [IS] ora 8:00 (8 decembrie 2019)      

Lecturi: Isaia 11,1-10; Romani 15,4-9; Evanghelia Matei 3,1-12; lecturi

Omilie


Timpul Adventului este așteptare și pregătire a popoarelor pentru prima venire a lui Isus și însuflețește în noi dorința fierbinte după venirea ultimă a lui Cristos. Este timp de așteptare, de pregătire în speranța milostivirii divine. Lecturi biblice din această duminică a doua din Advent ne anunță planul lui Dumnezeu ce ne conduce la el. În liturgia de astăzi avem pe profetul Isaia, pe Ioan Botezătorul și pe apostolul Paul privind spre Cristos care vine pentru a ne mântui.



Se știe că autorilor biblici le plac imaginile. Iată imaginea superbă din Isaia din Cartea lui Emanuel (Is 11,1-10): un trunchi tăiat și uscat din cauza păcatelor dar, soarele răsărind, din trunchiul mort o mlădiță se ivește la viață. „O ramură va ieși din trunchiul lui Iese și un vlăstar se va ridica din rădăcinile lui” (v. 1).  Această mlădiță este darul lui Dumnezeu, pe care omenirea incapabilă să-l facă să răsară din sânul ei. Este figura lui Mesia din descendența davidică. Această ramură va aduce pace și dreptate. „Peste el se va odihni Duhul Domnului: duhul înţelepciunii şi al înţelegerii, duhul sfatului şi al tăriei, duhul ştiinţei şi al fricii de Domnul” (v. 2). Duhul își manifestă influența printr-o serie de daruri. Însă darul cel mai înalt îl primește Mesia ce realizează într-o lume reînnoită împăcarea „dușmanilor naturali”: „lupul va trăi cu mielul... vițel și leul vor mânca împreună...” (v. 6). Este un nou paradis. Perechile opuse și ostile a animalelor sălbatice [lupul, leopardul, puiul de leu, ursoaica, leul, vipera] și a animalelor domestice [mielul, capra, vițelul, vaca, boul] se unesc într-o armonie indestructibilă de pace mesianică. Mesajul lui Isaia este reconciliere: venirea lui Dumnezeu face să înceteze conflictele naturale. Este o viziune de credință care vorbește despre o noutate extraordinară: trunchiul lui Iese a inaugurat un timp nou, care va găsi plinătatea în reconcilierea universală a venirii lui Cristos. În acest timp de Advent să ne străduim a privi spre Isus ca acela care posedă plinătatea Duhului. Venirea sa în natura noastră poartă cu sine darurile divinității sale și inaugurează timpurile de pe urmă.

În lectura a doua luată din Scrisoarea către Romani (Rom 15,4-9), sfântul Paul descrie capacitatea de primire supranaturală dintre dușmanii „culturali” ce se opuneau diverselor tradiții religioase. Împăcarea, care este în comunitățile creștine între credincioșii care provin din evrei și păgâni, este un semn al unei lumi reconciliate de Isus, nu după rasă [„suntem fii lui Abraham”]; unicul lucru care ne unește este credința în Cristos, mântuitorul. Paul îl prezintă pe Isus ca salvatorul tuturor oamenilor.  Primirea cu credință trebuie să o rezervăm lui Cristos care intră în istorie pentru a o elibera și a o salva. Ceea ce ni se cere este de a fi primitor: a face totul pentru toți. Apostolul Paul se adresează creștinilor din Roma. La fel ca în toate orașele mari, se găsesc oameni foarte diferiți, creștini devotați și creștini fără elan, evrei și creștini convertiți. El anunță dăruirea și slujirea tuturor: „Primiți-vă unii pe alții după cum și Cristos v-a primit pe voi spre gloria lui Dumnezeu” (v. 7), fără plictiseli, fără excluderi și dispreț. Să învățăm să trăim în pace în Biserică, înainte de a pretinde pacea de la alții. „Vă spun că, într-adevăr, Cristos s-a făcut slujitorul celor circumcişi pentru a împlini promisiunile făcute părinţilor şi a dovedi astfel că Dumnezeu este credincios şi pentru ca naţiunile păgâne să-l glorifice pe Dumnezeu pentru îndurarea sa” (v. 8-9). Dumnezeul milostivirii se află în Isus. Să ne pregătim să-l primim cu credință. Timpul Adventului este timpul așteptării și a speranței, dar  timpul să mărim încrederea în Dumnezeu reconciliatorul tuturor oamenilor prin îndurarea sa.

În Evanghelia după sfântul Matei (Mt 3,1-12), găsim un profet – ultimul profet din Vechiul Testament – pe Ioan Botezătorul care trebuie să atragă atenția noastră în ceea ce privește venirea lui Cristos. Ioan se prezintă ca un ascet al pustiului, cu haine aspre și cu centură de piele în jurul coapsei. „A apărut în Deșertul Iudeii” (v. 1) – regiune pietroasă, lipsită de verdeață, între Marea Moartă, unde curge Iordanul, și Podișul Iudeii, între Ierusalim și Betleem și ținutul Negheb, din sudul Israelului. Îi invită pe toți la împăcarea cu Dumnezeu printr-o convertire personală și comunitară: „el zicea: «Convertiţi-vă, pentru că s-a apropiat împărăţia cerurilor!»” (v. 2). Îl așteaptă pe Mesia: un judecător exigent. Matei evocă în paginile sale profeția lui Isaia – „Glasul celui care strigă în pustiu: «Pregătiți calea Domnului, faceți drepte cărările lui!»” (v. 3) – sau ideile în vigoare din mănăstirea iudaică de la Qumran, lângă Marea Moartă spre Israel. Este un profet dur: curăță arzând zgura răului și a păcatului. „Lopata de vânturat este în mână lui şi va curăţa aria sa: va aduna grâul în grânarul său, iar pleava o va arde în focul care nu se va stinge” (v. 12).

Ceea ce îl interesează pe evanghelistul Matei este în primul rând mesajul pe care îl proclamă: „Convertiți-vă... pregătiți calea Domnului!” Amintește insistent de necesitatea de „a da roade”. Convertirea cere de la toți să fie tradusă în fapte. El anunță judecata celui care vine: Cristos sau Mesia. Dar Isus nu este așa: el merge spre păcătoșii; își dă viața pentru păcatele oamenilor. Ultima trăsătură a lui Mesia este: slujitorul tuturor. Îi primește pe toți. Cristos a primit „națiunile păgâne ca să-l glorifice pe Dumnezeu pentru îndurarea sa” (Rom 15,9), după cum se citește în lectura a doua.

Sunt numeroși evreii: „veneau la el din Ierusalim, din toată Iudeea şi din toate împrejurimile Iordanului şi erau botezaţi de el în râul Iordan mărturisindu-şi păcatele” (v. 5-6). Răspunde la chemarea lui Ioan ce poartă speranță anunțând venirea Aceluia care „vă va boteza în Duh Sfânt şi cu foc” (v. 11). Acesta este Isus asupra căruia rămâne Duhul Sfânt.

Dar fariseii și saduceii s-au arătat neîncrezători căci nu acesta este modul de a ierta păcatele prevăzut de Legea lui Moise. Fără îndoială neîncrederea lor a provocat vorbele de ocară dure din partea lui Ioan Botezătorul: „Pui de vipere! Cine v-a învățat să fugiți de mânia care vine?” (v. 7). Fiind urmașii ai lui Abraham nu este o garanție a mântuirii. Adevărata convertire trebuie să producă roade vizibile. Convertirea înseamnă ascultarea Evangheliei. Sunt gesturi de primire, de împărtășire, de solidaritate. A ne converti însemnă în primul rând a ne recunoaște păcătoși. „Eu vă botez cu apă, spre convertire” (v. 11). Dumnezeu atinge cu iubirea sa pe fiecare dintre copiii săi. Judecata ce ne așteaptă să o pregătim este focul iubirii ce va distruge tot ceea ce nu are stabilitate pentru a fi împreună cu Dumnezeu.

Vestea adusă de Cristos trezește o mare speranță în milostivirea divină…



bibliografia [anul A]: Armellini F. (http://www.qumran2.net); Biblia, Sapientia, Iași 2013; Bianchi E. (http://www.monasterodibose.it); Bianco E., Accogliere la parola. Anno A, Elle Di Ci, Leumann (Torino) 1998; Cantalamessa R. (http://www.qumran2.net); Commento della Bibbia liturgica, Edizione Paoline, Roma 1981; Ceccarelli M. (http://www.donmarcoceccarelli.it); Comastri A, Il giorno del Signore. Riflessioni sulle letture festive. Ciclo A,  Edizioni Paoline, Torino 1989]; Compazieu J. (http://dimancheprochain.org); Cortesi A., (https://alessandrocortesi2012.wordpress.com); Dumea C. (www.calendarcatolic.ro; www.pastoratie.ro);  Garcìa J. M. (http://www.catechistaduepuntozero.it); Lasconi T. (http://www.paoline.it/blog/liturgia); Lucaci A. (http://ro.radiovaticana.va); Ludmann R., Parole pour ta route, Paris 1986; Maggioni B. (http://www.qumran2.net); Masetti N., Guidati dalla Parola, EMP, Padova 1995; Orestano C. F. (http://www.monasterodiruviano.it); Predici și omilii (https://www.elledici.org); Ravasi G., Celebrarea și trăirea Cuvântului, Sapientia, Iași 2014; Tessarolo A., (ed) Messale e lezionario meditato, EDB Bologna 1974; Thabut M.-N. (http://thierry.jallas.over-blog.com).



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu