vineri, 20 septembrie 2019

† Duminica a 25-a de peste an [C]: Şiretenia discipolului [22 septembrie 2019]

Administratorul nedrept.
Şiretenia discipolului
 pr. Isidor Chinez – Izvoarele [IS] ora: 8:00 (22 septembrie 2019)   
Lecturi: Amos 8,4-7; 1Timotei 2,1-8; Evanghelia Luca 16,1-13; lecturi

Omilie


Elementul comun ale lecturilor de astăzi este denunțarea puterii banilor și bogăția pe care o poartă Isus vorbind despre unicul și adevăratul Dumnezeu. Anunțul împărăției Domnului și a iubirii care salvează este făcut într-o lume divizată între bogați și săraci. În Vechiul Testament și în Evanghelie se vorbește despre bunurile câștigate în mod fraudulos. Dar bogații din Israel, spre deosebire de administratorul necinstit, nu au făcut nimic pentru a-și asigura prieteniile pentru viață cealaltă: aceasta este rugăciunea discipolului pentru toți oamenii...





Liturgia Cuvântului începe cu o proclamaţie făcută de Amos (Am 8,4-7), profetul dreptății: „voi îl călcaţi în picioare pe cel nevoiaş şi-i nimiciţi pe cei umili ai ţării” (v. 4). Amos este un profet din secolul al VIII-lea înainte de Cristos, dintr-o epocă în care țara lui Israel era împărțită în două regate. Micul păstor este ales de Dumnezeu dintr-un sătuc – Tecoa, nu departe de Betleem, la 18 km la sud de Ierusalim, la marginea pustiului lui Iuda – să predice în Regatul de Nord [un regat necredincios, schismatic; se închina la vițelul de aur] la sanctuarul din Betel sau în cel din Samaria [capitala regatului în timpul domniei lui Ieroboam al II-lea (767-747 î.C.], să vestească cuvântul lui Dumnezeu [pe la anului 760 î.C.]. Chemarea divină este neașteptată și irezistibilă: „Domnul Dumnezeu vorbește; cine ne va profeți?” (Am 3,8). Ne dă un cadru al societăţii israelite: Regatul din Nord se bucura de pace și de siguranță; înflorea comerțul, se dezvolta agricultura; se construiau palate luxoase. Profetul abordează dur dezordinile, inegalitățile şi exploatările celor săraci; unica lor „divinitate” este banul: falsifică balanțele, fac speculații, înșeală aproapele. Zgârcitul este descris mereu cu preocuparea rușinoasă de a înșela denaturând măsurile, de a vinde chiar și resturi. Bogații păstrează sensul religios; observă sărbătorile: „când vor trece luna nouă ca să vindem grâul şi sabatul ca să deschidem grânarele, să micşorăm efa şi să mărim siclul, să falsificăm balanţele spre înşelătorie?” (v. 5). Dar așteptând să treacă pentru a reveni la activitățile dezoneste: „să-i cumpărăm cu argint pe cei săraci, iar pe nevoiaş, cu o pereche de sandale, şi să vindem şi pleava grâului” (v. 6). Peste tot domină constatarea tragică: săracii din târgurile Samariei sunt obiect de tocmeală pentru a fi reduși la sclavie, prețul lor este egal cu o pereche de sandale. Profetul vrea să dărâme reședințele luxoase ale nobililor din celebrele palate în care s-au acumulat violența și jaful. Peste puțini ani, după acest strigăt de avertisment a lui Amos, armatele asiriene ale lui Sargon al II-lea (722-705 î.C.) au distrus Samaria (722 î.C.) și i-au luat pe locuitorii în lagărele din Mesopotamia. Acum, cuvintele lui Amos au avut tragicul sigiliu. Acum strigătul lui nu are nevoie de comentariu: „Domnul s-a jurat pe gloria lui Iacob: «Nu voi uita niciodată toate lucrările voastre»!” (v. 7). Pun în pericol alianța lui Dumnezeu și a poporului său…



În lectura a doua sfântul Paul (1Tim 2,1-8) scrie lui Timotei, responsabil asupra bisericilor din Asia Mică, pe la anul 65 în ultima sa călătorie, despre organizarea rugăciunii liturgice. Rugăciunea care se înalță spre Dumnezeu în comunitățile creștine este universală, așa cum universală este și Biserica lui Cristos: „preaiubitule, îndemn, înainte de toate, să se facă cereri, rugăciuni, mijlociri şi mulţumiri pentru toţi oamenii” (v. 1). Mai întâi, apostolul cere să se facă rugăciuni pentru „toţi oamenii”; Dumnezeu „vrea ca toţi oamenii să se mântuiască şi să ajungă la cunoaşterea adevărului” (v. 4). A doua intenție a rugăciunii Bisericii este pentru toți cei cu funcții de conducere [pentru oamenii politici, responsabilii societății, capul statului] care să faciliteze într-un climat de pace şi demnitate. Și să nu uităm că în timp ce Paul scria împăratul Romei era crudul Nero!... Discipolul lui Cristos știe că nu va putea trăi evanghelia dacă nu-i este dat de sus, dacă nu o va cere în rugăciune. Adevărata rugăciune este a vorbi cu Dumnezeu despre proiectul său de a intra în intenția sa. Momentul cel mai important este liturghia de duminică. Dacă vrem să fim credincioşi lui Isus, prezenţa noastră este necesară la liturghie…


Ca răspuns la aceste două lecturi, Evanghelia după Luca (Lc 16,1-13) ne arată cum să facem un pas mai departe pe calea convertirii. Evanghelia ne vorbeşte despre administratorul necinstit. Va fi înlăturat pentru o abatere foarte gravă: că îi „risipește averea”: „acesta a fost denunţat că i-ar risipi averea” (v. 1). Stăpânul trebuie să aibă încredere în administratorul său, pentru că îi dă pe mână ceva prețios, îi încredințează bunurile sale. Iar administratorul trebuie să fie demn de această mare încredere. Stăpânul se hotărăște să-l dea afară din acel serviciu, să-l alunge și îi cere să dea cont de administrația sa, vrea să-i controleze ca să vadă ce a făcut cu adevărat administratorul, să verifice cum stau lucrurile. Știe că a lucrat în mod necinstit, știe că va pierde munca și nu va putea să-și găsească una la fel. De aceea este foarte preocupat de viitorul său. Mâine, va fi pe drumuri, cu buzunare goale. Va trebui să reflecteze foarte repede la cea mai buna soluție. Se decide: să-și facă prieteni din datornicii stăpânului său. Dar trebuie să fie extrem de rapid și să convoace fără întârziere pe debitorii stăpânului său, reducându-le datoriile. Nu ezită să falsifice bilanțele pentru a-și păstra fotoliul de administrator. Gestul său este tipic „fiilor veacului acestuia” (v. 8), care, la o cotitură tragică a vieții lor, știu să prindă cu o extremă rapiditate și energie calea de salvare. Istoricii ne învață că acest lucru nu este decât o înşelătorie în plus.

În parabolă vine lăudat nu necinstea, dar abilitatea administratorului. Acesta e nodul parabolei. Stăpânul l-a lăudat pe administratorul șiret „pentru că a lucrat cu înţelepciune” (v. 8), a căutat să-şi asigure propriul viitor, a înţeles că este mai bine să piardă câștigul decât să-și piardă prietenii. Isus ar vrea ca ucenicii să aibă aceeaşi isteţime ca administratorul nedrept. „Fii ai luminii să fiți abili!” „Voi nu înțelegeți urgența acestui timp?” ne strigă Isus. „Pentru ce vă mențineți indiferenți și distrați și nu recurgeți la remediul convertirii voastre?” Se vor schimba multe în viața voastră în ziua în care vom dedica mai multă inteligență pentru a inventa soluţii de pace, dreptate şi fraternitate decât au cei care se gândesc numai câștigul lor…

După ce a prezentat figura administratorului necinstit, sfântul Luca atacă iluzia de a putea sluji în mod egal lui Dumnezeu și banului. Aici este numit un cuvânt de origine feniciană: mammona, indicând o personificare idolatrică. Cele două „slujiri” a lui Dumnezeu și a banului se mișcă pe două planuri diverse și opuse: pe de o parte, este logica iubirii, a fraternității, a dăruirii, a generozității, pe de cealaltă parte, este logica profitului, a competenței, a averii, a stăpânirii. Se vede bogăția nedreaptă: este un obstacolul pentru a intra în împărăția lui Dumnezeu. „Faceţi-vă prieteni din mamona nedreaptă, pentru ca ei să vă primească în corturile veşnice atunci când veţi duce lipsă” (v. 9). Aceasta este șiretenia discipolului: este vorba despre alungarea câștigurilor lumii pentru a trăi după Evanghelie…



bibliografia [anul C]: Armellini F. (http://www.qumran2.net); Biblia, Sapientia, Iași 2013; Bianchi E. (http://www.monasterodibose.it); Bianco E., Accogliere la parola. Anno C, Elle Di Ci, Leumann (Torino) 1997; Cantalamessa R. (http://www.qumran2.net); Commento della Bibbia liturgica, Edizione Paoline, Roma 1981; Ceccarelli M. (http://www.donmarcoceccarelli.it); Compazieu J. (http://dimancheprochain.org); Cortesi A., (https://alessandrocortesi2012.wordpress.com); Dumea C. (www.calendarcatolic.ro; www.pastoratie.ro);  Garcìa J. M. (http://www.catechistaduepuntozero.it); Lasconi T. (http://www.paoline.it/blog/liturgia); Lucaci A. (http://ro.radiovaticana.va); Ludmann R., Parole pour ta route, Paris 1986; Maggioni B. (http://www.qumran2.net); Masetti N., Guidati dalla Parola, EMP, Padova 1995; Orestano C. F. (http://www.monasterodiruviano.it); Predici și omilii (https://www.elledici.org); Ravasi G., Celebrarea și trăirea Cuvântului, Sapientia, Iași 2014; Tessarolo A., (ed) Messale e lezionario meditato, EDB Bologna 1974; Thabut M.-N. (http://thierry.jallas.over-blog.com); Spreafico A., (https://www.diocesifrosinone.it).

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu