vineri, 1 martie 2019

† Duminica a 8-a de peste an (C): Faptele creștinului [3 martie 2019]

 
După roadele sale îi veți conoaște...
Faptele creștinului
pr. Isidor Chinez – Izvoarele [IS] ora 8:00 (3 martie 2019)
 
Lecturi: Ben Sirah 27,4-7; 1Corinteni 15,54-58; Evanghelia Luca 6,39-45; lecturi

Omilie

Textele biblice din această duminică ne invită să folosim cuvinte frumoase pentru că „rodul pomului arată îngrijirea lui” (Sir 27,6). Isus, Învățătorul, ne poartă spre înțelepciune: „orice pom se cunoaşte după fructele proprii” (Lc 6,44) și ne invită la coerență, adică la legătura strânsă dintre credință și fapte. Cristos ne învață să judecăm nu după aparențe, ci după manifestarea faptelor. Apostolul Paul ne cere să fim statornici în credință în învierea Domnului că moartea a fost învinsă de viață.




Iată o carte din Sfânta Scriptură, care face parte din „scrieri” sau Ketubim ale Vechiului Testament, ce ne învață înțelepciunea ca o artă de a trăi în lumina Legii [sau Torah], adică a Cuvântului lui Dumnezeu transmis poporului de către Moise. Ea poartă trei nume: Înțelepciunea lui Sirah sau Ben Sirah sau în latină Liber Ecclesiasticus [tradus Cartea Bisericii]. Autorii moderni preferă denumirea ebraică: Cartea lui Ben Siráh. Este scrisă în ebraică pe la anul 180 î. C., în timp ce Israelul era sub dominație greacă [dinastia Seleucidă, în epoca revoltei Macabeilor (168-160)] și tradusă în greacă cinzeci de ani mai târziu [pe la anul 139 î.C.] de către un nepot în Alexandria Egiptului. Este o carte a înțelepciunii, din care se citește prima lectură (Sir 27,4-7), în care se prezintă o învățătură umană foarte importantă: omul se recunoaște după cum vorbește, pentru că „cuvântul descoperă gândirea inimii omului. Înainte de discurs, nu-l lăuda pe om” (v. 6-7). Învață că trebuie să așteptăm ca o persoană să vorbească mai întâi și numai după aceea o vom evalua. Gura vorbește din abundanța inimii; în consecință va fi posibil să cunoaștem sentimentele după ce a vorbit. Conversația este locul principal pentru a aprecia o persoană. De aici apare un indiciu: înainte de a lăuda pe cineva, notează bine cum vorbește, pentru că modul în care vorbește „este verificarea [sau proba] oamenilor” (v. 7) – este un ciur care curăță de impurități, o sortare a vieții. Orice conversație este plină de cuvinte goale pentru că vorba nu se naște de pe buze, ci din inimă. Astfel ar fi un moment prielnic să le examinăm, cu multă atenție, înainte de a le pronunța, întrucât dacă pronunț cuvinte înșelătoare sunt un înșelător. Aceste versete au fost alese în baza evangheliei de astăzi. Trei imagini sunt folosite pentru a verifica valoarea cuvântului: sita, cuptor [„vasele olarului se încearcă în cuptor” (v. 5)] şi fructele. Copacul se cunoaște după roadele sale, creștinul după faptele sale.



Sfântul Paul scrie credincioșilor din Corint ce nu credeau în învierea din morți strigând victorie împotriva morții (1Cor 15,54-58): „Moartea a fost înghiţită de victorie. Unde este, moarte, victoria ta? Unde este, moarte, ghimpele tău?” (v. 54-55). Este un imn de biruință asupra morții. Verbul „a înghiți” dă ideea de a devora cu lăcomie fără a lăsa putere păcatului. Legea [Torah] nu dă forța interioară pentru a împlini, astfel Legea încălcată înmulțește păcatul. Este anunțul nemuririi fericite, pe care oamenii l-au pierdut prin păcatul primilor părinți (cf. Gen 3,17-19). „Va înlătura moartea pentru totdeauna” (Is 25,8), cum spune profetul Isaia. Participanții la banchetul sacru vor trăi mereu împreună cu Domnul, fără durere și fără lacrimi. Este una dintre cele mai mari revelații ale Vechiului Testament. Profetul Osea spune: „Din mâna locuinței morților îl voi răscumpăra, din moarte îl voi mântui. Unde este, moarte, spinul tău? Unde este ghimpele tău, locuință a morților?” (Os 13,14). Două întrebări cer un răspuns negativ, iar cele două răspunsuri sunt o invitație adresată morții și Șeolului [adică locuinței morților]. Apostolul Paul citează acest text pentru a vesti că moartea este învinsă de viață. De acum moartea a suferit cea mai dezastroasă înfrângere: a fost redusă de Cristos la neputință. Ultima rădăcină a morții este imaginea „acului” scorpionului veninos. Dar de acest venin, Dumnezeu ne-a eliberat prin Isus, Fiul său. Abandonându-ne în el, trecem din sfera morții în cea a gloriei și a vieții. Sfântul Paul îi mulțumește lui Dumnezeu pentru victoria lui Cristos înviat din morți, având credința ca oamenii să-i fie asociați.



În Evanghelia de astăzi după sfântul Luca (Lc 6,39-45) ascultăm ultima parte din discursul lui Isus adresat discipolilor prin care explică cum trebuie să se comporte dacă vor să-i fie urmași. În predica lui Cristos pronunțată „pe câmpie” (Lc 6,17), discipolul este „om al fericirilor” (Lc 6,20-24) ce pune în practică „iubirea față de  dușmani” (Lc 6,27-36), așa cum Tatăl iubește orice făptură. În fragmentul de astăzi, Isus începe cu un proverb cunoscut: „Poate un orb să conducă un alt orb? Nu vor cădea amândoi în groapă?” (v. 39). Parabolele folosite sunt modul de a vorbi în cuvinte simple și scurte de înțelepciune iudaică. Sunt adresate nu numai fariseilor, nici iudeilor, dar discipolilor. Și pentru ei există pericolul să se comporte ca călăuze oarbe, ca stăpâni ai adevărului, superiori altora. În biserică primară, cei botezați erau numiți iluminați pentru că lumina lui Cristos le-a deschis ochii. Creștinii trebuie să fie aceea care văd bine, sunt în stare să indice calea dreaptă celor din întuneric. Tuturor ne place să fim ghizi, să spunem pe unde să mergem și ce trebuie să facem. Omul, pentru a fi călăuza altora, trebuie să aibă lumina lui Cristos. Putem spune că Isus face o invitație de a descoperi întunecarea minții, în noi și în afara noastră, punând în lumină valoarea realității și conducând la convertirea inimii. În alte cuvinte, a fi discipolul lui Isus are la bază pe imitarea Domnului.



Celui care în comunitate se simte investit cu o asemenea autoritate, Isus amintește alt proverb:ucenicul nu este superior învăţătorului, dar orice discipol instruit va fi la fel ca învăţătorul său” (v. 40). Pericolul ce ne avertizează Isus este acela de a identifica ideile proprii, convingerile noastre, planurile cu gândirea sa. Aceasta este o prezumție necugetată și nechibzuită. Au uitat că sunt doar ucenici și se simt ca învățători, ba mai mult, se comportă ca și cum ar fi deasupra Învățătorului lor, Isus. Și nu s-a sfârșit. Acești învățători falși își arogă un drept pe care nu reușește să-l facă nici Isus – să judece lumea [„Dumnezeu nu l-a trimis pe Fiul său în lume ca să judece lumea, ci ca lumea să fie mântuită prin el” (In 3,17)]. Pentru ei vine parabola paiului din ochiul fratelui și bârna din ochiul tău (v. 41-42). Ei judecă pronunțând sentința de condamnare împotriva fraților.



Ultima parte din evanghelie ne oferă criteriu de judecată (v. 43-44): „Omul bun scoate binele din tezaurul bun al inimii sale, iar cel rău scoate răul din tezaurul rău al inimii sale. Căci gura lui vorbeşte din prisosul inimii” (v. 45). Noi suntem obișnuiți să interpretăm aceste cuvinte ale lui Isus ca o invitație la a evalua oamenii după faptele lor. Acesta este sensul pe care îl au în Evanghelia lui Matei (Mt 7,15-20), dar în Evanghelia lui Luca are un sens diferit. Din context rezultă evitent că aici „roadele” sunt mesajul pe care învățătorii creștini îl anunță și acest mesaj poate fi bun sau rău. Cristos invită să apreciem învățătorul pe baza cuvintelor: „gura lui vorbeşte din prisosul inimii” (v. 45).



Isus este Învățătorul nostru, iar noi suntem discipolii săi. Să-l lăsăm să ne educe, să recunoaștem puterea sa și să ne încredem în cuvintele sale. 


bibliografia [anul C]: Armellini F. (http://www.qumran2.net); Biblia, Sapientia, Iași 2013; Bianchi E. (http://www.monasterodibose.it); Bianco E., Accogliere la parola. Anno C, Elle Di Ci, Leumann (Torino) 1997; Commento della Bibbia liturgica, Edizione Paoline, Roma 1981; Ceccarelli M. (http://www.donmarcoceccarelli.it); Compazieu J. (http://dimancheprochain.org); Cantalamessa R. (http://www.qumran2.net); Garcìa J. M., (http://www.catechistaduepuntozero.it); Lasconi T. (http://www.paoline.it/blog/liturgia); Lucaci A. (http://ro.radiovaticana.va); Ludmann R., Parole pour ta route, Paris 1986; Maggioni B. (http://www.qumran2.net); Masetti N., Guidati dalla Parola, EMP, Padova 1995; Orestano C. F., (http://www.monasterodiruviano.it); Tessarolo A., (ed) Messale e lezionario meditato, EDB Bologna 1974; Thabut M.-N. (http://thierry.jallas.over-blog.com); Ravasi G., Celebrarea și trăirea Cuvântului, Sapientia, Iași 2014; Spreafico A., (https://www.diocesifrosinone.it).


 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu