sâmbătă, 28 mai 2016

† Duminică a 9-a de peste an (C): Un roman drag lumii și lui Dumnezeu [29 mai 2016]

Un centurion uitându-se la sclavul său grav bolnav; în fundal, bătrâni sinagogii...

Evanghelia Luca 7,1-10: În acel timp, când a terminat de spus toate aceste cuvinte în auzul poporului, Isus a intrat în Cafarnaum. Un centurion avea un servitor la care ţinea mult şi care, fiind bolnav, trăgea să moară. Auzind despre Isus, a trimis la el pe unii bătrâni dintre iudei ca să-l roage să vină să-i salveze servitorul. Ajungând la Isus, aceştia îl implorau, zicând: „Este vrednic ca să-i faci aceasta, căci iubeşte neamul nostru, iar sinagoga el ne-a construit-o”. Isus a mers cu ei şi nu era departe de casă când centurionul a trimis câţiva prieteni spunându-i: „Doamne, nu te deranja, căci nu sunt vrednic să intri sub acoperişul meu! De aceea nu m-am considerat vrednic să vin eu însumi la tine, dar spune un cuvânt şi servitorul meu va fi vindecat! Căci, deşi sunt un om supus autorităţii, am sub comanda mea soldaţi; şi spun unuia «Du-te!» şi se duce, iar altuia «Vino!» şi vine; şi servitorului meu «Fă aceasta!» şi face”. Isus s-a mirat auzind aceasta şi, întorcându-se către mulţimea care-l urma, a spus: „Vă spun că nici în Israel nu am găsit aşa o credinţă”. Întorcându-se acasă, cei trimişi, l-au găsit pe servitor sănătos.

Omilie


Circumstanțele istorice



Sfârşitul lui mai a anului 31, în aceeaşi zi cu „Predica de pe munte”, doar după parabola celor două case. În trecere, observăm că „Predica de pe munte” din Evanghelia lui Luca este mult mai scurtă decât o găsim în Evanghelia după Matei, pentru că se referă exact la cuvintele lui Isus, pe care le-a rostit în acea zi. În schimb la Matei discursul este o colectare a diferitelor cuvinte ale lui  Isus, cu adăugarea unor sentințe şi reflecţii ale cărturarilor creştini, pentru a obţine Noua Lege a lui Cristos Regele.
 
Pe timpul împăratului Tiberiu
 
Observăm realismul narator care oglindește atât mentalitatea ebraică asupra oamenilor, cât și obiceiurile romanilor în serviciul militar din Palestina. Evanghelistul a scris tot ce era necesar, nu mai mult, dar cu acurateţe istorică.
 
Această atenţie a lui Luca la uzanțele romane şi la „pietas” romana a centurionului confirmă că Evanghelia este într-adevăr adresată împăratului de la Roma, Tiberius, care a domnit între anul 14 până la 40 (în mod tradiţional 37) d. Cr.
 
Ambientul ebraic
 
Un evreu nu ar trebui să intri în casa unui „gentiles” [în românește neam] sau, aşa cum am mai spus-o, a unui păgân, pentru că s-ar face necurat. Sutașul știa bine acest lucru şi nu voia ca Isus să se expună.
 
Un roman drag lumii
 
Cum a deveni drag poporului lui Israel acest roman? Şi cum a putut să creadă mai mult decât evreii?
 
Evanghelistul Luca ştia  să surprindă bunătatea oamenilor, până și cu defectele lor. Cu siguranţă centurionul ştia cum să facă bine voind să împlinească acţiunile plăcute poporului evreu.
 
Dar în privința credinței lui Isus, poate lui i-a fost mai uşor decât pentru ceilalți evreii, auzind vorbindu-se despre lucrările pe care învățătorul le împlinea pe drumurile din Palestina. Zeii săi nu erau binevoitori cu oameni, cerându-le sacrificii şi superstiţii umilitoare, aşa încât în Isus găsi o bunăvoinţă infinită de care avea nevoie. Cu învățătorul, folosind tot respectul care-l inspira.
 
A cunoscut modul în care Isus a fost demn de încredere sau credinţă şi s-a încrezut în el deplin.
 
Noi de ce ne îndoim? Pentru că nu am cunoscut concret pe Isus! Dar Luca a declarat la începutul Evangheliei sale că „a cercetat toate cu grijă”, pentru că și noi avem motive concrete să ne încredem în Cristos Regele.
 
Ar trebui să fie clar, atunci, că acest eveniment miraculos s-a întâmplat real, în aceste împrejurările exacte. Putem apoi simţi cu uşurinţă aproape de noi pe Regele nostru. El a vorbit şi a acţionat în acest fel, în mijlocul oamenilor, care au crezut în Dumnezeu, dar mai mult în el. A lăudat credinţa acestui om care nu a practicat religia ebraică şi apoi a construit și un edificiu religios pentru poporul pe care-l administra.
 
Circumstanţe, cuvinte, iniţiative, toate au fost  considerate din punct de vedere a lui Isus şi folosind ca pretext să ne inspire pentru viaţa noastră de creştini.

(traducere pr. Isidor Chinez; sursă:




 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu