sâmbătă, 27 septembrie 2014

† Duminica a 26-a de peste an (A): Acei păcătoşi care au fost dinaintea noastră (omilie)


«Fiule, du-te azi
şi lucrează în vie».

Evanghelia – Matei 21,28-32: Ce părere aveţi? Un om avea doi fii. A venit la primul şi i-a zis: «Fiule, du-te azi şi lucrează în vie». El i-a răspuns: «Nu vreau», dar apoi i-a părut rău şi s-a dus. A venit apoi la celălalt şi i-a spus la fel, iar el i-a răspuns: «Eu mă duc, Doamne», dar nu s-a dus. Care dintre aceştia doi a făcut voinţa tatălui?” I-au spus: “Primul”. Isus le-a zis: “Adevăr vă spun că vameşii şi desfrânatele merg înaintea voastră în împărăţia lui Dumnezeu. Căci Ioan a venit la voi pe calea dreptăţii, dar nu l-aţi crezut, însă vameşii şi desfrânatele l-au crezut. Voi însă deşi aţi văzut, nici măcar după aceea nu v-aţi convertit şi nu l-aţi crezut.


Omilie

O primă lectură a acestei parabole ne poartă la: nu cel care spune „Doamne, Doamne” este adevăratul ucenic, dar cel care în mod conret face voinţa lui Dumnezeu. A face contează, nu ascultarea aparentă, entuziasmul facil şi neconcludent. Pentru a înţelege ce înseamnă pentru Matei verbul a face, este necesar a citi marea judecată (Mt 25,31-46). Două trăsături principale: universalitatea (micul frate al lui Isus este orice om aflat în nevoie) şi a avea grijă în mod concret de cei aflaţi în orice necesitate, străini („eram străin şi m-aţi primit”).
 
Dar această primă lectură nu ne poartă încă în centrul parabolei, constituită de afirmaţia surprinzătoare: „vă garantez că vameşii şi desfrânatele vor intra înaintea voastră în împărăţia lui Dumnezeu”. Aici cuvintele lui Isus sunt directe, trec direct la voi şi implică pe toţi interlocutorii săi şi pe noi. Este clar faptul că Isus nu intenţionează să dea un principiu, ca şi cum ar afirma că toţi păcătoşii, pentru faptul că sunt păcătoşi, vor intra în împărăţie şi că, dimpotrivă, nici un drept nu va putea să intre. Mai simplu, Isus constată o situaţie de fapt, care însă continuă să se repete şi care, în orice caz, trebuie să ne provoace la a face un examen de conştiinţă. Iată situaţia: Isus a întâlnit oameni drepţi şi practicanţi care l-au refuzat, şi a întâlnit oameni ai străzii şi ei l-au primit. În faţa acestei situaţii posibile creştinii trebuie să reflecteze, şi să înţeleagă că şi ei – primii – au nevoie de convertire şi de iertare. Prima direcţie a convertirii este totdeauna spre noi înşine.
 
Este bine ca fiecare creştin (şi comunitatea) să-şi pună o întrebare: cum este posibil ca atâţia creştini în faţa propunerilor evanghelice concrete să se dea înapoi şi să obstaculeze chiar acele tentative care ei înşişi ar trebui să le trezească? Astfel – ca să dau un exemplu – există oameni care cred în caritatea evanghelică, în fraternitatea creştină, dar apoi – în mod inexplicabil – susţin concepţii care sunt contrare. Sau, pot fi creştini angajaţi care, totuşi, obstaculează orice iniţiativă concretă îndreptată să facă viaţa comunităţii creştine mai atentă la cei nevoiaşi. Toate acestea se întâmplă sub ochii noştri. Are dreptate evanghelia: convertirea este şi pentru cei drepţi, nu numai pentru iudei.



(pr. Bruno Maggioni [25.09.2005]; trad. pr. Isidor Chinez; sursă:
http://www.qumran2.net/parolenuove/commenti.php?mostra_id=5175).

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu