joi, 24 ianuarie 2013

Sfântul Francisc de Sales, de 90 de ani model şi ocrotitor al jurnaliştilor catolici

Sf. Francisc de Sales
Nr. 38/24.01.2013, București

Dragi jurnaliști, bloggeri și scriitori catolici,
 
La începutul secolului al XVII-lea, un episcop francez, Francisc de Sales, împins de dorinţa de a face ca mesajul Bisericii să ajungă la cât mai multe persoane – nu doar la cele care frecventau biserica –, a scris foi volante pe care mai apoi le strecura pe sub uşile caselor ori le lipea pe ziduri. A murit în 1622, lăsând în urma sa numeroase scrieri. Mai târziu, pentru meritele sale, a fost declarat sfânt (în 1665, de Papa Alexandru al VII-lea) şi apoi învăţător al Bisericii (în 1887, de Papa Leon al XIII-lea), iar la 26 ianuarie 1923, Papa Pius al XI l-a proclamat patronul jurnaliştilor şi al scriitorilor, „al tuturor catolicilor care, prin publicaţii sau ziare ori alte scrieri ilustrează, promovează sau apără învăţătura creştină" (cf. Pius al XI-lea, Rerum Omnium Perturbationem).
 
Se împlinesc, aşadar, 90 de ani de când Sfântul Francisc de Sales este propus ca model şi ocrotitor al jurnaliştilor şi scriitorilor. Prin scrierile sale, Francisc de Sales nu transmitea știri, dar le împărtășea celorlalți credința lui și valorile în care credea, dădea mărturie despre adevăr, frumos, bine, dreptate etc. Şi o făcea cu pasiune şi încredere, urmărind binele omului și respectând demnitatea fiecăruia. A analizat contextul în care trăia, pentru a înţelege schimbările care aveau loc. A denunţat învăţăturile greşite, combătându-le printr-o informare corectă. A adoptat o nouă modalitate de comunicare pentru vremea lui: a scris circa 30.000 de scrisori, a realizat mici foi volante care să poată fi citite uşor, a dialogat personal cu oamenii (ceea ce presupunea şi ascultarea interlocutorului). S-a adaptat la momentul istoric: la problemele de atunci ale bisericii şi lumii nu a venit cu răspunsuri vechi, ci potrivite timpului. De asemenea, a dovedit că a ştiut să adapteze stilul şi limbajul mesajului: spunea că oamenii sunt mai receptivi dacă sunt tratați cu iubire şi caritate decât cu severitate şi rigurozitate.

 
Noile tehnologii de astăzi permit ca informația să ajungă la cititori prin altfel de „porți" şi pe altfel de „pereţi", în spaţiile oferite de internet şi reţelele de socializare care, aşa cum spune şi tema propusă de Papa Benedict al XVI-lea pentru Ziua Mondială a Comunicaţiilor Sociale din acest an, sunt „spaţii de evanghelizare", „porţi de adevăr şi de credinţă". În aceste noi spaţii, informaţia nu este o simplă ştire dar devine împărtăşire, capătă dimensiune antropologică, poartă cu sine ceva din cei care o împărtăşesc, ceva din experienţa lor, din trăirea lor. De aceea, deşi ne despart mulţi ani de timpurile în care a trăit şi predicat Sfântul Francisc de Sales, cred că mesajul lui este foarte actual pentru jurnalistul catolic de astăzi și pentru toți cei care ilustrează, promovează sau apără învățătura creștină prin scris.
 
Pentru jurnalistul catolic, spaţiul public în care se exprimă – fie el în televiziune, radio, presă scrisă ori internet – devine şi un spaţiu de mărturie personală a valorilor pe care își fundamentează viața. Iar credibilitatea mesajului său va rezulta din coerenţa dintre mărturie şi trăire, din integritate, din slujirea binelui comun și respectarea demnității umane, din urmarea învățăturilor evanghelice.
 
În acest An al Credinței, în sărbătoarea Sfântului Francisc de Sales, patronul jurnaliștilor, bloggerilor și scriitorilor catolici, vă încurajez să-l cunoașteți cât mai bine pe patronul vostru și să-i urmați exemplul. Duhul Sfânt să vă lumineze ca să puteți da mereu mărturie cu curaj de credința voastră și de valorile creștine. Dumnezeu să vă însoțească mereu și să vă binecuvânteze!
 
+ Ioan Robu
Arhiepiscop Mitropolit de București
Responsabil pentru comunicații sociale în cadrul
Conferinței Episcopilor Catolici din România

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu