vineri, 17 aprilie 2020

† Duminica a 2-a a Paştelui [A]: Iubirea a învins! Martorii milostivirii Domnului [19 aprilie 2020]

„Isuse, eu cred în tine!”
Iubirea a învins! Martorii milostivirii Domnului
pr. Isidor Chinez – Izvoarele [IS] (19 aprilie 2020)   
Lecturi: Faptele Apostolilor 2,42-47; 1Petru 1,3-9; Evanghelia Ioan 20,19-31; lecturi

Omilie


În această duminică – a opta zi a sfintelor Paști – accentul nu este pus pe cei botezați, care depuneau hainele albe (domenica in albis) îmbrăcate în vigilia pascală, dar pe milostivirea divină. Astăzi celebrăm duminica „divinei îndurări”. Isus adresează cererea sfintei Faustina ca în duminica după Paște să fie închinată infinitei milostiviri cu care el ne-a iubit și ne-a răscumpărat. Cristos a cerut să picteze o imagine a sa în care să se scrie: „Isuse, eu cred în tine!” [în anul 1935]. La 30 aprilie 2000, cu ocazia canonizării sorei Faustina, papa Ioan Paul al II-a a hotărât instituirea sărbătorii divinei îndurări: „Este important să înțelegem întreg mesajul care ne vine de la cuvântul lui Dumnezeu în aceasta a doua duminică a Paștelui, care de acum înainte, în toata Biserica, vă primi numele de Duminica Milostivirii Divine”. Îndurarea este forţa care pune o limită răului. „Aveţi încredere – ne spune papa – în milostivirea divină!” Deveniţi oameni ai îndurării! Milostivirea este haina de lumină pe care însuși Cristos ne-a dat-o la botez. Trebuie să trăim ca frații inspirați de credință în prezența Domnului Înviat care cu victoria sa pascală manifestă pe deplin biruința milostivirii lui Dumnezeu asupra păcatului omului. Duceți lumii vestea milostivirii Domnului.


Timp de șase săptămâni de la Paști prima lectură este din Faptele Apostolilor scrisă de sfântul Luca în care se prezintă viața Bisericii de la începuturi. Astăzi (Fap 2,42-47) ni se înfățișează un tablou al comunității primare din Ierusalim în care toți formau „o singură inimă și un singur suflet” (Fap 4,12). Acesta este spiritul ce animă primele comunități creștine! Luca e martorul unei comunităţi care a primit milostivirea din partea Domnului. Paștele este evenimentul decisiv al credinței. Viața creştinilor este transformată și e susţinută de patru stâlpi: „în zilele acelea, fraţii erau stăruitori în învăţătura apostolilor şi în comuniunea fraternă, la frângerea pâinii şi la rugăciune” (v. 42). Mai întâi este învăţătura sau predica apostolilor pe care o urmăresc cu perseverență; urmează koinonia adică unirea fraternă sau caritate, ce se manifestă în împărțirea bunurilor; apoi frângerea pâinii: face aluzie la Euharistie – memorialul Paștelui lui Cristos, ce este izvor şi culme a vieții creștine; în ultimul rând este rugăciune în case dar și la templul. Luca menționează prezenţa minunilor şi a semnelor prin „mâinile apostolilor” care provoacă un sentiment de teamă în toți oamenii care sunt recunoscuți ca purtători al Cuvântului şi prezenţei lui Dumnezeu. Comunitatea creștină, prin mărturisirea ei de credință în înviere, menține în comun bunurile posedate, frecventând învățătura apostolilor și participând la „frângerea pâinii” adică la Euharistie. Iată, un bun exemplu propus pentru milioanele de creștini răspândiți în lumea întreagă ca să dobândim înflăcărarea spirituală.  

A doua lectură este din scrisoarea sfântului Petru (1Pt 1,3-9) ce se afla la Roma în închisoare înainte de martiriul său sub Nero după incendierea Romei la anul 64. Destinatarii erau creștinii din Asia Mică [Turcia actuală]. Conține indicații practice: cum trăim credința în ambientul ostil din timpul său. Această scrisoare se potrivește bine cu timpul pascal. Ne amintește fundamentul credinței noastre – învierea lui Cristos – și ne sugerează modul în care putem trăi noua viață: „ne-a renăscut la o speranţă vie prin învierea lui Isus Cristos din morţi” (v. 3). Este un imn baptismal antic în care este cântată bucuria credinciosului față de puterea vieții de credință pentru binecuvântarea Domnului care „ne-a renăscut” în apa botezului. E o binecuvântare centrată pe milostivire: „binecuvântat să fie Dumnezeu şi Tatăl Domnului nostru Isus Cristos care, în marea sa îndurare, ne-a renăscut la o speranţă vie prin învierea lui Isus Cristos din morţi” (v. 3). Este imnul baptismal antic în care este cântată bucuria credinciosului față de puterea vieții de credință pentru binecuvântarea Domnului care „ne-a renăscut” în apa botezului. E o binecuvântare centrată pe milostivire: „binecuvântat să fie Dumnezeu şi Tatăl Domnului nostru Isus Cristos care, în marea sa îndurare, ne-a renăscut la o speranţă vie prin învierea lui Isus Cristos din morţi” (v. 3). Sfântul Petru îi încurajează pe creștinii din timpul său, supuși la tot felul de încercări, să aducă roade de credință și speranță. El ne invită să-l lăudăm pe Dumnezeu „în marea sa îndurare” (v. 3). Milostivirea lui Dumnezeu  este promisă la toți; dar nu fără încercări. Este verificată calitatea credinţei: noi, cei care „îl iubim fără să-l fi văzut; fără a-l vedea, dar crezând în el” (v. 8). Această afirmație ne leagă de Evanghelie în care citim experiența apostolului Toma în care Cristos îi spune: „Pentru că m-ai văzut, ai crezut. Fericiţi cei care nu au văzut şi au crezut!” (In 20,29). Suntem plini de bucurie profundă că credem fiind iubiți de Domnul, în milostivirea sa. Este o speranță vie! Aceasta este învierea: triumful speranței! A descoperi că Isus înviat este în mine, în cea mai mare solitudine, în sărăcie, suferință, mizerie, neliniște, în temerile și disperările mele – al descoperi prezent aici pe Cristos ce restituie speranța!

Evanghelia după Ioan (In 20,19-31) armonizează tema milostivirii. Ni-l prezintă pe Isus care apare apostolilor în ziua învierii, seara. Îl găsim pe  înviat în faţa ucenicilor care l-au abandonat. Nu le face reproșuri! Dimpotrivă, se întâlnește cu ei pentru a le  dărui pacea: „Pace vouă!”  Shalom! Este pace învierii, pacea milostivirii care iartă pe cei păcătoși. Are pentru ei o privire milostivă. Pacea este darul pascal al lui Cristos cel înviat. Le arată semnul răstignirii şi lovitura de lance în inima sa. Rănile pe care el le arată nu sunt un reproş, ci sunt semnul iubirii sale. Contemplând rănile, noi înțelegem mai bine cât de mult ne iubeşte dăruindu-ne bucuria și transmițându-ne iertarea sa!

Evanghelia ne relatează un lucru de necrezut: Isus dă oamenilor care-l abandonaseră misiunea de a ierta: „Primiţi-l pe Duhul Sfânt! Cărora le veţi ierta păcatele, le vor fi iertate!” (v. 22-23). Este darul extraordinar al iubirii milostive! Sunt trimiși de acela pe care îl trădaseră! Ori, iată, că în ciuda trădării lor, Isus își pune încrederea până la dăruirea slujirii iertării. Cu aceste cuvinte, Cristos dă Bisericii sale puterea de a ierta păcatele. Demonstrează că ştie cine suntem noi. Dar are încrederea deplină că le poate învinge pentru totdeauna şi le poate ierta în milostivirea infinită a lui Dumnezeu. Atunci Biserica nu este comunitatea unde nu se păcătuieşte, dar comunitatea unde se iartă păcatul! Iubirea a învins!

Scriitorul Chesterton, întrebat despre motivul convertirii sale la catolicism, a exclamat: „Mă fac catolic pentru a primi iertarea păcatelor mele!” A înţeles bine ce este Biserica: un loc unde se celebrează milostivirea lui Dumnezeu care iartă!

Iată că Toma un era cu ei. Ceilalți discipoli i-au spus: „L-am văzut pe Domnul!” Opt zile după înviere, Isus se întâlnește cu apostolii și cu Toma. Acceptă proba ucenicului ezitant: „Adu-ţi degetul tău aici: iată mâinile mele! Adu-ţi mâna şi pune-o în coasta mea şi nu fi necredincios, ci credincios!” (v. 27). Credința este o cucerire obositoare dar și sfâșietoare. Cu răbdare, Isus așteaptă să declare credința: „Domnul meu şi Dumnezeul meu!” (v. 28). Este cea mai înaltă mărturisire de credință din întreaga Evanghelie! Cel credincios a ajuns la lumina credinței! În acest caz, Evanghelia poate să încheie: „Acestea însă au fost scrise ca să credeţi că Isus este Cristos, Fiul lui Dumnezeu şi, crezând, să aveţi viaţă în numele lui” (v. 31). Este Evanghelia milostivirii lui Dumnezeu. Apostolii au răspuns la chemarea lui Isus. Dar, noi suntem martorii milostivirii Domnului?!...


bibliografia [anul A]: Armellini F. (http://www.qumran2.net); Biblia, Sapientia, Iași 2013; Bianchi E. (http://www.monasterodibose.it); Bianco E., Accogliere la parola. Anno A, Elle Di Ci, Leumann (Torino) 1998; Brèthes Ch., Feuillets liturgiques. Année A, MédiasPaul & Éditions Paulines, 1987; Cantalamessa R. (http://www.qumran2.net); Commento della Bibbia liturgica, Edizione Paoline, Roma 1981; Ceccarelli M. (http://www.donmarcoceccarelli.it); Comastri A, Il giorno del Signore. Riflessioni sulle letture festive. Ciclo A,  Edizioni Paoline, Torino 1989; Compazieu J. (http://dimancheprochain.org); Cortesi A., (https://alessandrocortesi2012.wordpress.com); Doglio C. (https://www.qumran2.net); Dumea C. (www.calendarcatolic.ro; www.pastoratie.ro);  Garcìa J. M. (http://www.catechistaduepuntozero.it); Lasconi T. (http://www.paoline.it/blog/liturgia); Lucaci A. (http://ro.radiovaticana.va); Ludmann R., Parole pour ta route, Paris 1986; Maggioni B. (http://www.qumran2.net); Manicardi L. (https://www.monasterodibose.it); Marchioni G., Echi della parola di Dio. Omelie domenicali e festive per l’anno A, Elledici, Torino 1998; Masetti N., Guidati dalla Parola, EMP, Padova 1995; Orestano C. F. (http://www.monasterodiruviano.it); Predici și omilii (https://www.elledici.org); Ravasi G., Celebrarea și trăirea Cuvântului, Sapientia, Iași 2014; Tessarolo A., Messale e lezionario meditato, EDB Bologna 1974; Thabut M.-N. (http://thierry.jallas.over-blog.com).

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu