joi, 24 ianuarie 2019

† Duminica a 3-a de peste an (C): Cuvântul lui Dumnezeu este o veste bună [27 ianuarie 2016]

Isus în sinagoga din Nazaret.
Cuvântul lui Dumnezeu este o veste bună
pr. Isidor Chinez – Izvoarele [IS] ora 8:00 (27 ianuarie 2019)
Lecturi: Nehemia 8,2-4a.5-6.8-10; 1Corinteni 12,12-14.27; Evanghelia Luca 1,1-4; 4,14-21; lecturi

Omilie

Lecturile biblice din această duminică insistă asupra importanţei cuvântului lui Dumnezeu în viaţa credincioşilor pe care îi hrănește. În Isus Cristos s-a întrupat Cuvântul. Cu Vechiul și Noul Testament noi suntem poporul cuvântului. Este veste bună!



Prima lectură luată din Cartea lui Nehemia (Neh 8,2-4a.5-6.8-10) prezintă marea liturgie a cuvântului. Poporului evreu s-a reîntors în țară după exilul din Babilon în anul 538 î.C. după edicul lui Cirus. Se organizează viața ca națiune liberă: 20 ani mai târziu templu este reconstruit  [515 î.C.] (Esd 5-6) și zidurile Ierusalimului sunt zidite (Neh 3-6). Mai dificil este să-ți găsești identitatea pierdută. Lectura descrie descoperirea unei cărții vechi, a Legii [Toràh]: este Deuteronomul. O zi întreagă poporul vine reunit „înaintea Porții Apelor” de preotul Esdra pentru a-i asculta citirea. Națiunea este guvernată de Dumnezeu cu cele două puteri: cea laică, reprezentată de Nehemia, și cea sacră, reprezentată de preotul Esdra, care lucrează în concordanță în lumina cuvântului Domnului. Este reunirea lui Israel ca popor a lui Dumnezeu sărbătorind liturgia cuvântului. O ceremonie impunătoare! Tot poporul este chemat. Esdra, urcându-se pe o platformă de lemn făcută cu ocazia aceasta, citea cuvântului Domnului de la răsăritul soarelui până la prânz. Astfel s-a născut liturgie fără sacrificiu cu rugăciuni, lectură, explicarea cuvântului, binecuvântări, adorații, gesturi [cum ar fi: stând în picioare, ridicarea mâinilor spre cer, prosternându-se] cu cântări pentru a-i striga Domnului credința lui Israel. Și cum nu toți evreii cunoșteau ebraică în care era scrisă Toràh cereau explicații ale textului. Dumnezeu construiește poporul în jurul cuvântului. Mulțimea se alătură la ceea ce spune cărturarul: „Esdra l-a binecuvântat pe Domnul Dumnezeul cel mare, iar tot poporul a răspuns ridicând mâinile: «Amin! Amin!» Apoi s-au plecat cu faţa la pământ şi s-au prosternat înaintea Domnului” (v. 6). Poporul plânge în timp ce ascultă cuvintele Legii; ascultă ca pe vremuri, ca în zilele lui Moise. Lectura Legii [Toràh] devine memorial [zikkāôn] al revelației de pe muntele Sinai. Comunitatea se pune în prezența lui Dumnezeu și primește poruncile Alianței, confruntând propria viață ca și cum ar fi față în față cu Domnul. Cuvântul lui Dumnezeu este pentru toți: bărbați, femei, copii, fără diferențe.  Este un bun exemplul – descris pe viu – despre liturgia cuvântului conform practicii sinagogale. Pentru mulțime este începutul unei noi vieți. Ar trebui să nu ne mai gândim la trecut. Prezența lui Dumnezeu în mijlocul nostru este o sursă de bucurie: „Nu fiţi trişti, pentru că bucuria Domnului este forţa voastră!” (v. 10). Bucuria de a înțelege cuvântul lui Dumnezeu. Este timpul să sărbătorim. Nehemia subliniază că este necesar să facă această sărbătoare căci cuvântului Domnului este „bucurie” care dă putere poporul.



În a două lectură sfântul Paul în Scrisoarea către Corintieni (1Cor 12,12-14.27) vrea să-i convingă pe creştini că în Biserică slujirile sunt diferite. Epistola se adresează creștinilor divizați. Aceste separări sunt împotriva mărturiei Bisericii lui Cristos. Bogățiile de daruri și carisme ce se găsesc în comunitățile creștine nu provin de la inițiativa umană – spune Paul – ci de la Duhul Sfânt. „Noi toţi am fost botezaţi într-un singur Duh spre a forma un singur trup, fie iudei, fie greci, fie sclavi, fie liberi, şi toţi am fost adăpaţi într-un singur Duh” (v. 13). „Spre a forma un singur trup”: deci, fiecare trebuie să-și găsească un loc în Biserica lui Cristos spre a-i sluji Domnului, cu calitățile și limitele sale, în demnitate, acceptând propria chemare pentru a putea realiza planul de mântuire destinat fiecăruia. Nu se admite să fii izolat sau dezinteresat. Creştinii noștri catolici, ortodocși şi protestanţi au aprofundat împreună cuvântului lui Dumnezeu. În jurul lui Cristos şi a cuvântul său trebuie să construim unitatea creștină. El este capul trupului şi noi suntem membrele. Toți suntem Biserica lui Cristos. Singurul nostru ghid este Isus. Noi suntem trupul lui Cristos!



În Evanghelia acestei duminicii (Lc 1,1-4; 4,14-21) cuvântul lui Dumnezeu este o veste bună: vorbește despre Isus, Mesia, cel anunțat. Sfântul Luca e un medic din Antiohia Siriei. S-a convertit la creștinism în jurul anului 44. A fost ucenicul apostolului Paul; s-a întâlnit la Troas, în Grecia. A scris evanghelia într-o greacă îngrijită – să fi fost orașul Filipi sau Ahaia, Antiohia Siriei sau chiar Roma; nu se știe! –, unde era Teofil, o persoană cu rang social înalt care face bine. Este singurul evanghelist de origine păgână. Nu a cunoscut pe Isus. Luca se aseamănă cu noi: nu l-a văzut pe Cristos. Nu a fost martor la faptele pe care le relatează. Dar a cunoscut „martori oculari” ce ne-au transmis de la început devenind „slujitori ai cuvântului” (Lc 1,2). Credința în Isus nu se bazează pe teorii filosofice sau fantasme, ci pe fapte reale. Cristos este personaj istoric, a trăit printre noi.



„Isus s-a întors în Galileea. […] A venit la Nazaret, unde a fost crescut, a intrat în sinagogă, după obiceiul lui, în zi de sâmbătă, și s-a ridicat  să citească” (Lc 4,14; 16). Cristos mergea la sinagogă 30 de ani. Lectura din sinagogă cuprindea un text al Legii și un text din profeți. Nazaret era sărac și lipseau nu Legea [Toràh] ci lipseau unii profeți. I se dă cartea lui Isaia, pe care mulți îl știau pe de rost. Profetul vestește că a primit de la Dumnezeu un mesaj de mântuire (Is 61,1-2): „Duhul Domnului este asupra mea: pentru aceasta m-a uns să duc săracilor vestea cea bună; m-a trimis să proclam celor captivi eliberarea şi celor orbi recăpătarea vederii, să redau libertatea celor asupriţi; să vestesc un an de bunăvoinţă al Domnului” (v. 18-19). Cuvântul vorbește despre săraci, captivi, orbi și asupriți. Sunt patru imagini care descriu mizeria omului din orice timp. Cristos este aici pentru momentul harului și al eliberării.



„Isus s-a întors în Galileea cu puterea Duhului” (Lc 4,14). Este „uns” cu Duhul Sfânt de Dumnezeu: înseamnă că este Mesia, în greacă și latină Cristos. Isus este invitat să le vorbească la oameni. „Închizând cartea a dat-o înapoi slujitorului”. Vechiul Testament și-a împlinit misiunea de a pregăti poporul pentru lumina ce vine de la Isus. Apoi „s-a aşezat”. Faptul de „a se așeza” vrea să spună că a devenit un „rabi”, un învățător ce trebuie să fie ascultat. „Ochii tuturor din sinagogă erau aţintiţi spre el”. „Ochi și urechi” sunt pentru el. Nu trebuie să privim la niciunul decât spre el.



Cheia fragmentului este comentariul pe care Isus îl face la textul lui Isaia: „Astăzi s-a împlinit Scriptura aceasta pe care aţi ascultat-o cu urechile voastre” (v. 21). Cu „astăzi” a lui Isus se deschide o nouă istorie a mântuirii de eliberare a omului întreg. Cristos nu dă explicaţii exegetice textului, nici nu rămâne la căutarea aplicaţiilor morale – aşa cum făceau în mod obişnuit predicatorii în adunările de la sinagogă –, dar atrage atenţia asupra evenimentului pe care îl împlineşte: venirea sa. Atenţia trece astfel de la Scriptură spre predicator. Este punctul central: astăzi s-a împlinit. Este venirea lui Isus. Aşteptarea profetului s-a împlinit.



Este programul revoluționar al predicării lui Isus. Se pleacă de la har, arătând bunăvoință, capacitate de înțelegere și compasiune. Sfântul Luca este „scriitorul blândeții lui Cristos”, cum spunea Dante [scriba mansuetudinis Christi] (Monarchia, b1,16). Isus este milostiv, prieten cu săracii și păcătoșii. Să reflectăm aceasta…



bibliografia [anul C]: Armellini F. (http://www.qumran2.net); Biblia, Sapientia, Iași 2013; Bianchi E. (http://www.monasterodibose.it); Bianco E., Accogliere la parola. Anno C, Elle Di Ci, Leumann (Torino) 1997; Commento della Bibbia liturgica, Edizione Paoline, Roma 1981; Ceccarelli M. (http://www.donmarcoceccarelli.it); Compazieu J. (http://dimancheprochain.org); Cantalamessa R. (http://www.qumran2.net); Garcìa J. M., (http://www.catechistaduepuntozero.it); Lasconi T. (http://www.paoline.it/blog/liturgia); Lucaci A. (http://ro.radiovaticana.va); Ludmann R., Parole pour ta route, Paris 1986; Maggioni B. (http://www.qumran2.net); Masetti N., Guidati dalla Parola, EMP, Padova 1995; Orestano C. F., (http://www.monasterodiruviano.it); Tessarolo A., (ed) Messale e lezionario meditato, EDB Bologna 1974; Thabut M.-N. (http://thierry.jallas.over-blog.com); Ravasi G., Celebrarea și trăirea Cuvântului, Sapientia, Iași 2014]; Spreafico A., (https://www.diocesifrosinone.it).

 

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu